Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyrobit domácí ajvar | recept

Domácí ajvar | recept. Ajvar je hustá omáčka z pečených lilků, paprik a dalších ingrediencí, která pochází ze Srbska. Jestliže se potýkáte s přebytkem paprik, můžete tento recept vyzkoušet a připravit si ajvar z většího množství do zásoby. Také Vám poradíme, jak ajvar dále využít.

Co je potřeba

  • 1 kg sladkých paprik (nejčastěji se používá červená kapie, ale zkuste i jiné druhy s tlustší slupkou, které máte zrovna k dispozici – např. žluté)
  • 1 lilek
  • 5 stroužků česneku
  • 2 velké cibule
  • 70 ml olivového nebo jiného rostlinného oleje
  • Sůl, pepř, chilli koření či paprička
  • Vysterilizované zavařovací sklenice a víčka
1

Papriky omyjeme, rozpůlíme a odstraníme středy i semínka. Lilek podélně rozkrojíme a do každé půlky vykrojíme nožem mřížku. Oloupeme česnek a cibule, ty poté navíc nakrájíme na větší kousky. Vše vložíme na plech, pokapeme 2 lžícemi olivového oleje, osolíme a opepříme.

2

Zeleninu pečeme asi 40 minut na 180 – 200 °C (papriky by měly mít po upečení hnědé puchýřky).

3

Papriky poté přesuneme do misky, důkladně ji překryjeme fólií a necháme 30 minut zapařit. Následně papriky oloupeme.

4

Z lilku vydlabeme dužinu a vše i s další zeleninou nasypeme do hrnce a promícháme ji se zbylým rostlinným olejem.

5

Za občasného míchání zeleninu dusíme na mírném ohni, dokud dostatečně nezhoustne. Směs mírně promixujeme ponorným mixérem a nakonec už ajvar jen dochutíme solí, pepřem a chilli kořením a buď jej konzumujeme ihned po vychladnutí nebo jej ještě horký plníme do čistých sklenic. Ajvar je možné pro jistotu zavařit, postačí 20 minut při 85 °C.

Ajvar můžete podávat ke grilovanému či pečenému masu, přidat jej do omáčky na těstoviny, do zapečených brambor nebo si jej třeba namazat na toust či topinku.

  • Výraznější chuť získáte, pokud papriky a lilek místo pečení v troubě ugrilujete.
  • Při přípravě ajvaru můžete zužitkovat i kousek cukety.
  • Lze přidat také trochu vinného či jablečného octa.
Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak připravit řepný kečup | recept
Řepný kečup | recept. Červená řepa je velice oblíbenou zeleninou. Obsahuje spoustu zdraví prospěšných látek, např. kyselinu listovou, řadu minerálních…
Jak zpracovat fazolové lusky
Fazolové lusky (někdy se také nazývají zelené či mladé fazolky) se často podávají restované jako příloha k masu nebo ve smetanové omáčce nakyselo…