Přejít k hlavnímu obsahu

Jak využít modřín opadavý | rady a tipy

Jak využít modřín opadavý | mast z modřínové pryskyřice, náhražka medu z mladých modřínových výhonků, odvar z modřínové kůry. Modřín opadavý (latinsky Larix decidua) jistě znáte zejména díky tomu, že je jedním z mála druhů jehličnatých stromů, jejichž jehličí (jak je již z názvu patrno) na zimu opadává. Měli byste však také vědět, že tento jehličnan oplývá mnohými léčivými účinky. Jak modřín opadavý využít pro zlepšení Vašeho zdraví, se dozvíte v níže uvedeném článku.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Modřín opadavý (někdy nazývaný také modřín evropský) přirozeně roste zejména v horském prostředí a světlých lesích.

Léčivé účinky modřínu opadavého jsou (mimo jiné) následující:

  • Pomáhá při léčbě nachlazení a onemocnění dýchacích cest.
  • Působí proti zácpě a podporuje funkci tlustého střeva.
  • Má antibakteriální a protizánětlivé účinky.
  • Zlepšuje imunitu a posiluje odolnost proti stresu.
  • Má příznivý vliv na stav očí, dutiny ústní, žlučníku, jater a ledvin.
  • Používá se i při bolestech svalů a kloubů a revmatismu.
2

Využití pro léčebné účely – domácí mast

Pro léčebné účely se využívá především modřínová pryskyřice, ale také mladé výhonky modřínu, dřevo a kůra.

Z modřínové pryskyřice je možné vyrobit domácí mast, jejíž aplikace na hrudník pomáhá při léčbě kašle a průduškových onemocnění. Rovněž zmírňuje bolesti svalů a kloubů a revmatické bolesti.

Pro přípravu cca 150 g domácí modřínové masti budete potřebovat následující:

  • 15 g včelího vosku
  • 125 g olivového oleje
  • 25 g modřínové pryskyřice
  • 15 g mladých modřínových výhonků
  • kuchyňský teploměr

Olivový olej rozehřejte ve vodní lázni na maximální teplotu 70 °C, opravdu použijte kuchyňský teploměr. Teplota nesmí být vyšší, protože po přidání pryskyřice by olej vzplanul. Dodržujte bezpečnostní opatření. Jakmile olej rozehřejete na požadovanou teplotu, přidejte do něj opatrně pryskyřici a modřínové výhonky. Směs míchejte dokud se pryskyřice nerozpustí. Směs vařte po dobu 30 minut. Hrnec odstavte a do teplého pryskyřicového oleje přidejte včelí vosk. Směs míchejte dokud se vosk nerozpustí. Poté směs macerujte alespoň po dobu 24 hodin. Následně směs zahřejte a přes plátno sceďte. Mast přelijte do připravené nádobky. Mast skladujte při pokojové teplotě v suchém a tmavém prostředí.

3

Náhražka medu z mladých modřínových výhonků

Mladé výhonky modřínu se hodí k přípravě čaje účinného při chřipce a nachlazení. Lze si z nich vyrobit také domácí tinkturu či sirup. Výhonky se sbírají v období brzkého jara. Modřínové jehličí obecně je pak vhodné i k louhování zastudena.

Jak připravit domácí sirup z mladých výhonků jehličnanu (výhonky smrku můžete zaměnit za mladé výhonky modřínu. Použití mladých výhonků z borovice ale nedoporučujeme) naleznete ZDE:

Jak připravit náhražku medu ze smrkových výhonků | recept.

Tento falešný med je výborný do čaje při onemocnění z nachlazení, průdušek, při kašli a posiluje imunitu.

4

Odvar z mladé kůry

Z mladé kůry se většinou připravuje odvar, který je dále využíván ve formě koupelí proti revmatismu.

Pro přípravu odvaru z modřínové kůry si připravte následující:

  • 1 lžíce (polévková) modřínové kůry – modřínovou kůru můžete nahradit stejným množstvím mladých modřínových výhonků
  • voda – cca 300 ml

V hrnci vařte 1 lžící modřínové kůry ve vroucí vodě po dobu cca 5 minut. Následně hrnec odstavte a odvar nechte louhovat po dobu 30 minut. Odvar sceďte. Můžete postižená místa oplachovat přímo samotným odvarem, nebo použít plátno, které do odvaru namočíte a následně přiložíte na postižené místo. Odvar je určen pouze k zevnímu užívání.

Zakoupit si můžete taktéž výtažek z pupenů modřínu, jenž obsahuje účinné látky z celé rostliny. K sehnání je rovněž žvýkací modřínová pryskyřice, jež posiluje zuby a má příznivé účinky na stav dutiny ústní. Modřín opadavý je i jednou z rostlin používanou v Bachově květové terapii. Na psychické úrovni má tento jehličnan mimo jiné vliv na zlepšení lidského sebevědomí a sebedůvěry.

Vykuřování  modřínovým dřevem se již v dobách Keltů používalo k odvrácení zlých vlivů, ve středověku pak proti moru.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vyrobit zdravý bezinkový sirup
Jak vyrobit zdravý bezinkový sirup. Plody černého bezu (neboli bezinky) se nezpracovávají tak často jako jeho květy. Možná odrazuje skutečnost, že jso…