Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct křehké piškotové těsto | recept

Recept na piškotové těsto na plech a piškotové těsto na dort. Piškotové těsto je základem k výrobě bublanin, dortů, rolád, řezů a jiných skvostných zákusků s nekonečnou inspirací a jiných proměn. Přestože je piškotové těsto velmi jednoduché a pohotově se dá připravit, nemusí se vždy podařit. Správné piškotové těsto by mělo být mechově jemné, nadýchané. Povíme si několik zásad, aby se piškotové těsto na plech povedlo.

Co je potřeba

Suroviny na přípravu piškotového těsta:

  • 6 ks vajec
  • 6 lžic krupicového cukru
  • 12 lžic polohrubé mouky
  • 2 lžíce teplé vody
  • půl prášku do pečiva
1

Jaké zásady je nutné dodržet, aby se piškotové těsto povedlo? Z pohledu k ingrediencím platí pro piškotové těsto jedno pravidlo: Na jedno vejce 1 lžíce krupicového cukru a 2 lžíce polohrubé mouky. Na dortovou formu budou stačit 4 vejce a k tomu poměrnou část cukru a polohrubé mouky. Prášek do pečiva tak na špičku nože.

2

Pro piškotové těsto na plech bude vhodné použít 6 až 8 vajec, tady opět záleží na velikosti formy, pokud si to vyzkoušíte, budete pro příště vědět, kolik vajec chcete použít. Pokud chcete těsto vyšší, tak množstvím vajec nešetřete. Nejprve oddělíme žloutky od bílků a vyšleháme bílky. Když se začne tvořit sníh, vsypeme poloviční množství cukru a došleháme bílky na tuhý sníh.

3

Nyní ušleháme žloutky s druhou polovinou cukru do bílé pěny. Sníh do žloutků jen lehce vmícháme, jakoby zabalujeme. Pak postupně přidáváme polohrubou mouku s práškem do pečiva. Vmícháme opět lehce, nic už nešleháme, aby nám těsto "nespadlo". Křehkost piškotového těsta je závislá na dostatečném ušlehaní žloutků a bílků. Nesmíme však žloutky šlehat příliš dlouho. Když používáme elektrický šlehač, tak se to může snadno stát. Po upečení se nám piškotové těsto uprostřed propadne. Chce to všechno cit a hlavně vyzkoušet, jak dlouhá doba šlehání je optimální.

4

Hotové piškotové těsto vlijeme do vymaštěné a vysypané formy nebo plechu a dáme do předehřáté trouby. Pečeme na 170 až 180 stupňů asi 10 minut, podle výšky těsta jen o pár minut víc, aby se těsto nevysušilo. Zkoušku uděláme špejlí, pokud je suchá, je hotovo. Dalším praktickým ukazatelem, že je piškot upečený je, když okraje těsta odstávají od plechu. Během pečení piškotového těsta troubu neotvíráme. Pokud musíme (nemáme skleněné víko a světlo), otevřeme jen škvírou a opatrně zavřeme. I bouchnutí víka trouby může křehkost těsta "srazit".

Piškotové těsto nikdy nevyklápíme po upečení z formy horké. Počkáme, až vychladne.

Autor: Jirina Novakova | Zobrazit autorská práva

Foto k receptu na piškotové těsto: autorské, Jiřina Nováková

Hodnocení

když nejsou vejce opravdu cerstva pro jistotu trošička neuškodi jinak souhkasim stim ze pokrm ma bytz cerstvych indegrienci vlasta

ilona dlouhá (neověřeno) | Ne, 07/06/2014 - 12:39

není nutné šlehat žloutky já ušlehám tuhý snih přidám cukr stále šlehám a přidávám jeden žloutek po druhém stačí na to jedna mísa a těsto nemá chybu

iris (neověřeno) | Čt, 06/19/2014 - 11:33

nesouhlasím s přidáváním prášku do piškotu, piškot má být bez prášku; a další, ale ne jedinou další technologií je našlehat do pěny celá vejce a pak vmíchat mouku; i poměry mohou být jiné; vše to by měl zmínit někdo, kdo píše chytré články jak se co dělá, pokud chce někomu skutečně pomoci; měl by to být tedy člověk, který vyzkoušel více postupů a poměrů a je schopen podat úplný, ale přitom jednoduše srozumitelný informovaný výklad s jasným nadpisem, kteréžto podmínky nesplňuje ani článek, ani nadpis

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Recept na listové těsto. Určitě stojí za to si připravit vlastní křehké a loupavé listové těsto doma. Jak vypadá recept na listové těsto, jak si listo…
Obrázek není k dispozici
Recept na křehké těsto. Z tohoto těsta pečeme nejen vánoční cukroví, podklady pro různé koláče či dorty ale také výborné křehké jablečné koláče. Jak t…