Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyrobit domácí rostlinný nápoj | recept na mandlové, makové, kokosové a rýžové „mléko“

Domácí rostlinný nápoj | recept na mandlové, makové, kokosové a rýžové „mléko“. Rostlinná „mléka“ se dají použít všude tam, kde kravské mléko. Platná legislativa však neumožňuje pro tyto výrobky používat název mléko. Mléko je produkt mléčných žláz savců a rostlinné alternativy se smějí nazývat pouze nápoj. V obchodech jich najdete celou řadu, kokosový, sojový, rýžový, mandlový a jiné nápoje. Jsou určeny pro osoby, jež z nějakého důvodu nemohou zařadit do stravy živočišné mléko, a pro vegany. Nápoje v obchodech nebývají však „čistým“ nápojem, mnohdy obsahují přidanou sůl, cukr, olej a výjimkou nejsou ani tolik obávaná éčka. Proto přinášíme návod, jak si rostlinné mléko vyrobit sami doma.

Co je potřeba

  • obilniny, semínka, ořechy
  • studená voda
  • husté síto nebo plátno
  • mixer
1

Mandlové mléko

Mandlové mléko je asi nejznámější. Má příjemnou chuť, je zásadité a pomáhá při překyselení organismu. Doporučuje se těhotným ženám pro úlevu při pálení žáhy. Obsahuje více vápníku než mléko kravské. Mimo jiné obsahuje draslík, hořčík a fosfor.

Příprava: spaříme a oloupeme 100 g mandlí, přidáme vodu teplou asi 80 °C a rozmixujeme. Pak přecedíme přes plátno a vychladíme.

2

Makové mléko

Makové mléko na rozdíl od ostatních nápojů v obchodech nenajdete, ale snadno ho uděláte doma.

Příprava: umelte 150 g máku a nechte přes noc louhovat ve studené vodě. Občas zamíchejte. Ráno rozmixujte a přefiltrujte přes plátno. Nápoj z máku je zásaditý, ve 100 g obsahuje 1460 mg Ca a pomáhá při překyselení. Doporučuje se i těhotným.

3

Kokosové mléko

Příprava: 150 g strouhaného kokosu zalijeme horkou (nikoliv vařící) vodou a necháme několik hodin stát. Poté rozmixujeme a přecedíme. Je výborné do koktejlů, moučníků, pudinků.

4

Rýžové nevařené

Příprava: 100 g rýže natural přebereme, propláchneme a zalijeme studenou vodou. Přes noc necháme stát, pak umixujeme a přecedíme.

5

Sezamové mléko

Příprava: umeleme 1 díl sezamových semen, zalijeme 3 díly vody a necháme přes noc stát. Ráno rozmixujeme a přecedíme.

Rostlinná mléka neslouží jako náhražka kravského mléka dětem.

Autor: Mirka K.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak upéct domácí flapjack | recept
Domácí flapjack | recept. Flapjack je obdobou müsli tyčinek. Jeho základem jsou ovesné vločky doplněné různými druhy ořechů, sušeného ovoce, kaka…