Přejít k hlavnímu obsahu

Jak využít rozrazil lékařský | rady a tipy

Jak využít rozrazil lékařský | rady a tipy. Rozrazil lékařský je hojně se vyskytující léčivá bylinka, která kvete krásnými modrofialovými květy a vyskytuje se běžně na mnoha místech naší republiky i v dalších zemích. Existuje mnoho druhů rozrazilu, mezi léčivé patří ještě rozrazil rezekvítek, lidově nazývaný „bouřka“, a rozrazil potoční. Nejčastěji se však sbírá právě rozrazil lékařský, jehož využití pro léčebné účely vám představíme v následujícím článku.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Rozrazil lékařský je trvalka, která roste v sušších lesích, na pasekách, podél plotů a cest. Sbíráme olistněná květenství a květy v průběhu května až srpna. Kvetoucí nať stříháme až u země nůžkami, abychom nevytrhli kořínky. Sušíme jej rychle na stinném a větraném místě a po usušení skladujeme v uzavíratelné nádobě.

2

A jaké jsou léčivé účinky rozrazilu lékařského?

  • Má močopudné účinky, pomáhá proti ledvinovým kamenům, léčí záněty močových cest a močového měchýře.
  • Má uklidňující účinky, odstraňuje pocity závratě, zlepšuje paměť a náladu, zmírňuje bolesti hlavy a migrény.
  • Upravuje trávení, pomáhá proti průjmům, podporuje látkovou výměnu.
  • Čistí krev a snižuje hladinu cholesterolu.
  • Pomáhá při kašli (usnadňuje odkašlávání), proti tuberkulóze a astmatu.
  • Používá se i při léčbě dny a jako prevence a lék proti skleróze.
  • Vnitřně i zevně se užívá proti ekzému a dalším kožním problémům.
  • Působí protizánětlivě, jako kloktadlo jej využijete při zánětech dásní.
3

Rozrazil se nejčastěji užívá ve formě čaje, bývá součástí různých čajových směsí. Lze ho však konzumovat i formou šťávy z čerstvé nati nebo mladou nať přidat do polévky či salátu.

Čaj připravíme zalitím lžičky sušené nati 250 ml vroucí vody a následným krátkým vylouhováním.

4

Pokud si chcete připravit z rozrazilu tinkturu, stačí nakrájet asi 2 hrsti natě rozrazilu, nasypat je do čisté uzavíratelné lahve a zalít čistým alespoň 40% alkoholem. Lahev poté uzavřete a uložte na slunečné místo. Rozrazil nechte louhovat zhruba 2–3 týdny, lahev pravidelně protřepejte. Nakonec tinkturu přeceďte přes plátýnko a přelijte do čisté lahvičky.

Rozrazil lékařský nemá žádné vedlejší účinky a můžeme jej proto užívat i dlouhodobě.

Rozrazil si také snadno vypěstujete na zahradě.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak využít kontryhel | rady a tipy
Jak využít kontryhel | rady a tipy. Kontryhel je bylinka známá jako zázrak pro ženy. Pokud vás trápí gynekologické problémy, poruchy menstruace či nep…