Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyrobit a využít levandulovou tinkturu

Levandule je vytrvalá bylina oblíbená pro svou vůni i léčivé účinky. V období květu je navíc potěchou pro oko i pro včely. Tato bylinka se skvěle hodí k sušení, nicméně existují i jiné způsoby, jak levanduli zpracovat. Zkuste si vyrobit levandulovou tinkturu podle následujícího návodu. Dozvíte se také, jak ji využít pro zlepšení zdraví.

Co je potřeba

  • malý svazek čerstvé levandule  
  • 40% alkohol (např. vodka)
  • čistá uzavíratelná lahvička
1

Výroba tinktury

Výroba levandulové tinktury je velmi jednoduchá:

  • Rozkvetlou levanduli ostříháme i se stonky až u zdřevnatělé části. Posléze odstřihneme stonky s lístky (část nati lze taktéž přidat do tinktury) a kvítky nakrájíme na drobné kousky (na bylinky je nejvhodnější keramický nůž).
2

Nasypeme je do uzavíratelné lahvičky a tu poté dolijeme alkoholem (použijte nejlépe 1 díl bylinek na 2 díly alkoholu). Skleničku uzavřeme a bylinku necháme na tmavém místěalkoholu macerovat minimálně 4 týdny (nejlépe však 6 týdnů). Obsah lahvičky každý den protřepáváme.

Nakonec tinkturu přefiltrujeme přes plátýnko a přelijeme ji do tmavé uzavíratelné lahvičky. Levandulovou tinkturu skladujeme na temném a suchém místě.

3

Léčivé účinky

Tinktura z levandule má následující léčivé účinky:

  • Má antibakteriální, antimykotické a protiplísňové účinky.
  • Uklidňuje, pomáhá proti stresu a nespavosti.
  • Zlepšuje trávení a působí proti trávicím problémům.
  • Zmírňuje menstruační bolesti, bolesti hlavy a migrény.
  • Snižuje krevní tlak.
  • Při zevním použití příznivě působí na krevní oběh, uvolňuje ztuhlé svaly a klouby, hojí rány, popáleniny, záněty, hmyzí štípance, akné, ekzémy a je nápomocná i při léčbě dalších kožních onemocnění.
  • Odpuzuje klíšťata, komáry i vši.

4

Vnitřní užití

Vnitřně se užívá 1 kapka tinktury na 1 kg hmotnosti člověka – toto množství je třeba rozdělit na 3 denní dávky

5

Zevní užití

Tinkturu je možné přidat do koupele, slouží k potírání spánků proti bolesti hlavy a migréně, používá se i k dezinfekci a hojení drobných ranek a míst postižených kožním onemocněním, na hmyzí štípance i jako repelent (pro děti a jedince s citlivou či podrážděnou pokožkou je vhodnější levandulový olej).

Pro výrobu tinktury lze použít i sušené kvítky levandule.

Levandulová tinktura je vhodná také pro výrobu domácí drogerie a kosmetiky.

Zbylé listy levandule se dají využít jako koření, zejména pro středomořskou kuchyni.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak užívat zelené řasy
Jak užívat zelené řasy | rady a tipy. Se sladkovodními či mořskými řasami jste se již zcela určitě setkali. Víte však, jak je konzumovat nebo jaký vli…
Jak využít psyllium
Psyllium je vláknina, která vzniká vyčištěním obalů semen jitrocele vejčitého (indického) – jedná se vlastně o slupky. Tato vláknina je rozpustná ve v…