Přejít k hlavnímu obsahu

Jak využít pastinák v kuchyni i pro zdraví

Pastinák setý je druh kořenové zeleniny, která se v současné době postupně navrací na naši zahradu a stůl. Možná jste se s ním setkali v dětských příkrmech. Není to však jediné využití této zdravé zeleniny -  vzhledem podobné kořenové petrželi, avšak se sladší, i když výraznější chutí připomínající spíše mrkev. Jak pastinák využít v kuchyni i pro zdraví, se dočtete v následujících krocích.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Využití pro zdraví

Díky obsahu vlákniny a mnoha cenných látek (např. velkého množství vitamínu C, dále vitamínů skupiny B a provitaminu A, hořčíku, vápníku, draslíku, atd.) pastinák usnadňuje trávení, také detoxikuje organismus, má protikřečové a močopudné účinky, čistí močové cesty a zmírňuje problémy s močovými cestami, odhleňuje a podporuje chuť k jídlu.

Pro léčebné účely lze mimo konzumace čerstvého kořene využít také čaj. Dá se připravit z 1 lžíce nastrouhaného čerstvého kořene nebo z 1 čajové lžičky kořene sušeného, který zalijeme 250 ml vroucí vody a necháme asi 15 minut louhovat. Čaj poté scedíme. Pijeme jej 2–3x denně.

Pastinák se využívá také pro výrobu vína, likéru, sirupu a dalších produktů přírodní lékárny.

2

Využití v kuchyni

Kořen pastináku se dá konzumovat syrový (třeba nastrouhaný v salátu či pomazánce) i tepelně upravený. Velmi dobře se kombinuje s mrkví a bramborami.

Pastinákové pyré výborně nahradí klasickou bramborovou kaši a bude jistě chutnat i dětem, neboť má jemnou chuť.

Další možností, jak využít pastinák v kuchyni, je příprava krémové polévky.

3

Z pastináku lze vyrobit také domácí hranolky – pokud je upečete v troubě, budou výrazně zdravější než klasické bramborové. Pastinák nakrájený na hranolky promícháme s rostlinným olejem, solí a třeba i čerstvými bylinkami (hodí se např. oregano, tymián či rozmarýn) a ty poté upečeme v troubě dozlatova. Přidat můžete i prolisovaný česnek, čerstvě nadrcený černý pepř nebo nastrouhaný parmazán či jiný sýr.

4

V neposlední řadě je možné pastinák grilovat nebo péct v troubě a podávat jej jako přílohu, zapékat s masem, sýrem a dalšími ingrediencemi (např. batáty, cuketou, apod.), případně jej přidat do omáčky z kořenové zeleniny, apod.

Pastinák také snadno nahradí brambory v různých receptech – při přípravě bramboráků, noků i placek.

Mladé listy a plody pastináku se dají v kuchyni využít jako koření.

Najemno nastrouhaný pastinák či vylisovanou pastinákovou šťávu lze používat i zevně proti akné a k očistě a regeneraci pleti.

Pastinák se hodí také k přípravě domácích zeleninových chipsů.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak naložit zelí tradičním způsobem
Jak naložit zelí tradičním způsobem | recept na tradiční nakládané kysané zelí. Kysané zelí se jako trvanlivý zdroj vitamínů a dalších cenných látek v…
Jak zpracovat červenou řepu
Jak zpracovat červenou řepu | recepty z červené řepy. Červená řepa patří díky obsahu široké škály cenných látek k velmi zdravým druhům zeleniny.…
Jak upéct brownies z lilku
Jak upéct brownies z lilku | recept na vláčné brownies. Je mnoho surovin, včetně luštěnin a zeleniny, z nichž lze připravit zdravější variantu vl…
Jak pěstovat a využít řeřichu setou
Řeřicha setá (někdy je také nazývána řeřichou zahradní) patří mezi velmi oblíbené bylinky, které si snadno vypěstujete doma kdykoliv během roku. Řeřic…