Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat a využít estragon

Jak pěstovat a využít estragon | rady a tipy. Pelyněk estragon (nebo také pelyněk kozalec) je aromatická bylinka využívaná především k dochucení octa a rozličných pokrmů nejen francouzské kuchyně. Tato rostlina se však může pochlubit i mnohými příznivými účinky na lidské zdraví. Následující odstavce popisují, jak estragon pěstovat a využít pro zdraví i v kuchyni.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Pelyněk estragon je vytrvalá rostlina pocházející z Asie, kterou si můžete poměrně snadno vypěstovat na záhoně, ale i doma v květináči či truhlíku. Je jen na Vás, jestli zvolíte pěstování ze semen nebo si zakoupíte rovnou sazenici.

Estragon vyžaduje pouze chráněné slunné místo a dostatečnou zálivku, avšak pozor na přelití. Je mrazuvzdorný, ale raději jej před zimou na záhoně přikryjte chvojím nebo přihrňte zeminou. Rostlinu pravidelně přihnojujeme přírodním hnojivem (např. bylinnými zákvasy [Jak vyrobit domácí zákvas naleznete zde: Jak připravit přírodní hnojivo – zákvas.], guánem apod.). Listy sklízíme několikrát do roka, dají se nasušit i zamrazit.

2

Využití v kuchyni

Estragon má výraznou nahořklou pikantní chuť s nádechem anýzu, proto jej k ochucení pokrmů stačí jen malé množství. Používá se především ve francouzské kuchyni a ve středomořské kuchyni obecně, ale také do polévek, omáček, salátů a jako koření na maso a ryby.

Naložit si jej můžete do vinného či jablečného octa i do olivového oleje. Skvěle ochutí i nakládanou zeleninu, čalamády apod. 

Jak na výrobu domácího bylinkového octa či oleje se dozvíte zde – Jak si doma vyrobit bylinkový ocet nebo olej | recept.

3

Využití pro zdraví

Estragon má mimo jiné příznivé účinky na trávení, zlepšuje chuť k jídlu, pomáhá při nadýmání a při žaludečních a střevních potížích. Dále také podporuje činnost jater a ledvin, snižuje krevní tlak, brání kornatění tepen, posiluje organismus, pomáhá při nespavosti a má analgetické, antiseptické a mírně močopudné účinky.

Užívá se ve formě nálevu, který připravíme zalitím 1 lžičku sušených nebo čerstvých lístků 250 ml vroucí vody. Čaj necháme asi 10 minut louhovat, poté jej scedíme. Pijeme jej 1 – 2x denně.

  • Jako koření se dají využít čerstvé i sušené listy estragonu a stejně tak květy i plody.
  • Přidáváme jej až na konci vaření, neboť teplem ztrácí aroma a cenné látky.
  • Estragon není vhodný pro těhotné a kojící ženy.
  • Pro léčebné účely se užívá krátkodobě a v malém množství.
  • Užití bylin doporučujeme konzultovat se svým ošetřujícím lékařem, obzvláště pak užíváte-li nějaké léky.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat a využít šalvěj | rady
Jak pěstovat a využít šalvěj | rady. Existuje mnoho druhů šalvěje, asi nejznámější je však šalvěj lékařská, která se využívá nejen pro své léčivé účin…