Přejít k hlavnímu obsahu

Jak a proč je zdravá celozrnná mouka

26. Leden 2017

Pokud chcete zdravou variantu pečiva, konzumujte výrobky z celozrnné mouky. Hledejte výrobky, které mají opravdu označení „celozrnné“. Jistotu máte například u baleného chleba, kde najdete složení na etiketě. Ale lze najít i nebalené celozrnné výrobky (rohlíky, bulky, raženky). Proč jsou vlastně výrobky z celozrnné mouky zdravější než z mouky bílé? Rozdíl je ve výrobním procesu.

1

Rozdíl mezi bílou a celozrnnou moukou je ve výrobním procesu

  • Výroba bílé mouky

Bílá mouka vzniká rozemletím pouze moučného jádra (obsahuje jen endosperm).

  • Výroba celozrnné mouky

Celozrnná mouka se vyrábí rozemletím celého zrna.

2

Jaké části má zrno

Zrno se skládá ze tří základních částí:

  • obal (otruby) – obsahuje vlákninu, vitamíny řady B, minerální látky (fosfor, draslík, mangan, železo, vápník, hořčík), kyselinu fytinovou,
  • moučné jádro (endosperm) – obsahuje bílkoviny (hlavně lepek) a škrob,
  • klíček (zárodek) – obsahuje nenasycené mastné kyseliny (zdravé tuky), kvalitní bílkoviny, vitamíny E (důležitý antioxidant), B, B1, B6 a enzymy.
3

Jak je zdravá celozrnná mouka a co konzumací celozrnné mouky získáme

  • Tím, že se celozrnná mouka vyrábí rozemletím celého zrna, obsahuje i vlákninu, minerální látky, vitamíny, nenasycené mastné kyseliny, kvalitní bílkoviny a enzymy.
  • Konzumací celozrnné mouky místo bílé mouky se obohatíme přibližně o 60 % vápníku, 76 % železa, 85 % hořčíku, 78 % zinku, 77 % vitaminu B1, 80 % vitaminu B2 a 86 % vitaminu E.
  • Celozrnná mouka má nižší glykemický index.
4

Dávejte si pozor na kvalitu celozrnné mouky

U celozrnné mouky je velmi důležité, aby byla kvalitní (bio), protože pesticidy používané při pěstování obilí mají tendenci se ukládat v obalu zrna.

Víte, že pravý celozrnný výrobek (chléb, pečivo) musí mít podle § 11 vyhlášky č. 333/1997 Sb. nejméně 80 % celozrnné mouky?

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak zdravý je řapíkatý celer
Většině z nás se u názvu celer vybaví nejspíše klasický celer, bílá bulva, která je nedílnou součástí jídelníčku většiny rodin. Dnes se ale zaměřím na…
Jak a proč využít goji při hubnutí
Goji, plod rostliny kustovnice čínské, řadíme mezi superpotraviny. Již po staletí využívají goji v čínské medicíně, protože podle čínské medicíny má g…
Jak pomáhá kajenský pepř léčit
Víte, že kajenský pepř není pepř? Výraz kajenský je počeštěný název pro papriky odrůdy Cayenne. Český název pepř vznikl nepřesným překladem z angličti…