Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct švestkový koláč s mákem | recept

Skoro neznámý recept na výtečný koláč se švestkami a s mákem. Málo známým prvkem je cukrová řepa v makové náplni. Jak upéct švestkový koláč s mákem a „cukrovkou“? Povedeme vás téměř zapomenutým receptem na tento výtečný švestkový koláč s mákem krok za krokem.

Co je potřeba

  • švestky
  • cukrová řepa
  • suroviny na kynuté těsto a drobenku
  • kuchyňské vybavení s pečící troubou
1

Cukrová řepa se do makové náplně přidávala zejména ve východních Čechách – v nižších polohách, kde se hojně pěstovala. V říjnu a v listopadu – v době sklizně – nebyl problém cukrovou řepu získat, aniž by se člověk dopouštěl polního pychu. Silnice na trasách řepné pole – cukrovar bývaly cukrovkou posety, zejména v zatáčkách. Jet za autem s nákladem řepy nebylo bezpečné. Takže sebrat řepu spadlou z vozu bylo jen mírné „odškodné“. Najít dnes cukrovou řepu je skoro kumšt. Ale když se nám podaří nějakou „cukrouku“ sehnat, maková náplň je dobrý způsob jak s ní naložit. Protože: "Cák jinýho bys s cukroukou ďál?"

2

Na základ švestkového koláče se švestkami a s mákem při připravíme méně sladké a kynuté těsto. Do půl kilogramu prosáté polohrubé mouky rozmícháme lžičku soli, 50 gramů pískového cukru, trochu strouhané citronové kůry a špetku muškátového květu (nebo několikrát strouhnout oříšku).

3

Ve čtvrt litru vlahého mléka s troškou cukru necháme vzejít 20 gramů (půl balíčku) kvasnic. Vlijeme do mouky, přidáme decilitr rozpuštěného tuku (stačí i jen olej), jedno celé vajíčko a vypracujeme hladké, měkké, ale nelepivé těsto. Přikryjeme utěrkou a necháme asi hodinu kynout.

4

Připravíme si náplně. Opláchneme, necháme vykapat a vyloupeme asi kilogram švestek. Červivé a nahnilé plody vyhodíme.

5

Z cukrové řepy odstraníme chrást o omyjeme ji. Odřízneme zelenou vrchní část a škrabkou na zeleninu cukrovku důkladně oloupeme. Vyřízneme i všechny prohlubně, kde by mohla být hlína. Odvážíme stejné množství, kolik máme mletého máku – v našem případě 200 gramů.

6

Cukrovku nastrouháme na jemném struhadle, podusíme na lžíci másla. Pak přisypeme 200 gramů (balíček) mletého máku, přilijeme čtvrt litru vody, přivedeme k varu, vaříme a postupně přiléváme ještě hrnek mléka. Stále mícháme, aby se hmota nepřipálila. Když mák nabyde a tekutina se odpařila, odstavíme z ohně, přidáme trochu citronové kůry, ochutnáme. Jestli se nám náplň zdá málo sladká, přisladíme lžicí cukru. Náplň necháme vychladnout.

7

Vykynuté těsto rovnoměrně roztáhneme na vymaštěný velký plech. Aby se nám nelepilo na ruce, potřeme si je olejem. Na těsto navrstvíme makovou náplň s cukrovkou. Na makovou náplň poklademe vypeckované švestky – hustě, jednu vedle druhé.

8

Zapneme troubu a necháme ji vyhřát na maximální teplotu.

9

Ze 100 gramů polohrubé mouky, 50 gramů cukru, lžičky skořice a 50 gramů másla vypracujeme sypkou drobenku. Drobenku děláme méně sladkou než obvykle, protože maková náplň e dostatečně sladká. Drobenkou hustě zasypeme celý švestkový koláč s mákem.

10

Teplotu v troubě snížíme na 200 stupňů Celsia. Do střední polohy vložíme plech s koláčem a pečeme tak dlouho, až jsou okraje zlato hnědé. To je znamení, že bude těsto dobře upečeno po celé ploše koláče. Jestliže trouba peče rovnoměrně, měla by drobenka nabýt zlatavé barvy.

11

Švestkový koláč necháme mírně zchladnout, aby se při krájení nerozpadal. Protože je poměrně sytý, podáváme ho vlahý jako sladké hlavní jídlo. Nebo ho necháme úplně vychladnout (na plechu( a řežeme jej na užší proužky (aby se dobře ukusoval).

Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva

Fotografie receptu na švestkový koláč s mákem: autorka receptu

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Recept na švestkové čatní. Švestkové čatní povýší i docela obyčejné jídlo na pochoutku. Tato exotická švestková delikatesa, která se však už u nás „za…
Recept na švestkové buchty. Podle informací, které nám předávají pohádky, museli čeští Honzové odcházet do světa v jinou dobu než na podzim. Protože n…