Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct tradiční pašijové pečivo – jidáše | recept

Velikonoční jidáše | recept. Jidáše patří k nejstarším velikonočním obřadním pokrmům. Pekly se ve středu a na Zelený čtvrtek, před východem slunce, se podle tradic mělo toto pečivo pomazané medem sníst. Kdo ho snědl, měl být po celý rok chráněn před žihadly vos a hadím uštknutím. Jidáše jsou z kynutého těsta a pečou se ve tvaru spirály. Ta symbolizuje provaz, na kterém se oběsil Jidáš. My si jidáše pečeme nejenom na Velikonoce a netradičně je plníme pudinkem.

Co je potřeba

  • 500 g polohrubé mouky
  • 100 g másla nebo Hery
  • 1 celé vejce
  • 42 g droždí
  • 70 g moučkového cukru
  • 250 ml mléka
  • špetka soli
  • citronová kůra
  • vejce na potření
  • med a máslo na potření hotového pečiva
1

Do hlubší mísy prosijeme mouku s cukrem a solí, vše společně promícháme. Nastrouháme citronovou kůru z chemicky neošetřeného citronu a kdo chce, přidá špetku strouhaného muškátového oříšku. Muškátový ořech těsto ovoní, ale do tradičních jidášů nepatří.

2

Necháme rozpustit máslo nebo Heru a po vychladnutí do tuku rozšleháme celé vejce. Mléko ohřejeme, aby bylo vlažné, přidáme lžičku promíchané sypké směsi z misky, droždí a necháme v teple 10 minut vzejít kvásek.

3

Vzešlý kvásek a tuk přidáme do misky k ostatním surovinám a vymícháme těsto. Je možné, že bude potřeba podsypávat moukou, to záleží na obsahu lepku v mouce. Podsypávejte moukou hladkou. Zpočátku těsto zpracovávejte vařečkou, potom ho vyklopte na pracovní desku a ještě ho prohněťte rukama. Správné těsto se nechytá misky ani rukou. Misku s těstem přikryjte utěrkou a odložte na teplé místo kynout.

4

Po 45 minutách kynutí těsto znovu propracujte a nechte kynout ještě dalších 45 minut. Vykynuté těsto bude mít přibližně dvojnásobnou velikost. . .

5

Z vykynutého těsta utvořte váleček a pokrájejte ho na stejné dílky. Z každého dílku pak rukama na podložce vymodelujte „hada“ a stáčejte volně do spirály. Moc těsto neutahujte, pečivo by vyběhlo do výšky. Z těsta nemusíte modelovat jen spirály, oblíbené jsou i jiné tvary, záleží na vás. Těsto je vláčné, netrhá se a hezky se s ním pracuje. Hotové tvary pokládáme na plech vyložený pečicím papírem a potíráme rozšlehaným vajíčkem. Před vložením do trouby ho nechme odpočívat ještě asi 15 minut.

6

Připravené jidáše pečeme v předem vyhřáté troubě při teplotě 180 °C. Hotové pečivo krásně zezlátne, pomocnou špejlí vyzkoušíme, je-li upečené také uvnitř. Těsto se na špejli nepřilepí. .

7

Hotové jidáše se tradičně jedí namazané máslem a pokapané medem. Výborné jsou rozkrojené a naplněné pudinkem nebo medovým máslem. Přeji dobré chutnání a krásné prožití Velikonoc.

Autor: Mirka K.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak upéct rozinkové cukroví | recept
V tuto dobu už mnohé hospodyňky vyhledávají recepty na vánoční cukroví, ať už na stránkách časopisů, nebo na netu. Také se ráda nechávám inspirovat a…