Přejít k hlavnímu obsahu

Jak využít bazalku v české kuchyni a jiné využití coby léčivky

Bazalka je v kuchyni kořením, které jen tak něčím nenahradíme. Používáme ji většinou sušenou, ovšem její chuť a vůně vynikne mnohem více v čerstvém stavu. Přidáním bazalky do jídla nejenže obohatíme jeho chuť a vůni, ale pozitivně podpoříme i naše trávení. Látky obsažené v bazalce stimulují náš metabolismus.

Co je potřeba

„Pesto po česku“ 

  • 4 lžíce čerstvých lístků bazalky
  • 1 lžíce opražených vlašských ořechů (slunečnicových semínek)
  • 75 g parmazánu
  • 2 stroužky česneku
  • 6 lžic oleje
1

„Pesto po česku“ 

Módní kulinářská specialita „Pesto po česku“, tak by se dala nazvat novodobá specialita, kde nesmí chybět právě bazalka. Vyrobte si pesto následujícím způsobem: Rozmixujte čtyři lžíce čerstvých lístků bazalky, nasucho na pánvičce opražte jednu lžíci vlašských ořechů (nebo slunečnicových semínek), kousek parmazánu, dva stroužky česneku a šest lžic oleje, vše smíchejte dohromady. Pesto můžete podávat k těstovinám, hodí se do salátů a na pizzu. V chladničce pesto můžete uchovat několik dnů.

2

Bazalkový ocet

Vyrobte si bazalkový ocet, který najde ve vaší kuchyni vždy uplatnění ─ 1 litr jablečného nebo vinného octa mírně zahřejeme a nalijeme do skleněné lahve, kde máme navrstveny čerstvé bazalkové listy (stačí tak hrst) a lahev uzavřeme. Luhujeme asi dva týdny. Pak bazalku vyjmeme a ocet nalijeme do estetické lahve, do které vložíme ještě snítku čerstvé bylinky, aby působila dekorativně. Stejným způsobem si můžeme připravit i olej z kvalitního slunečnicového nebo olivového oleje.

3

Bazalka nejen koření, ale i lék

Bazalka je úžasným lékem proti nadýmání a zažívacím potížím, je srovnatelná se zázvorem. Jako každá bylinka obsahuje velké množství minerálů, hlavně vápníku a železa, a tím bazalka hraje rovněž velmi důležitou roli při překyselení organismu. Zevně se bazalka používá k omývání špatně se hojících ran, ale především jako součást bylinných koupelí pro osvěžení a proti křečím. Listy bazalky obsahují silice, které pomáhají snížit svědění při bodnutí hmyzem. Nejefektivnější jsou listy ještě nekvetoucí rostliny.

4

Bazalka v aromaterapii

Využijte povzbuzující účinky éterických olejů bazalky při únavě, vyčerpanosti a stresu. Éterický olej podporuje správné trávení, vykašlávání, tlumí nadýmání a odpuzuje hmyz. Výluh z bazalky vám pomůže jako vynikající kloktadlo při bolestech zubů a v krku. Éterický olej z bazalky není vhodné používat v těhotenství.

  • Bazalka se nedoporučuje kojícím ženám, těhotným ženám a dětem.
  • Užití bylin doporučujeme konzultovat se svým ošetřujícím lékařem, obzvláště pak užíváte-li nějaké léky.

Autor: Jirina Novakova | Zobrazit autorská práva

Zdroj: www.sxc.hu/ marsy

Hodnocení

Nádhera, skvělá rada a velmi milý osobní komentář. Děkuji.

poetkavlasta (neověřeno) | So, 07/16/2016 - 17:30

Zelené bylinky, pokud si je vypěstuji, nebo dostanu od někoho ze zahrádky, tak usekám na jemno kolíbkovým nožem a dám do malých krabiček do mrazáku. Popíši název a rok ulož.
Třeba včera jsme měli ze školní kuchyně kde se stravuji, koprovou polévku. Hledat by ho tam bylo třeba lupou. Já nabrala lžící svého mraženého přidala do polévky, přichutila dle svého a potom jsem si teprve pochutnala... Vlasta

Další zajímavé články

Malinové gazpacho | recept. Gazpacho je španělská studená polévka. Existuje mnoho variant, jejichž základem bývají vyzrálá rajčata. Podle následujícíh…
Obrázek není k dispozici
Pomazánka z tvarohu recept. Tvaroh je pro přípravu pomazánek vděčnou ingrediencí. Připravila jsem pro vás recept, jak udělat lehkou a nadýchanou pomaz…
Pomazánka z nivy recept. Třená niva neboli pomazánka z nivy je tradiční zástupkyní sýrových pomazánek u nás. Jak si tuto stálici mezi pomazánkami z pl…