Co je potřeba

  • Košík nebo látková taška
  • Rukavice
  • Kuchyňské náčiní a nádobí
  • Sporák, vařič
1

Na sběr kopřivy dvoudomé se vypravíme s košíkem a rukavicemi, křehké ostny na lodyze i listech kopřivy žahají. Sbíráme mladé světlezelené rostliny, a pouze v místech, o nichž máme jistotu, že nejsou znečištěna. Kopřivu nesbíráme na skládkách, v okolí silnic a železničních náspů, v místech, kam lidé vodí venčit psy. Pro kuchyňské účely trháme nekvetoucí vršek nati.

2

Nasbírané kopřivy vysypeme nejlépe do dřezu a spaříme je horkou vodou. Dále z nich vybereme nežádoucí rostlinné příměsi a nakonec řádně kopřivy propereme.

3

Vybíráme menší svazečky kopřivy, odkrojíme silnější stonky (ty můžeme později svařit jako zálivku na kvítka, nebo odvar pít jako čaj či si jím opláchnout vlasy).

4

Kopřivy krátce povaříme. Vodu slijeme (přidáme k odvaru ze stonků). Tím kopřivy zbavíme intenzívní chuti a vůně, která ve větším množství nemusí být někomu příjemná. S uvařenou kopřivou pracujeme dále jako například se špenátem.

5

Kopřiva ala špenát. Asi dva litry kopřiv omyjeme, svaříme a rozmixujeme (stačí i ručník mixerem). Na oleji osmahneme cibuli, přidáme kopřivy, chvíli dusíme (je-li třeba, trochu podlejeme vývarem nebo vodou). Do protlaku vmícháme dvě vejce, několik rozetřených stroužků česneku, sůl, trochu pepře a hrst čerstvé strouhánky (odebere přebytečnou vodu). Podáváme jako špenát – s brambory, bramborovými knedlíky a nějakým kouskem dobrého masa. Nechutná to úplně jako špenát, jsou to kopřivy, ale je to zajímavé (i když poměrně pracné) zpestření.

6

Co dále s kopřivami: Syrové nespařené přidáváme do polévek (bramborová, zeleninová), několik hrstí nasekaných syrových kopřiv můžeme přidat do bramboráků (zvednou jejich nutriční hodnotu, odlehčí je a bramboráky dostanou pikantní chuť), na drobno nasekané přidáváme do noků (buď noky do polévky nebo jako příloha). Sekané kopřivy obmění chuť karbanátků (z masa, zeleniny, ale zejména z obilnin – pohanka) a zapékaných masových fáší. Klasikou je přidávat kopřivy do nádivky z vajec, bílého pečiva a uzeného masa, což je sice velikonoční pokrm, ale chutná i koncem jara. Nesnědené kopřivy nasušíme na zimní období. Vaříme z nich čaj nebo si jimi oplachujeme vlasy.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.94737
Average: 4.9 (19 votes)