Přejít k hlavnímu obsahu

Jak změnit zdravotní pojišťovnu | rady

22. Říjen 2020

Jak změnit zdravotní pojišťovnu | rady. Změnit zdravotní pojišťovnu samozřejmě můžete, ovšem má to svá zákonná pravidla. Především zdravotní pojišťovnu lze měnit pouze jednou za 12 měsíců vždy k 1. lednu následujícího roku a přihlášku musíte podat nejpozději šest měsíců před plánovanou změnou pojišťovny, to znamená do konce června roku současného. V praxi to znamená, že pokud podáte přihlášku v r. 2021 kdykoliv po 1. červenci, budete u nové pojišťovny registrováni až od 1.1.2023.

1

Způsob přihlášení k nové zdravotní pojišťovně:

Dostavíte se na nejbližší pracoviště vybrané zdravotní pojišťovny, kde vyplníte přihlášku a předložíte následující doklady:

◦ občanský průkaz

◦ rodný list

◦ studenti středních a vysokých škol potvrzení o studiu

◦ senioři potvrzení o přiznání důchodu

◦ nezaměstnaní potvrzení o evidenci na úřadu práce

◦ osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) kopii živnostenského listu nebo jiného oprávnění k výkonu této činnosti.

Dále i přehled o příjmech a výdajích ze samostatné výdělečné činnosti. Příslušný formulář k přihlášení ke zdravotnímu pojištění u jiné pojišťovny můžete získat a vyplnit na webových stránkách vybrané zdravotní pojišťovny. Poté ho však musíte odevzdat k ověření na příslušné pobočce. Administrativní odhlášení od původní pojišťovny za vás provede nová pojišťovna.

2

Do osmi dnů poté, co se stanete klientem nové zdravotní pojišťovny, jste povinni tuto změnu nahlásit svému zaměstnavateli kvůli odvodům pojistného. Změnu zdravotní pojišťovny byste měli nahlásit i svým ošetřujícím lékařům. Průkaz nové zdravotní pojišťovny vám přijde poštou na vaši adresu.

3

Ze zákona vyplývá, že vaší žádosti o změnu zdravotní pojišťovny je zdravotní pojišťovna povinna vyhovět, pokud jsou vámi uvedené údaje na formuláři správné a předložené doklady platné. Zdravotní pojišťovna není oprávněna přijmout pojištěnce v jiných lhůtách, než je uvedeno v zákoně. Stejně tak ale není oprávněna váš vztah ke zdravotní pojišťovně sama ukončit.

Novorozenec se stane dnem narození pojištěncem stejné zdravotní pojišťovny, u které je jeho matka.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak zmírnit bolest zubu
Jak zmírnit bolest zubu | rady a tipy. K nejhorším bolestem patří bolest zubu. Jen málokdo se může pochlubit tím, že ji nikdy nezažil. Ačkol…
Jak pečovat o jizvy | rady
Jak pečovat o jizvy | rady. Většina lidí vlastní nějakou jizvu, ať již po operaci nebo po pořezání, či jiném úrazu. Důležité je nezanedbávat péči…