Přejít k hlavnímu obsahu

Jak přivítat Advent | tipy

Jak přivítat Advent | tipy. Advent je doba přípravy na Vánoce. Toto označení pochází z latinského slova "adventus", což znamená příchod. Myslel se tím příchod Ježíše Krista. Advent začíná čtvrtou neděli před Štědrým večerem. Může připadnout na jakýkoli den mezi 27. listopadem a 3. prosincem. Konec adventu pak představuje západ slunce Štědrého večera. Datum adventních nedělí je pohyblivé. Je to proto, že poslední adventní neděle, tedy čtvrtá, připadá vždy na neděli před 25. prosincem. Každá z adventních nedělí měla své lidové označení - železná, bronzová, stříbrná a zlatá.

1

Čas půstu

Zkusme se přiblížit původnímu smyslu a poslání svátku. Prospějeme tím částečně svému zdraví. Omezíme v tomto období konzumaci masa a pokusíme se jíst trochu zdravě. Více zeleniny a ovoce. Adventní doba byla dříve časem půstu, při kterém se měli lidé místo požívání nadměrného jídla a pití, věnovat zbožnému rozjímaní. Zakázány byly veškeré zábavy, tanec a zpěv. Ale i tak se o adventu konaly některé lidové obřady, které tento zákaz více méně porušovaly.

2

Čas setkání a přátelství

V dnešní době je čas adventu naplněn řadou překrásných setkání, počínaje společným rozsvícením vánočního stromu, koledami, mikulášskou nadílkou a také Ježíškovou poštou. Krásným završením předvánočního období bývají ve městech živé betlémy .Jsou to biblické příběhy doplněné písněmi a tancem, někdy s hudebním doprovodem. Adventní víkendy, zpestřené vánočním trhem s punčem a vánočním cukrovím, dovedou provonět celé město a každého svátečně naladí. Na některých vesnicích, bývá to nyní již více rozšířené, se o první adventní neděli konají na návsi prasečí hody. Podává se polévka prdelačka, jitrnice a jelítka i voňavá pečínka. Zapíjí se dobrým pivem, vínem, co kdo má rád.

3

Ve znamení příprav na Vánoce

Adventní svátek, to je návrat ke starým tradicím, který probouzí emoce a podněcuje trochu pokory. Před třemi desítkami let jsme toto období celkem ani nevnímali. Vánoční výzdoba s takovým předstihem byla jen ve větších městech a hlavně v obchodních domech. O adventním období jsme moc nevěděli a hlavně nebyli jsme na to zvyklí. Že jsme tuhle milou tradici obnovili rádi, svědčí mentalita lidí. Téměř v každé rodině se o první adventní neděli rozsvěcí svíčky na adventním věnci. Je to vlastně příprava a předzvěst toho, že vánoční svátky nadcházejí.

Symbol Adventu - věnec

Symbolem tohoto křesťanského svátku je adventní věnec. Tradiční barva adventního věnce je červená a zelená. Červená připomíná krev Kristovu prolitou za spásu světa, obě barvy pak symbolizují život. Jako ozdoba se používají kromě jiného i jablíčka. Také ona jsou náboženským symbolem. Od času ráje jsou plody života, kulaté jako věnec sám a dobré jako Boží přízeň.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články