Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat bylinky na vysoký tlak

25. Září 2017

Vysoký krevní tlak by neměl zůstat bez lékařské kontroly. Někdy se ovšem stává, že při sebelepší osobní kázni (při správném užívání léků a pravidelných kontrolách u lékaře) se zdravotní stav příliš nelepší. Pacienti proto chtějí podpořit snižování vysokého krevního tlaku bylinnými kúrami. Někteří lékaři jsou k účinkům bylin skeptičtí, jiní jim fandí. Jisté je jen jedno: bylinky někdy pomohou, nikdy neuškodí. Jak vybrat bylinky na vysoký tlak?

1

Jestliže se rozhodneme pomoci předepsaným lékům na snížení krevního tlaku, měli bychom svůj záměr konzultovat s ošetřujícím internistou (nebo praktickým lékařem). Buď si od něho necháme byliny přímo doporučit, a nebo mu předložíme k posouzení své „tipy". Další cesta může vést přes lékárnu, kde poradí fundovaný farmaceut.

2

Bylinky můžeme sami nasbírat nebo si je budeme kupovat v lékárně. Kupovat je z neověvěřených zdrojů (od „babek kořenářek“) je trochu riskantní, jestliže prodávajícího osobně neznáme (a on nás). Pro samosběr je nutná určitá dávka botanických znalostí – kromě bezpečného rozeznání byliny je také třeba znát, která část rostliny se sbírá a kdy je k tomu nejvhodnější doba. Je vcelku bezpečné věřit internetovým herbářům, kde bývá popisován způsob zpracování a užívání léčivky.

3

Nejznámější a naprosto neškodnou bylinou je česnek. Jeho účinky při snižování vysokého krevního tlaku jsou všeobecně známy. Lidem s vysokým krevním tlakem je doporučován jako ideální koření do jídla, do pomazánek nebo i na obložený chléb. Z česneku naloženého do lihu (alkoholu) se vyrábí tinktura. Užívá se jí denně jedna čajová lžička.

4

Hloh obecný, trnitý keř, který kvete v květnu (a nepříjemně páchne), je doporučován jako podpůrný prostředek při chorobách srdce, cév a při vysokém krevním tlaku. Nemá toxické ani vedlejší účinky, ale o úmyslu užívat jej je třeba pohovořit s ošetřujícím lékařem. Účinnou drogou je květ a list hlohu. Odborné prameny shodně uvádějí, že hlohová kúra musí být dlouhodobá.

5

Meduňka lékařská má rovněž připisovány pozitivní účinky při snižování vysokého krevního tlaku. Meduňka má i jiné schopnosti: uklidňuje, upravuje krevní oběh, tlumí bolesti. Je naprosto neškodná, předávkování nehrozí a nemá žádné vedlejší účinky. Meduňkový čaj lze popíjet (sipping) celý den, a nebo si jej připravovat třikrát denně.

6

Zběhovec plazivý. Jarní bylina, která kobercově lemuje cesty a pokrývá stráně zejména v podhorských oblastech. Sbírá se a suší nať s květem. Čaj ze zběhovce je hořký, ale lidová moudrost praví, že co je hořké, to účinkuje. Zběhovcový nálev skutečně krátkodobě uleví potížím spojeným s vysokým krevním tlakem, zejména tlaku v hlavě (osobní zkušenost, pozn. autorky). Nevýhodou je, že bylina kvete skutečně jen na jaře, proto je třeba nasbírat jí dostatek do zásoby.

7

Nemocným s vysokým krevním tlakem je dále doporučováno jíst hodně zeleniny, a to zejména rajčata a okurky (odvodňují), do denního jídelníčku zařadit řapíkatý celer, kořenit zelenými bylinkami (kerblík, estragon, medvědí česnek). A samozřejmě málo solit, vystříhat se cigaret, alkoholu a velkého množství silné zrnkové kávy.

  1. Užití jednotlivých bylin doporučujeme konzultovat s Vašim ošetřujícím lékařem.

Varování

Autor: jezzina | Zobrazit autorská práva

Foto: sxc.hu, titul a 6 jezz

Hodnocení
Magdalena (neověřeno) | Čt, 04/16/2015 - 07:12

Z tychto rad si kazdy moze vybrat ktoru potrebuje a ktora mu pomoze.Srdecna vdaka za ne.

Další zajímavé články

Jak sbírat a využít břízu bělokorou | rady a tipy. Listy břízy bělokoré si můžete nasušit do zásoby a využít je nejen při jarní očistě ledvin a močový…
Obrázek není k dispozici
V zeleném koření spatřovali naši předkové především zjara záruku dobrého zdraví. I když nás už netrápí jarní únava z avitaminózy tolik jako je, pořídi…
Jak bojovat proti akné přírodní cestou | rady a tipy. Akné trápí velkou většinu dospívajících a v některých případech také část dospělých. Pokud se ch…
Jak zapéct lilky s tuňákem | recept. Ještě nedávno byl u nás lilek (baklažán) málo používanou plodovou zeleninou. Poslední dobou získává na oblibě a j…