Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zdravě zahušťovat

30. Leden 2020

Jak zdravě zahušťovat | rady a tipy. Pokud se snažíte zdravě vařit a upravit svou hmotnost, typická česká kuchyně plná mouky není ideálním řešením. Existují metody, jak zahušťovat i bez mouky tak aby pokrm byl lahodný a zdravý. Ale pozor na náhrady klasické bílé mouky, jako je bezlepková mouka, ovesné vločky apod. Proč? Čtěte dál.

1

Nezahušťovat znamená, že se do jídla nepřidávají další škroby. Pokud tedy zařadíte bezlepkovou, rýžovou mouku či ovesné, pohankové nebo jakékoliv jiné vločky apod., ve výsledku si ničím nepomůžete a tělo bude mít velmi podobnou odezvu jako s klasickou moukou. V tomto směru vločky, nebo jiné typy mouk nejsou zdravější (pokud tedy nemáte zdravotní důvod použít bezlepkovou mouku).

2

Omáčky

Ve většině českých omáček je hlavní surovinou zelenina. Svíčková, hamburská, rajská apod., všechny tyto omáčky lze připravit bez zrnka mouky. Jednoduše přidejte více zeleniny. Do svíčkové a hamburské omáčky přidejte více kořenové zeleniny, než je v receptu, na rajskou nepoužívejte protlak nebo rajčatový džus, ale pouze celá rajčata i se slupkami, které poté rozmixujete a případně scedíte.

Bílé omáčky (koprovka, křenová omáčka apod.) lze jednoduše připravit z cuketového základu. Na přepuštěném másle nebo sádle nechte zesklovatět najemno nakrájenou cibuli, přidejte nastrouhanou a oloupanou cuketu (případně patizon, omáčka tak bude „bělejší“) a restujte do měkka. Poté osolte, opepřete, zalijte mlékem nebo smetanou a podle potřeby vodou, provařte a důkladně rozmixujte do hladka. Vznikne „zeleninový bešamel“, který dochuťte koprem, křenem nebo jak je libo.

Omáčky jako guláš nebo kuře na paprice lze připravit dvěma způsoby. Někdo rád tyto omáčky připravuje s čerstvými paprikami nebo rajčaty. Zde je postup přípravy stejný, a to přidat více čerstvé zeleniny. Druhý způsob je přidat ještě větší množství cibule. Obvykle se doporučuje „kolik masa, tolik cibule“ (to samé i u kuřete na paprice). Nemusíte se však obávat přidat ještě o trochu víc. Je to sice pracnější, ale ta chuť je dokonalá. Omáčku vařte, dokud není maso měkké. Poté vyndejte maso a všechno celé koření a omáčku důkladně rozmixujte. Podle potřeby můžete ještě nechat omáčku zredukovat, ale většinou to díky cibuli není třeba.

3

Luštěniny

V různých receptech se u luštěninových polévek, ale i u luštěnin „na husto“ píše: „na závěr zahustíme moukou“. Toto absolutně není třeba. Luštěninová polévka se zahustí sama rozvařením, případně ji lze jednoduše rozmixovat. Nechcete krém? Odeberte asi ¼ polévky, tu rozmixujte a vraťte zpátky. Luštěniny „na husto“ vařte, dokud se voda nevyvaří, případně můžete opět část obsahu rozmixovat. K luštěninám přidávejte také zeleninu, která pomůže se zahuštěním (nejlépe se hodí kořenová).

4

Zeleninové přílohy

Špenát zahuštěný jíškou, zelí zahuštěné moukou i bramborou, ve kterém stojí lžíce… Pro zahuštění špenátu použijte mléko nebo rozšlehané vejce. Část špenátu se dá také rozmixovat (jednoduše to nepřehánějte s vodou). Zelí stačí zahustit pouze najemno nastrouhanou bramborou.

5

Masové šťávy, lehčí omáčky

Šťávu z masa lze zahustit, pokud přidáte větší množství cibule nebo nastrouhanou cuketu a šťávu (omáčku) rozmixujete. Další variantou je zahuštění pouze mlékem či smetanou. Tato možnost je ideální u kari omáček, které se takto zjemní. Jednoduše podlijte mlékem a vařte do zhoustnutí, podle potřeby můžete naředit vodou.

Pokud však chcete jen omáčku nebo šťávu lehce zaprášit, aby se jemně spojila, a použijete na 4 porce 1 lžíci ideálně celozrnné mouky, vůbec nic se neděje. Ve výsledku tak máte v každé porci 3 až 4 g mouky navíc, což není taková hrůza. Ovšem stále platí pravidlo, čím méně mouky, tím lépe a nejlépe ji úplně nahradit základními druhy potravin.

Denisa Koloničná, DiS. – nutriční terapeutka

Spolupráce s nutričním terapeutem vede k osvojení správných stravovacích návyků, které jsou dlouhodobě udržitelné a příznivě ovlivní Vaše zdraví.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak uvařit dýňové chilli | recept
Jak vyrobit a využít přepuštěné máslo
Jak vyrobit a využít přepuštěné máslo | rady a tipy. Přepuštěné máslo, které možná znáte také pod indickým názvem ghí, je máslo očištěné od vody, mléč…
Jak používat zeleninu pak choi
Jak používat zeleninu pak choi | rady a tipy. Pak choi neboli čínské zelí je brukvovitá zelenina stejně jako naše klasické zelí. Jeho využití se u nás…