Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně psát "shlédnout a "zhlédnout" | rady

12. Prosinec 2019

Jak správně psát "shlédnout a "zhlédnout" | rady. Řekl bych, že se s rozvojem internetu rozšířil nešvar opírat se o neoficiální zdroje. A to platí také o psaní českého pravopisu. Nesčetněkrát jsem viděl uživatele internetu, kteří si nevěděli rady s psaním předpon či velkých písmen, a proto použili vyhledávač Google. Do vyhledávacího pole zadali dva tvary, mezi nimiž se rozhodovali. U kterého se ukázalo více výsledků, ten byl podle nich pravopisně správně. Jenže chyba lávky! Snad nejvíce se chybuje ve slovech "shlédnout" a "zhlédnout". A proto popíši postup, jak je psát korektně.

1

Na uvedeném příkladu lze doložit, že postup, který někteří (a nebude jich evidentně málo) užívají ve "spolupráci" s vyhledávačem Google je nesprávný. Zadejte do vyhledávacího pole Google: "shlédnout film" a "zhlédnout film". Pravidla českého pravopisu umožňují obě varianty. Ale pozor! Při různém významu! "Zhlédnout film" není totéž jako "shlédnout film". Druhá mnou uváděná varianta je chybná, pravidla českého pravopisu ji neumožňují. Přesto jsou takto pojmenované tisíce českých webů s filmy nebo seriály online, přesto je tisíce lidí nerozeznávají a nepíšou správně.

2

Když si nevím rady, jak co správně napsat, použiji oficiální zdroj. Tím jsou pravidla českého pravopisu. Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR zpřístupňuje zajímavou jazykovou internetovou příručku na adrese: http://prirucka.ujc.cas.cz.

3

Jestliže nemám k dispozici pravidla českého pravopisu, použiji následující pomůcky: "zhlédnout film", "zhlédnout divadelní představení", "zhlédnout sportovní utkání", "zhlédnout se ve svém vzoru" vždy ve slově "zhlédnout" píšeme "z". Proč? Na tyto události se díváme zpříma.

4

Jestliže se na objekt nebo událost díváme ze shora, tedy z výšky (např. z věže, z rozhledny), píšeme ve slově "shlédnout" vždy "s".

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak správně psát mě a mně | rady
Jak správně psát uvozovky | rady
Jak správně psát závorky | rady
Obrázek není k dispozici
Jak vyrobit niťovou kouli
Obrázek není k dispozici
Jak si vybrat správné sluneční brýle