Co je potřeba

vejce ocet sůl hrnec kurkuma červená řepa červené víno červené zelí mražený špenát cibulové slupky kmín

1

Všeobecné rady Protože přírodní barvy na skořápce neulpívají tak rychle jako barvy chemické, budeme počítat s dobou barvení vždy okolo 20 minut. Vajíčka (nejlépe pokojové teploty) vkládáme pomocí lžíce do vroucí, mírně osolené vody, do které jsme přidali zvolené barvivo a ocet. Zdroj barviva vždycky necháváme v hrnci spolu s vejci, barvy pak budou výraznější. Některé materiály se mohou na skořápky lepit a zanechávat na nich nepěkné skvrny (např. cibulové slupky), v takovém případě je do vody vkládáme svázané v pytlíčku z gázy.

2

Sytost barvy Jestliže se nám nepovedlo dosáhnout při barvení požadovaného odstínu barvy, necháme vejce v nálevu přes noc. Níže rozepsané dávky barviva vystačí vždy zhruba na osm vajec.

3

Žlutá vajíčka Budete potřebovat 3 vrchovaté lžíce jemně mleté kurkumy, 900 ml horké vody a 2 lžíce octa. Kurkumu nasypte do vody a nechte asi 10 minut vařit. Přidejte ocet, špetku soli a můžete barvit.

4

Růžová vajíčka Tři menší řepy oloupejte a dužinu nakrájejte na kostičky. Vše vložte do hrnce a zalijte 900 ml vody. Přidejte sůl a dvě lžíce octa. Vařte tak dlouho, dokud nedosáhnete požadovaného odstínu.

5

Červená vajíčka Červenou barvu získáte tak, že vajíčko povaříte v jednom litru červeného vína – stačí to nejlevnější, krabicové. Přidejte sůl a ocet a vařte.

6

Modrá vajíčka Tady budeme potřebovat ½ větší hlávky červeného zelí, kterou nakrouháme na jemném struhadle. Zelí vložíme do hrnce a zalijeme horkou vodou tak, aby bylo úplně ponořené. Přidáme opět dvě lžíce octa a špetičku soli. Získáme bledě modrá vejce. Poznámka: takto lze obarvit jen bílá vejce.

7

Zelená vejce Hodně levná varianta. Do hrnce s litrem vody vhoďte půl kostky mraženého špenátu a povařte, dokud se nerozmrazí. Opět dodejte sůl, ocet a ždibec kmínu (pro lepší barvu). Vložte vajíčka a těšte se na výsledek. Postřeh: Naše babičky v tomto případě používaly kopřivy, ale mě se nikdy nepovedlo odhadnout jejich množství, takže raději používám špenát.

8

Hnědá vejce Krom 1 liru vody budete potřebovat ještě 4 hrnky cibulových slupek, ocet a sůl. Čím tmavší vajíčka použijete, tím výraznější bude finální barva.

9

Hotová vajíčka Hotová vajíčka vyndáme z vody a položíme je na předem připravený dobře sající ručník nebo utěrku. Opatrně je koulíme tak dlouho, dokud nejsou úplně suchá. Pozor na míchání barev! Zelené fleky ze žlutého vajíčka už nikdy nedostanete. Po oschnutí je pro větší lesk přetřeme slaninou nebo kouskem másla. Opět necháme zaschnout.

Tipy

Způsobu přírodního barvení je samozřejmě mnohem více. Toto jsou způsoby, které mám sama vyzkoušené a vím, že fungují. Pokud znáte nějaké další, podělte se o ně v diskuzi pod článkem.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.185185
Average: 4.2 (27 votes)