Přejít k hlavnímu obsahu

Jak bojovat s menstruačními bolestmi přírodní cestou | rady a tipy

Jak bojovat s menstruačními bolestmi přírodní cestou | rady a tipy. Menstruace umí občas potrápit bolestmi a křečemi břicha. Pokud jsou bolesti silné, případně se přidá i nevolnost, je určitě vhodnější řešit příčinu pomocí přírodních prostředků, než jen zobat spoustu pilulek na bolest. V našem článku Vám poradíme, jak s menstruačními bolestmi zatočit pomocí bylinek a aromaterapie.

Co je potřeba

Viz následující kroky

1

Menstruační bolesti obvykle začínají v den menstruace nebo o den dříve, jako prevenci bychom měli v době asi týden před menstruací zařadit do jídelníčku dostatek potravin obsahujících vitamíny C, E a vitamíny skupiny B, zinek, vápník, hořčík, železo a esenciální mastné kyseliny. Vhodnými potravinami jsou např. ořechy, za studena lisované oleje, ryby, ovoce, zelenina, celozrnné obiloviny, vejce, luštěniny apod. Snižte naopak příjem cukru, alkoholu a kofeinu. Dbejte také na dostatek pohybu a spánku. Pokud budete tento režim dodržovat neustále, bude to samozřejmě ještě lepší.

2

A jaké bylinky pomáhají v boji proti menstruačním bolestem?

  • Kontryhel obecný – tato univerzální ženská bylinka zmírňuje menstruační bolesti a harmonizuje menstruační cyklus.
  • Heřmánek pravý – heřmánek umí tišit menstruační bolesti, používá se i při premenstruačním syndromu, upravuje také menstruační cyklus a má blahodárný vliv na dělohu a vaječníky.
  • Měsíček lékařský – měsíček upravuje menstruaci, používá se při silné a bolestivé menstruaci. Čaj z měsíčku začněte pít zhruba týden před očekávanou menstruací.
  • Řebříček obecný – řebříček pomáhá zmírňovat silnou a bolestivou menstruaci. Doporučuje se začít s pitím řebříčkového čaje zhruba 2 – 3 dny před očekávanou menstruací.
  • Listy maliníku – čaj z maliníkového listí tlumí silnou menstruaci a menstruační křeče. Začněte jej pít zhruba týden před očekávanou menstruací.

Výše uvedené bylinky užíváme nejčastěji ve formě čaje. Připravíme jej tak, že 2 lžičky sušené bylinky zalijeme 250 ml vroucí vody a necháme 10-15 minut louhovat, poté scedíme. Vybraný bylinkový čaj užíváme 2 – 3x denně.

  • Kopretina řimbaba – řimbaba uvolňuje menstruační křeče, pomáhá proti bolestem hlavy a migrénám. Užívá se ve formě tinktury, odkaz na její výrobu naleznete zde: Jak vyzrát na migrénu přírodní cestou.
3

Dále může pomoci také konzumace pupalkového oleje, který zmírňuje premenstruační syndrom a bolestivou menstruaci a navíc také zklidňuje přecitlivělá a bolavá prsa, což bývá dalším nepříjemným příznakem provázejícím menstruaci.

4

Vhodná je také masáž břicha, se kterou můžete začít již před příchodem menstruace. Zkuste masážní balzám z kopretiny řimbaby, který vyrobíte následovně: 2 hrsti kvetoucí natě kopretiny řimbaby nakrájíme na malé kousky, vložíme je do vysterilizované sklenice a zalijeme je kvalitním za studena lisovaným olejem. Sklenici umístíme do temna a pravidelně ji protřepáváme. Po zhruba 2-3 týdnech olej i s bylinkou zahřejeme na mírném ohni (nevaříme), po vychladnutí jej scedíme a přidáme včelí vosk (na 100 ml oleje asi 10 ml včelího vosku). Vosk necháme rozpustit a poté balzám přelijeme do vysterilizovaných kelímků a necháme ztuhnout. Balzám je vhodný i k masáži břicha při střevních potížích a také k ulehčení porodu.

5

A jak pomáhá proti menstruačním bolestem aromaterapie?

Vhodnými éterickými oleji pro boj s menstruačními bolestmi jsou yzop, cypřiš, skořice čínská (kasie), šalvěj muškátová, tymián atd.

Éterické oleje můžete inhalovat pomocí aromalampy (postačí 3 – 5 kapek) nebo si je přidejte do masážního oleje (asi 10 – 25 kapek na 50 ml masážního oleje).

Čaj z měsíčku lékařského se může pít dlouhodobě, neboť měsíček nemá žádné vedlejší účinky ani kontraindikace.

  • Pokud Vás trápí menstruační křeče i po skončení menstruace a nebo se u Vás menstruační křeče objevily, přestože jimi jinak netrpíte, vyhledejte pro jistotu lékaře. Mohlo by se jednat o endometriózu, myomy či gynekologický zánět apod.
  • Užití bylin doporučujeme konzultovat se svým ošetřujícím lékařem, obzvláště užíváte-li nějaké léky.

Varování

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vyrobit zdravý bezinkový sirup
Jak vyrobit zdravý bezinkový sirup. Plody černého bezu (neboli bezinky) se nezpracovávají tak často jako jeho květy. Možná odrazuje skutečnost, že jso…
Jak využít pupalkový olej
Pupalkový olej se získává lisováním semen pupalky dvouleté. Tento olej je bohatým zdrojem nenasycených mastných kyselin a dalších cenných látek a má c…
Jak využít psyllium
Psyllium je vláknina, která vzniká vyčištěním obalů semen jitrocele vejčitého (indického) – jedná se vlastně o slupky. Tato vláknina je rozpustná ve v…
Jak využít řebříček obecný | rady
Jak využít řebříček obecný | rady. Řebříček je velmi známá bylinka, která hojně roste na mnoha místech a má celou řadu léčivých účinků. Obzvláště pak…