Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se stravovat na jaře | tipy pro zdravou stravu

Jak se stravovat na jaře | tipy pro zdravou stravu. Jaro již klepe na dveře a jistě víte, že je toto období nejvhodnější pro detoxikaci a očistu organismu. S tím souvisí i odlehčení jídelníčku. Na následujících řádcích se dozvíte, jak se na jaře stravovat, abyste napomohli očistě svého těla.

Co je potřeba

Viz následující kroky

1

Prvním krokem před provedením dalších odlehčujících změn v jídelníčku by mělo být vyloučení červeného masa a uzenin, kofeinu, cigaret, smažených pokrmů a sladkostí.

Tyto potraviny nekonzumujte alespoň týden, poté můžete přejít k očistnému jídelníčku. Několik dní zkuste konzumovat pouze čerstvé ovoce a zeleninu doplněné o kvašenou zeleninu a ovocné či zeleninové šťávy. Poté můžete pomalu zařadit vařenou či dušenou zeleninu, brambory, bílý jogurt a následně i celozrnné pečivo.

2

Po absolvování této kůry by měl Váš jídelníček i nadále řídit zásadami zdravé výživy:

  • Základem jídelníčku by měla být čerstvá a kvašená zelenina doplněná o menší množství čerstvého ovoce
  • Místo živočišných tuků je vhodnější konzumovat tuky rostlinné (zejména pak zastudena lisované kvalitní rostlinné oleje).
  • Vyhýbejte se tučnému masu a uzeninám, dopřejte si raději drůbeží maso nebo ryby.
  • Upřednostňujte celozrnné výrobky před obyčejnými, skvělou volbou je špaldová mouka (týká se to nejen pečiva, ale i těstovin apod.), do jídelníčku zařaďte neloupanou a divokou rýži a další bezlepkové obiloviny (např. quinoou, amarant, jáhly, pohanku apod.) a luštěniny.
  • Vhodnou součástí jídelníčku jsou také nejrůznější druhy klíčků, ořechů a semínek.
  • Vybírejte spíše zakysané a méně tučné mléčné výrobky.
  • Dodržujte pravidelný pitný režim, nejvhodnější je čistá pramenitá voda nebo neslazené zelené, ovocné či bylinkové čaje.
  • Bylinky nemusíte používat pouze pro přípravu čajů, přidejte je také do jarních pokrmů.
3

Jaké bylinky je vhodné užívat pro jarní očistnou kůru?

  • Kopřiva dvoudomá – Čaj z kopřivy dvoudomé se skvěle hodí pro jarní očistnou kůru. Kopřivu však využijete i pro přípravu špenátu, do jarní či velikonoční nádivky nebo polévky.
  • Smetanka lékařská – Listy a stonky pampelišky také velmi účinně čistí organismus, posilují funkci jater, žlučníku a ledvin a stimulují látkovou výměnu. Čerstvé jarní listy namočte do slané vody a nechte je asi 30 minut ponořené, odstraníte tak hořkost, ale všechny cenné látky zůstanou zachovány.
  • Sedmikráska chudobka – Květy sedmikrásky přidejte do jarních salátů, polévek nebo si je nasypte jen tak na chléb s máslem. Tělu tak dodáte velké množství cenných látek a pomůžete mu s jarní očistou.
  • Medvědí česnek – Medvědí česnek je velmi oblíbenou jarní bylinkou, kterou využijete při přípravě pesta, salátu, polévky nebo třeba špenátu. Tato bylina mimo jiné pomáhá čistit tělo od škodlivých látek.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak užívat zelené řasy
Jak užívat zelené řasy | rady a tipy. Se sladkovodními či mořskými řasami jste se již zcela určitě setkali. Víte však, jak je konzumovat nebo jaký vli…