Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat dobrý vajíčkový salát | recept

Recept na vajíčkový salát. Vajíčkový salát patří do skupiny evergreenů české studené kuchyně. Připravit vajíčkový salát je velmi snadné, při dodržení surovin na něm v podstatě není co zkazit. Nabízíme předpis na jednoduchý vajíčkový salát a přidáváme několik „fíglů“, použitelných při výrobě salátu.

Co je potřeba

  • Suroviny uvedené v článku
  • Kuchyňské vybavení
1

Vajíčkový salát je vzhledem k použitým surovinám poměrně těžký, ale na druhou stranu se na porci počítá mnohem menší váhové množství, než u lehkých či zeleninových salátů. Vajíčkový salát ovšem patří mezi „zakázaná“ jídla pro lidi s vysokým cholesterolem, s vyššími hodnotami tuku v krvi, s nemocemi žlučníku a jater, při zánětlivých onemocněních slinivky břišní a pro lidi, kteří si musejí hlídat denní příjem tuku a vajec nebo příjem kalorií.

2

Vajíčkový salát je výrobek studené kuchyně. Jeho základem jsou vařená vejce, dále kyselé okurky, cibule, vařené brambory a majonéza. Vajíčkový salát se dochucuje solí, mletým pepřem (bílý nebo černý), plnotučnou hořčicí, octem (ve starších předpisech) nebo citronovou šťávou, kapkou worcesteru a případně špetkou cukru. Vajíčkový salát jíme s bílým nebo celozrnným pečivem (chleba je k němu trochu „ostrý“). Je to potravina rychle podléhající zkáze, proto je třeba salát spotřebovat v den výroby.

3

Nejjednodušší a nerychlejší vajíčkový salát uděláme docela prostince: 6 vychladlých vajec natvrdo nakrájíme na proužky nebo protlačíme salátovou mřížkou. Doplníme jednou krájenou cibulí a přidáme jednu malou dobrou majonézu (spolehlivé jsou ty s českým tradičním názvem). Rozmícháme, dochutíme lžicí plnotučné hořčice, solí a mletým pepřem. Nemusíme nechávat odležet, vajíčkový salát podáváme hned s pečivem. Už tato podoba je chutná a v podstatě jí nikdo nic nevytkne.

4

Jestliže chceme připravit vajíčkový salát jako z lahůdkářství, budeme potřebovat 360 g vajec (jedno váží 50–60 g), 200 g studených vařených brambor, 180 g sterilizovaných sladkokyselých okurek, 160 g základní neředěné majonézy, 80–100 g syrové cibule, 55 g plnotučné hořčice, sůl, mletý pepř, špetku cukru, trochu láku z okurek, dvě kapky worcesterské omáčky.

5

Vajíčka rozpůlíme a nakrájíme na jemné proužky nebo je protlačíme mřížkou. Vychladlé ve slupce uvařené brambory oloupeme a nakrájíme na velmi drobné kousky. Okurky nasekáme na malé kostičky. Cibuli oloupeme a nakrájíme buď na velice jemné proužky, nebo na drobné kostičky.

6

Připravíme majonézu. Asi hodinu předem vyndáme vejce a rostlinný olej z lednice, aby měly stejnou teplotu. Oddělíme dva žloutky a dáme do šlehací nádoby. Přidáme špetičku soli. Šlehačem, případně ruční šlehací metlou, vyšleháváme vejce se solí a zároveň po kapkách přidáváme olej. Když majonéza zhoustne, můžeme zesílit pramínek. Majonéza je hotová, když je tuhá a nepadá z metly. Na závěr do majonézy zašleháme hořčici, špetku cukru a trochu citronové šťávy. Na dva žloutky spotřebujeme 110 až 130 g oleje, u větších žloutků budeme oleje potřeba víc.

7

Majonézou spojíme připravenou směs. Je-li moc hustá, opatrně přikápneme lák z okurek. Dochutíme mletým pepřem, dvěma kapkami worcesteru, opatrně dosolíme. Dobře zamícháme. Protože jsou použity vařené brambory, dáme vajíčkový salát alespoň na hodinu do chladu, aby chutě prolnuly. Podáváme s pečivem nebo mažeme na plátky veky.

8

Triky: Zejména mladá šťavnatá cibule někdy může v salátu hořknout. A nebo také některé děti nemají příliš rády chuť cibule. Proto můžeme nakrájenou cibuli před použitím spařit – dáme ji do sítka, prolijeme vařící vodou a necháme vykapat a zchladnout. Další „vychytávka“ s cibulí: když nemáme kyselé okurky, můžeme cibuli pár minut povařit v láku z vody, octa, soli a trochy cukru. Scedíme a hned propláchneme studenou vodou. Cibule jednak dostane příjemně sladkokyselou chuť, ale také příjemně zkřehne.

9

Vajíčkový salát velmi dobře ladí s rajčaty, no a rajčata zase s bazalkou. Proto nám vajíčkový salát může posloužit jako náplň do vydlabaných rajských jablíček. Bazalka plněná rajčata ozdobí a dochutí. A kdo ji nemá rád, může ji odložit. Plněná rajčata lze podávat jako studený předkrm nebo jako pohoštění při různých party (grilování a podobně).

