Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat mexický fazolový guláš | recept

Mexický guláš je stálicí jídelních lístků českých restaurací, veřejných, závodních či školních jídelen. A nikomu ani nevadí, že český mexický guláš má pokaždé jinou podobu. Nabízíme jednu z možností, jak udělat mexický fazolový guláš, či spíš chilli s masem a fazolemi.

Co je potřeba

  • vepřová plec
  • cibule, paprika, rajčata
  • olej, sůl, pepř, chilli
  • vařené fazole
1

Tak jako je v našem zeměpisném a kulturním pásmu gulášem nazýván téměř jakýkoliv pokrm z kousků masa s omáčkou (nebo dokonce i ze zeleniny, z maďarského gulyás), latinské země mají své chilli mnoha podob. Výraz mexický guláš je tedy trochu „vachrlaté“ označení: Mexičané by svůj pokrm zřejmě nazvali chilli con carne. Když ovšem budeme v češtině používat výrazu guláš na mexický způsob, neurazíme tím žádného specialitu – gastronomického ani lingvistického.

2

Náš „mexický guláš s fazolí“ budeme připravovat pouze ze základních ingrediencí. Nepoužijeme žádná průmyslová dochucovadla, takže vynikne chuť použitých surovin: dušeného vepřového masa, cibule, zelených a červených paprik, rajských jablíček a fazolí.

3

Čtyři středně velké cibule oloupeme, omyjeme, nakrájíme na kostičky nebo půlkolečka a dáme zvolna smažit na asi pět lžic oleje. Asi 750 gramů vepřové plece nakrájíme na drobné kousky. Přidáme k cibuli a za pravidelného promíchávání společně opékáme, až jsou cibule i maso zlatohnědé. Když máme plec s kostí, ořežeme z kosti nahrubo maso, opláchneme ji, abych spláchli odštěpky kosti a vložíme ji do pánve k masu.

4

Přidáme lžičku soli, čtvrt lžičky mletého pepře, na dvě špičky nože chilli, zalijeme půl litrem vývaru nebo vody, přiklopíme poklicí, stáhneme teplotu a necháme jen probublávat. Dvě bílé a dvě červené papriky zbavíme semen a nakrájíme na proužky. Čtyři rajčata nakrájíme na plátky.

5

Když je maso měkké, sundáme pokličku, necháme odpařit tekutinu a cibuli s masem vysmahneme tak zvaně na tuk. Tím se cibule rozpadne. Přidáme nakrájenou zeleninu, promícháme, podusíme a pak opatrně doléváme vodu nebo vývar. Rozpečená cibule omáčku dostatečně zahustí, žádnou mouku nebudeme přidávat.

6

Připravíme si uvařené fazole. Buď využijeme vlastní fazole, které jsme si odložili do zásoby například při vaření fazolové polévky, a nebo použijeme konzervu fazolí v pouze slaném nálevu. Fazole v tomatovém nálevu by pokrmu dodaly nežádoucí univerzální „kečupovitou“ chuť. Fazole přidáme k masu se zeleninou (v případě konzervy i s nálevem).

7

Pokrm provaříme. Hustotu zkorigujeme přidáním vody (vývaru) nebo naopak odpařením. Ochutnáme. Chilli con carne, mexický guláš, by měl být ostrý pokrm. Ale děti nebo lidé s citlivým zažíváním nemohou jíst ostré věci. Proto je lepší nepřipravovat mexický guláš s fazolemi příliš ostrý, ale chilli podat na stůl k volnému použití – sušené, nakládané papričky nebo některou z chilli past.

8

Mexický guláš s fazolemi podáváme buď stylově s kukuřičnými plackami (tortillami), s rýží, s těstovinami či s opékanými bramborami, případně jen s chlebem.

Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva

Foto receptu na mexický fazolový guláš: autorka

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Fazolový guláš | recept. Fazole nejsou v kuchyni moc oblíbenou surovinou. Těžko říct, jestli za to může jen jejich těžší trávení a jeho vedlejší účink…
Obrázek není k dispozici
Fazolový guláš je levné a vydatné jídlo, které mají v oblibě více muži, i když ženám také náramně chutná. Jen si ženy fazolový guláš někdy odepřou z e…