Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si vypěstovat čerstvý zázvor

Zázvor všichni jistě dobře znáte. Je to velmi zdravá rostlina, z níž se používá oddenek. Chuť zázvoru je velmi specifická a štiplavá. Pokud se chcete o této rostlině dozvědět více, přečtěte si následující článek, kde mimo jiné naleznete i postup, jak si vypěstovat čerstvý zázvor doma. Domácí pěstování zázvoru je velmi jednoduché.

Co je potřeba

  • oddenek s klíčky (běžněji se u zázvoru používá pojem kořen)
  • širší květináč
  • substrát
  • voda na zalévání
  • organické hnojivo
1

Zázvor lékařský je vytrvalá tropická rostlina, která se pěstuje zejména v Číně a Indii. Používá se jako koření v čínské či indické kuchyni, kde je součástí mnoha pokrmů. Také si z něj však můžete připravit čaj (recept na zázvorový čaj zde: Jak uvařit zázvorový čaj | recept), sirup (recept na zázvorový sirup zde: Jak vyrobit domácí zázvorový sirup | recept) nebo třeba limonádu. Vyzkoušejte i zázvorové bonbony podle našeho receptu, jenž naleznete zde: Jak vyrobit domácí zázvorové bonbony | recept.

2

Zázvor má spoustu léčivých účinků. Má antibakteriální, protizánětlivé a analgetické vlastnosti, podporuje obranyschopnost organismu a bojuje proti chřipce a nachlazení. Dále mimo jiné pomáhá při nevolnosti, pozitivně působí na kardiovaskulární systém a snižuje cholesterol.

3

A jak si zázvor doma vypěstovat?

Potřebujete čerstvý oddenek zázvoru, na kterém by měly být patrné klíčky. Z oddenku uřízněte jednotlivé části (vždy s alespoň 1 klíčkem) ve velikosti asi 2-3 cm. Oddenek koupený v obchodě bývá napuštěn látkami, které působí právě proti klíčení. Proto kousky zázvorového oddenku nejprve na noc namočte do teplé vody.

4

Druhý den můžete oddenek zasadit. Použijte širší květináč, jelikož zázvor roste hlavně do šířky. Do květináče nasypte substrát, vložte do něj kousek oddenku s klíčkem směřujícím nahoru. Oddenek pak zasypte další vrstvou substrátu (asi 3cm).

5

Květináč se zázvorem umístěte na teplé místo a substrát pravidelně zalévejte (substrát by neměl nikdy vyschnout). Pro pěstování zázvoru je vlhkost velmi důležitá.

6

Trvá minimálně tři týdny, než rostlina začne rašit. Po vyrašení je vhodné zázvor přesunout na světlé místo bez přímého slunce. Pravidelně jej pak přihnojujte organickým hnojivem (asi každé 2-3 týdny).

7

Zázvor můžete pěstovat doma jako pokojovou rostlinu, kterou je možné letnit. Přeneste ji však domů ještě před prvními mrazíky. Zázvor nesnese mráz a průvan.

8

Asi po 3-4 měsících lze sklízet první úrodu. Substrát odhrňte a kousek oddenku odřízněte, zbytek však v květináči nadále ponechte. Větší úrody se pak dočkáte, jakmile rostlině seschnou listy, což trvá zhruba dalších 6 měsíců. Poté vyndejte ze země celý oddenek, ze kterého však můžete kousek opět odříznout a zasadit.

  • Pro pěstování zázvoru se výborně hodí směs zeminy se zahradním kompostem.
  • Pokud máte v místnosti, kde zázvor pěstujete, příliš suchý vzduch, pomůže, když budete rostlinu pravidelně rosit.

Se zaléváním opatrně, abyste rostlinu nepřelili.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat echinaceu
Jak využít květy šeříku | rady a tipy
Jak vyrobit podzimní dekorace | tipy
Podzimní dekorace | tipy. Pomalu přichází čas na výměnu předokenních truhlíků s květinami za podzimní výzdobu. Na podzim máme na výběr různé druhy okr…