Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat klasický bramborový guláš | recept

Recept: Bramborový guláš je „evergreen“, který úspěšně prochází všemi stravovacími módami a styly. Udělat bramborový guláš je snadné, rychlé – s přípravou si poradí i nezkušený kuchař. Další výhodou bramborového guláše je dostupnost surovin. Velkým plusem je i jeho láce. Jak udělat bramborový guláš? Recept je určen úplným začátečníkům.

Co je potřeba

  • Brambory
  • Uzenina
  • Cibule
  • Tuk
  • Mletá paprika, kmín, sůl, pepř
  • Základní kuchyňské vybavení a zařízení
1

Bramborový guláš je vydatný pokrm, který řadíme mezi tak zvaná jídla z jednoho hrnce. Připravuje se z brambor, uzeniny, cibule, mleté papriky a případně trochy mouky. Příprava bramborového guláše je rychlá. Bramborový guláš se nejsnadněji dělá z brambor varného typu B nebo varného typu C. Jestliže použijeme „lojovité“ brambory typu A, nic se nestane, jen budeme muset bramborový guláš zahustit moukou.

2

Oloupeme syrové brambory. Na jednu porci pro dospělého počítáme dvě velké, tři střední nebo čtyři menší brambory. Z oloupaných brambor vyřežeme očka, opláchneme je ve studené vodě a rozkrájíme je na kostky asi dvoucentimetrové. Kdo má raději větší kousky brambor v guláši, rozkrájí je na svou oblíbenou velikost. Brambory dáme na talíř nebo do misky.

3

Připravíme si uzeninu. Na bramborový guláš používáme dobrý gothajský nebo český salám, dobré špekáčky, silné párky nebo i polosuchý salám. Použít lze i klobásy – šunkovou, ostravskou, paprikovou, atd. Levná náhražková uzenina z drůbežích separátů a soji se při vaření nafoukne, plave na povrchu a není chutná. Uzeninu oloupeme a nakrájíme na kostičky.

4

Oloupeme, opláchneme a na drobné kousky nakrájíme dvě velké cibule. Na dvou lžicích sádla nebo na třech lžicích olejem zesklovatíme cibuli. Přidáme nakrájenou uzeninu a společně opékáme. Zasypeme dvěma lžicemi sladké mleté papriky a polovinou lžičky drceného (nebo celého) kmínu

5

Promícháme, nasypeme brambory. Přidáme půl lžíce soli, zalijeme vodou, aby byly brambory zakryty a pod pokličkou vaříme asi 15 minut. Když jsou brambory měkké, máme dvě možnosti. Buď jich malou část rozmáčkneme (třeba vidličkou o stěnu hrnce nebo dvěma třemi šťouchy mačkadla) a guláš se zahustí rozpadlými bramborami (to lze snadno u typu C, dobře u typu B). nebo v hrníčku rozmícháme dvě lžíce hladké mouky s trochou vody, nalijeme do guláše a necháme provařit.

6

Bramborový guláš ochutnáme a dochutíme solí, mletým pepřem, případně ostřejší paprikou (když nebudou guláš jíst děti). Také je možno guláš přiostřit rozdrceným česnekem. Někdo bramborový guláš koření i majoránkou

Bramborový guláš je možno udělat i bez uzeniny. Pak je dobré trochu si „vypomoci“ bujonovou kostkou, kterou přidáme k bramborám hned na počátku varu. Bramborový guláš lze doplnit paprikou, rajčaty nebo obojím. Zeleninu chvíli dusíme na základu cibule a uzeniny, teprve pak přidáme brambory a zalijeme vodou. Další variantou je přidat do hotového bramborového guláše trochu sladké či zakysané smetany.

Autor: eliska1544
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak udělat rajčatovou omáčku | recept
Tipy na rajčatovou omáčku pro kuchařské začátečníky. Rajčatová omáčka nemusí nutně být tou „rajskou“, která českého strávníka provází od mateřské škol…