Co je potřeba

patizon

1

Co najdete v patizonu

90% dužiny patizonu tvoří voda. Je proto velmi vhodnou součástí dietního jídelníčku a stravy dětí. Je velmi lehce stravitelný. Má vysoký obsah vlákniny a napomáhá tak přirozenému pročišťování střev. Také podporuje imunitu a pomáhá celkové regeneraci.

Z minerálů v něm najdete především sodík, draslík, fosfor, měď a železo.

2

Recepty z patizonu

Dužinu patizonu využijte zejména v pečených a dušených jídlech. Výborně si rozumí s mletým masem, cibulí, česnekem, rajčaty, koprem, petrželkou, sýrem, bazalkou a kari. Můžeme ho ale tak konzumovat za syrova nebo v nejrůznějších nálevech. Jako u každé zeleniny i tady platí – čím kratší tepelná úprava, tím více vitamínů.

3

Pomazánka z patizonu

100 g syrové dužiny
50 g eidamu
250 g pomazánkového másla
1 hrst čerstvých bylinek

Velmi jednoduchý a zdravý recept. Patizon i sýr nastrouhejte na velmi jemném struhadle. Smíchejte s pomazánkovým máslem a nadrobno nasekanými bylinkami. Namažte na čerstvé pečivo.

4

Patizon naložený v oleji

400 g patizonu
6 lžic vinného octa
500 ml olivového oleje
4 stroužky česneku
1 kytička bazalky

Patizon oloupeme a nakrájíme na plátky o síle 0,5 cm. Důkladně protáhneme ve vinném octu a klademe vedle sebe na plech vyložený pečicím papírem. Každý kus pokapeme olivovým olejem. Pečeme asi 30 minut při 180 °C.

Mezitím nakrájíme česnek na plátky a bazalku natrháme na menší kousky. Do čistých sklenic nalijeme olivový olej, nasypeme část česneku a bazalky a nakonec vkládáme plátky patizonu. Zavíčkujeme a uložíme do lednice. Vydrží tam asi týden. Můžeme jíst jen tak jako chuťovku nebo přidávat do jídel.

5

Zapečený patizon s mletým masem

1 patizon
500 g mletého masa
1 cibule
200 g eidamu
1 lžíce čerstvé bazalky
1 lžička drceného kmínu
podle chuti sůl a pepř
3 vejce
4 lžíce mléka

Patizon dobře omyjeme a lžící vydlabeme co nejvíce dužiny. Semena vyjmeme a vyhodíme. Dáváme pozor, abychom nikde nepoškodili slupku.

Cibuli nakrájíme najemno, dužinu patizonu na větší kousky. Na pánvi rozpálíme olej. Nejprve na něm okulíme mleté maso, poté přidáme cibuli a patizon. Přidáme veškeré koření a chvíli opékáme. Pak přikryjeme poklicí a dusíme asi 10 minut.

Mezitím nasekáme bazalku najemno a sýr nastrouháme na hrubším struhadle. Troubu rozpálíme na 220 °C. Když je masová směs hotová, odstavíme ji a promícháme s nasekanou bazalkou. Polovinu směsi přendáme do patizonu, přidáme sýr a přiklopíme druhou polovinou. Zalijeme vejci rozmíchanými s mlékem.

Pečeme asi 20 minut. Podáváme s brambory nebo čerstvým pečivem.

TIP: Pokud se vám povedlo při dlabání slupku protrhnout, zabalte strany tykve do alobalu.

Tipy

Plátky patizonu můžete také uvařit do poloměkka, poté obalit v trojobalu a usmažit. Nastrouhaná dužina se skvěle hodí do základů polévek a nakrájený patizon skvěle obohatí všechna dušená jídla.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (12 votes)