Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat cuketové karbanátky | recept

Recept na cuketové karbanátky. Cuketové karbanátky patří mezi jídla, kterými se zavděčíme všem strávníkům. V oblibě je mají vegetariáni, ale s chutí si je dají i ti, kteří zeleninu nijak zvlášť nemusí. Cuketové karbanátky mají rády i děti. Cuketové karbanátky podáváme teplé nejčastěji s bramborami, prokládáme jimi žemle ve stylu „burgerů“ nebo je můžeme jíst studené se zeleninovým salátem. Jak udělat cuketové karbanátky?

Co je potřeba

  • Cuketa a přísady podle návodu
  • Vybavená kuchyně
1

Tajemství šéfa kuchyně: Cuketa je velmi vděčná surovina, která může šikovné hospodyni usnadnit vaření od léta do podzimu. Někdy je ale třeba trochu diplomacie, aby se od stolu neozývalo obligátní: „Zase cuketa?“ V případě cuketových karbanátků můžeme nespokojené hlasy umlčet předem, stačí předkládané menu nazvat „zeleninové karbanátky“. Cuketa má tak neutrální chuť, že nikoho ani nenapadne dumat nad složením karbanátku.

2

Co do karbanátků: Cuketové karbanátky jsou poměrně levným jídlem, zejména když jsme si cuketu vypěstovali sami, a nebo ji dostali jako pěstitelský přebytek od nějakého zahrádkáře. V cuketových karbanátcích zužitkujeme starší pečivo, vařené polévkové maso, zbytky masa nebo kousek uzeniny, které sice není nijak zkažené, ale už na ně nikdo nemá chuť. Do cuketových karbanátků můžeme přimíchat i jinou zeleninu: kousek kapusty, zelí, brukve, a nebo trochu hub.

3

Na přípravu cuketových karbanátků se hodí cuketa (cukína) jakékoliv velikosti. Mladší cukety oloupeme, starší a větší cukety oloupeme, podélně rozřízneme a zbavíme jaderníku. Potom cuketu pomeleme na masovém strojku. Jeden menší kousek ponecháme celý. Namletou hmotu necháme vykapat v cedníku nebo jen opatrně vymačkáme a tekutinu slijeme (můžeme ji přidat do polévky).

4

Potom ve strojku na maso semeleme případné další přísady: dva stroužky česneku, zbytky masa nebo polévkové maso, jinou zeleninu, zbytky rýže, starší ještě ne zcela tvrdý rohlík... Strojek na závěr pročistíme semletím odloženého kousku cukety, který vytlačí předchozí mleté suroviny.

5

Do namleté hmoty rozklepneme dvě vejce, přidáme sůl, mletý černý pepř, hrst rozemnuté majoránky a tolik strouhánky, aby šly vytvořit asi dva centimetry vysoké karbanátky. Lehce je obalíme ve strouhánce a smažíme ve vyšší vrstvě rozpáleného tuku. Kdybychom měli tuk málo rozpálený a bylo ho málo, karbanátky by jej nasávaly a byly by pak příliš mastné.

6

Karbanátky vložíme na tuk (olej) a poměrně prudce opečeme z jedné strany (aby se rychle zpevnily), plochou obracečkou obrátíme na druhou stranu a už jen zvolna smažíme. Jestliže se nám karbanátky drobí, můžeme přidat vejce, strouhánku nebo obojí. První cuketový karbanátek ochutnáme a případně dochutíme. Je ovšem třeba solit jen opatrně, cuketový karbanátek se snadno přesolí (protože cuketa tepelným zpracováním stále ztrácí vodu, a tak se zvyšuje koncentrace soli).

7

Hotové cuketové karbanátky rovnáme plochou na sebe, aby se nelámaly. Podáváme je s bramborovou kaší, vařenými novými bramborami, šťouchanými bramborami. Nebo jimi prokládáme proříznuté žemle (přidáme plátky rajčete, listy salátu, kečup, hořčici, cibuli...) a vytváříme bezmasé „burgery“. Studené cuketové karbanátky poslouží jako malý zákusek na zahnání hladu mezi hlavními jídly nebo je můžeme podávat s pečivem a salátem jako studenou letní večeři.

Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva

Foto receptu na cuketové karbanátky: autorka

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici