Přejít k hlavnímu obsahu

Jak sestavit vhodný jídelníček pro seniora

Jak sestavit vhodný jídelníček pro seniora | rady a tipy. Tak jako u seniorů dochází k fyziologickým změnám, úbytku fyzické aktivity a zpomalení metabolismu, měl by se změnit i jídelníček. Jak sestavit vhodný jídelníček pro seniora? Poradíme vám v našem článku.

1

Obecné zásady

Ženy by měly v důchodovém věku konzumovat zhruba 8 000 kJ a u mužů se tato hodnota pohybuje okolo 9 000 kJ. Množství stravy ale pochopitelně závisí na míře fyzické aktivity. Zatímco sportující senior, který se pohybu věnuje několikrát týdně, může mít jídelníček téměř stejný jako zamlada, odpočívající člověk bude jíst pravděpodobně méně. Respektovat by se měla i případná dietní opatření související s nejrůznějšími nemocemi.

Obecně by ale senioři měli dbát na to, aby jedli pravidelně, v menších dávkách a vyváženě.

2

Složení stravy

Součástí jídelníčku by mělo být ovoce, zelenina, maso, zejména ryby, a také vhodné přílohy jako například těstoviny, rýže a brambory. Výše zmíněné potraviny dodávají tělu bílkoviny, komplexní sacharidy, prospěšné tuky, vitamíny, minerály a vlákninu. Ta se nachází nejen v ovoci a zelenině, ale i v ořeších, je potřebná pro správné trávení a jejím užíváním se předchází zácpě. Senioři by do sebe měli denně dostat minimálně 20 gramů.

Naopak je vhodné omezit tučné výrobky, sladké pochutiny, alkoholické nápoje a uzeniny.

Obecně se také doporučuje pít méně mléka, nebo ho úplně vyřadit. S přibývajícím věkem většinou ubývá enzym laktáza, který je pro trávení mléka důležitý. Naopak ale jogurty nevadí, ideálně si kupte bílé a neslazené.

3

Potíže s kousáním

Potíže s kousáním se dají řešit mletím potravy a také vhodným zpracováváním jako je příprava na páře či povařením. Nevyhýbejte se tedy zbytečně určitým typům potravy jen proto, že se hůře koušou.

4

Pitný režim

Zapomínat by se nemělo ani na pravidelný pitný režim. Snížený pocit žízně u seniorů vede k dehydrataci, která může způsobovat potíže s trávením, bolesti hlavy a problémy s ledvinami. Pijte tedy alespoň 2 litry denně, a to nejlépe neslazené vody nebo slabšího čaje.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak na domácí kopřivový med | recept
Jak pěstovat a využít řeřichu setou
Jak využít tymián | rady a návody
Jak využít meruňkový olej | rady