Přejít k hlavnímu obsahu

Jak rozpoznat nejběžnější klouzky | atlas hub

Klouzci jsou houby, které leckterý houbař přehlíží kvůli jejich lepkavému klobouku, na který se chytají různé nečistoty. Je to škoda, protože klouzek je výborná a chutná houba. Ta trocha práce za to stojí a jako bonus jim přičtěte, že se nedají zaměnit za žádnou jedůvku. Článek představuje nejběžnější druhy klouzků, se kterými se můžete setkat v lese.

Co je potřeba

volný čas příznivé počasí dobrá nálada

1

Klouzek obecný

Klouzek obecný, neboli klouzek pravý má krátký třeň s tmavě zbarveným spodkem prstenu. Klobouk je v odstínech hnědé barvy a pokožka na něm je snadno loupatelná. Ústí rourek jsou žlutá. Dužnina je bílá s ovocnou vůní. Roste obvykle pod borovicemi ve skupinkách. Dává přednost chudým, kyselým, písečným půdám. Roste v období od září do listopadu. Houba je vhodná pro všechny typy úprav a sušení. Houba údajně způsobuje u citlivých jedinců alergickou reakci.

2

Klouzek modřínový (sličný)

Klouzek modřínový je místem výskytu vázaný na modříny. Je poměrně hojný, roste od června do listopadu, často ve skupinách. Houba má slizký, jasně žlutý až oranžový klobouk, drobné citronově žluté póry, které pomačkáním tmavnou. Třeň má pevnou žlutou dužninu a na horní části výrazný slizký prsten. Houba téměř nečerviví a má široké využití v kuchyni.

3

Klouzek kravský

V lesích ho najdeme od července do října, často ve velkém množství. Tvoří malé plodnice. Klobouk je v různých odstínech žlutohnědé, za vlhka slizký, jinak suchý a je téměř nemožné ho sloupnout. Rourky jsou žluté až hnědé. Třeň má podobnou barvu jako klobouk a nemá prsten. Klouzek kravský je opomíjená houba, jen málo houbařů si ji vloží do košíku. Je to škoda, protože v období růstu je jí opravdu hodně a příjemně chutná. Navíc lékařské výzkumy ukazují, že obsahují látky zabraňující růstu některých nádorů. Při tepelné úpravě i sušení zrůžoví, je to ve směsi s jinými druhy hub efektní. Hodí se téměř všude.

4

Klouzek bílý

Tento druh nejčastěji najdeme od července do října a to výhradně pod borovicí vejmutovkou nebo limbou. Klobouk je bílý se sloupatelnou pokožkou, za vlhkého počasí lepivý. Třeň je bílý s tmavými šupinkami, válcovitý, plný. Rourky jsou bělavé, v dospělosti citronově žluté. Výborná houba s všestranným využitím, chuť je mírná, vůně nevýrazná.

5

Hřib (klouzek) peprný

Drobný červenohnědý klouzek rostoucí v létě a na podzim. Je celý skořicově zbarvený a má silně palčivou chuť. Není považován za jedlý, v malém množství se používá jako koření. Zkuste malý kousek ochutnat, budete si to dlouho pamatovat (opět vlastní zkušenost).

6

Strakoš

Strakoš je masitý klouzek s dlouhým třeněm, bez slizkého povrchu klobouku, který je pro klouzky typický. Klobouk je plstnatý, výtrusná vrstva hnědá. Po otlačení rourky i dužina modrají. Roste na podzim, často ve velkém množství ve skupinách. Je popisován jako nepříliš chutný druh. Podle mě se ale jedná o houbu chutnou a voňavou. Má velmi výraznou houbovou vůni. Je vhodný na přípravu všech houbových jídel, k nakládání i sušení. Jeho nevýhodou je, že velmi často červiví.

Klobouky klouzků se nemusejí loupat, stačí je otřít suchým hadříkem. I pokožka klobouku je jedlá.

  • Vždy sbíráme jen ty druhy hub, které bezpečně známe!

Varování

Autor: Mirka K. | Zobrazit autorská práva

Foto archiv Mirka K. a www. pixabay.com

Hodnocení

Dobrý den, děkujeme za Váš názor a Vaše poznatky. Vážíme si jich a zabýváme si jimi. Naše redaktorka, která články zpracovávala se Vašimi připomínkami zabývá. Požádám Vás však, abyste nadále neutočil na obsah jejich článků ve smyslu slovíčkaření a formulace jejich vět a slov, na které má jako autor článků plné právo. Děkuji Vám.

Mirka K. | Út, 09/25/2018 - 08:38

Dobrý den, děkuji za názor. Klouzek sličný je v některých atlasech uváděn jako modřínový. Již jednou jsem psala, že záleží na stáří atlasu. Klouzek obecný roste ve smíšených a jehličnatých porostech, obvykle pod borovicí lesní ( Houby, česká encyklopedie str.274. Hřib (klouzek) peprný je někdy uváděn jako nejedlý, jinde jako jedlý. (nejedlý např. Ottova encyklopedie hub str. 537, přesná citace: k jídlu není vhodný). Hřib peprný v jídle opravdu pálí, mám to vyzkoušené, vím, že v některých úpravách se jíst dá např.kvašení. Zřejmě se v houbách vyznáte, děkuji za pozornost a upřesnění.

houbař (neověřeno) | Po, 09/24/2018 - 23:20

Ad 1 - klouzek obecný: formulace "roste obvykle pod borovicemi ve skupinkách" není právě nejvhodnější, roste totiž pouze pod borovicemi (konkrétně pod těmi, které mají dvě jehlice ve svazku, např. borovicí lesní), a tam pak často ve skupinách.
Ad 2 - klouzek modřínový (sličný): správný název je klouzek sličný, byť je někdy nazýván i klouzkem modřínovým.
Ad 5 - hřib (klouzek) peprný: jeho uvedení je zavádějící, neboť se nejedná o druh klouzku (rod Suillus), nýbrž o druh hřibu z rodu Chalciporus, také s tou v mnoha zdrojích uváděnou nejedlostí z důvodu silné palčivosti to není tak horké, neboť tepelnou úpravou svoji palčivost ztrácí a i pokrm připravený jen a pouze ze samých hřibů peprných pálit nebude.

Další zajímavé články

Češi a vůbec východní Slované jsou národem houbařů. V houbové sezóně jsou lesy okupovány spoustou milovníků hub a houbaření. Stránky časopisů a denníh…
V následujícím článku představujeme zbytečně opomíjenou houbu opěnku měnlivou, kterou lze nalézt brzy na jaře, kdy jiné druhy ještě nerostou. Její nál…