  • Domácí majonéza je nejen chutnější a zdravější než kupovaná (nejsou v ní žádné emulgáty ani konzervanty), ale také je výrazně levnější. Příprava trvá asi tři minuty a zvládne to i kuchyňských prací ne zcela znalý člověk.
  • Když nebudeme mít suroviny na majonézu stejně teplé, nebo budeme olej zpočátku přilévat velkým proudem, vznikne žloutko-olejová emulze. Nic není ztraceno. Do šlehací nádoby dáme další žloutek, šleháme a tentokrát skutečně po kapkách přiléváme žloutkovou emulzi. Musí to vyjít.
  • Zbylé bílky uvaříme ve vhodné nádobě v mikrovlnce a jemně rozsekáme do salátu.
  • Spojovat vajíčkový salát něčím jiným, než majonézou, to je „škoda surovin“ (slova profesionální „salátky“ – kuchařky pro studenou kuchyni). Všechny experimenty s použitím jogurtu nebo třeba zakysané smetany končí tak, že si výrobek většinou musí tvůrce pochválit a sníst sám, nikomu krom něj to nechutná.
  • Přídavek jiných surovin (sýr, uzenina) je možný, pak to ale bude nějaký majonézový salát dle fantazie, nikoliv klasický vajíčkový salát.
  • Do salátů nepoužíváme kupovanou tatarskou omáčku. Jednak má už svou vlastní chuť a jednak tím salát získá slizkou konzistenci (emulgáty v každé kupované tatarce).
Autor: jezzina | Zobrazit autorská práva

Foto k článku Jak udělat dobrý vajíčkový salát | recept (jez).

Hodnocení

Dobrý den,
po přečtení komentáře paní Vlasty a odpovědi "redakce", nemohu jinak, než také vložit nějaké to slovo. Jsem pamětník a velice dobře se pamatuji na opravdu dobré výrobky z éry minulé. Měl jsem to štěstí a v nemocnici na lůžku při infuzi, jsem se dal do řeči s bývalým řezníkem a ten mi poradil, chci -li si pochutnati na opravdu dobrém "komunistickém" bramborovém salátu a "komunistické" sekané, tak abych si zajel do řeznictví do Kunratic. A měl pravdu, Klasický bramborový salát a "dělnická šunka "byla neskonalou lahůdkou a kdykoliv mám možnost, nalákám spolupracovníky na dobrý, ale také levný oběd, a ti tam také teď jezdí na tu velikou dobrotu.
Na Vaše stránky jsem se dostal z důvodu veilké mojí žádostivosti na opět bývalý dobrý vajíčkový salát a jdu podle Vašeho receptu do toho.
Musím Vám také poděkovat za oživení původních "starých" receptů, po kterých se nám pamětníkům hodně stýská.
Přeji hodně zdaru Jonáš

Dobrý den, paní Vlast. Děkujeme a především přejeme upevnění zdraví. Recept na vajíčkový salát není náš, je podle bývalé státní normy. Přesně tak ho dřív dělali ve výrobnách a takový se prodával v mléčných barech a podobně. Chceme, aby byly uchovány původní receptury, proto je zkoušíme v současných domácích podmínkách a pak "pouštíme" znovu do světa. A s tou kapustou to je podobné - na mnohá úplně obyčejná jídla jsme zapomněli. Proto - mimo jiné návody - také vytahujeme staré recepty - a je o ně zájem. Chutě se mění. Příklad. Když jsem byla děcko (60. léta), ošklíbali jsme se na zázvorky a perníčky, které nám na Vánoce dávala stará teta-cukrářka. Chtěli jsme jen cukroví s máslovým krémem. Dnes mladé maminky nestačí dětem perníčky péct a nad zázvorkami se skoro rozplývají. A nebo škubánky: vloni jsme dali recept na škubánky na naše stránky. Za mého dětství se škubánky jedly skoro za trest. Ale v současné době platí málem za pochoutku. A když nám někdo ještě tak hezky napíše, jako Vy, vidíme, že má naše práce smysl. A že máte chutě, při čtení receptů? To je pro nás další poklona. Číst kuchařky je zábavné a poučné - ať jsou recepty dobré či špatné, vždycky si z něho něco odnesete. A pak si dáte třeba jen rohlík a bílou kávu, a je po chutích. Přeji za kolektiv redakce i za sebe zdraví - a zachovejte nám přízeň. zuzana-jezzina

poetkavlasta (neověřeno) | So, 01/03/2015 - 12:57

Vajíčkový salát miluji, ovšem nemohu ho vzhledem ke zdraví, dělat příliš často.
Váš recept s bramborem ještě neznám, někdy vyzkouším.
A když jsem viděla kapustu a recept na polévku, jsem si uvědomila, že jsem ji za celý loňský rok nikdy nejedla. Žiji ve Starém Bohumíně, kde nemáme v prodeji běžnou zeleninu a když ji člověk ani nevidí, docela na ni zapomene. Navíc jsem po mrtvici a špatně chodím, ale určitě řeknu pečovatelce aby mi kapustu koupila někde v Marketu. Maminka ji doma v sezóně používala často, byly dobré karbenátky s přidáním vařené kapusty, ty jsem měla ráda a někdy je také dělala. Jak vidím ty recepty, mám na všechno chuť! Jsem všežravec! Vlasta

Další zajímavé články

Lečo s rybím filé | recept. Zeleninové lečo, případně lečo s klobásou nebo uzeninou každý zná. Je to rychlé a chutné jídlo. Co ale spojit lečo s rybím…