Přejít k hlavnímu obsahu

Jak fermentovat bylinky na čaj | návod na kvašení bylin

Jak fermentovat bylinky na čaj | návod na kvašení bylin. Pijete-li rádi bylinkové „čaje“, z článku se dozvíte jak připravit bylinky trochu jinak. Klasický nálev ze sušených rostlin je většinou nevýrazný a někomu může chutnat jako seno. Zkuste listy fermentovat podle ruského způsobu, který je léty osvědčený. Nálev z takto upravených bylinek má výraznou chuť a barvou se blíží pravému čaji. A protože některé rostliny se sbírají v době květu, je jaro ideální doba k experimentům. 

Co je potřeba

Seznam některých rostlin vhodných k fermentaci:

Třešeň ptačí - listy

Jahodník obecný - listy v době květu

Kopřiva dvoudomá - listy

Ostružiník maliník - listy

Ostružiník křovitý - listy

Vrbka úzkolistá - listy (známý Ivan čaj)

Brusnice borůvka - nať s listy

Mladé jabloňové listy

a mnoho dalších

1

Postup je u všech bylin stejný. Právě teď kvete v lesích a na mezích jahodník, a tak můžete vyzkoušet nejprve ten. Všechny bylinky sklízejte za suchého a nejlépe slunného počasí, budou tak v nejlepší formě. Listy se před přípravou nedoporučuje omývat, proto pečlivě vyberte místo, kde je budete sbírat. Doma listy rozložte na plátno nebo papír, rukama je pomačkejte (přejeďte válečkem na nudle) a nechte při pokojové teplotě asi 4 až 5 hodin zavadnout. Mladé listy uvadají rychleji, starší a tužší budou uvadat déle. Alternativou tohoto kroku je zmrazení listů v mikroténovém sáčku. Bylinku přes noc uložte do mrazničky a druhý den ji nechte při pokojové teplotě rozmrazit.

2

Zavadlé listy po několika kusech v dlaních stočte do smotků a naskládejte je do nádoby ve dvou až třícentimetrové vrstvě. Překryjte je vlhkou utěrkou a zatěžkejte nádobou s malým množstvím vody. Opět je nechte několik hodin stát při pokojové teplotě. Listy změní barvu (ztmavnou) a začnou intenzivně vonět. Tento krok může trvat v rozmezí 6 až 10 hodin.

3

Takto připravené listové svitky nakrájejte ostrým nožem na malé kousky a rozložte je na plech k sušení. Listy se mohou také umlít na masovém strojku s největšími otvory, je to rychlejší a pohodlnější. Bylinky sušte v pootevřené troubě při 80°C. Suché vložte do plátěného pytlíku a nechte několik dní, ideálně na slunci, dozrávat. Pak uskladněte v nádobě s těsnícím víkem na tmavém místě. Nálev (čaj) připravte z jedné až dvou lžiček bylinky a 300 ml vroucí vody.

4

Nejznámější fermentovaný čaj je tzv. Ivan čaj, tradiční ruský nápoj, alternativa zeleného a černého čaje. Připravuje se z rostliny, která roste i u nás na lesních pasekách, rumištích, železničních náspech i jinde - vrbky (vrbovky) úzkolisté. Nálev z bylinky se používá v lidovém léčitelství.  Rostlina má údajně příznivý vliv na mnoho nemocí, přičemž nejsou známé žádné vedlejší účinky. Nálev se může ochutit mátou, meduňkou, zázvorem, citronem, brusinkovou šťávou, rakytníkem.

Směs na nálev z fermentovaných bylinek můžete namíchat v libovolném poměru z několika druhů. Ochutit lze citronem, rakytníkem, medem aj.

Autor: Mirka K.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak na domácí kopřivový med | recept
Kopřivový med | recept. Med smíchaný se šťávou z májových kopřiv je skvělý pro jarní detoxikaci, čistí krev, pomáhá při chudokrevnosti a posiluje imun…
Jak zpracovat květy pampelišek
Jak zpracovat květy pampelišek | recepty z pampelišek na želé, čaj a sušenky . Blíží se doba kvetení pampelišek. Pampeliška lékařská (Smetanka) je sic…