Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat rajčatový kečup | recept

Rajčatový kečup je pikantní studená pochutina, kterou lze v menším množství použít i jako studené omáčky. Jak je známo, kečup mají v oblibě zejména děti a mládež, u nichž rajčatový kečup vítězí nad tradiční hořčicí. Domácí kečup z rajčat se může připravovat v různých variantách. Přinášíme jeden obecný návod, jak udělat rajčatový kečup.

Co je potřeba

  • Suroviny podle návodu
  • Kuchyňské vybavení a zařízení
1

Slovíčko úvodem a nebo Kečup je dobrý sluha, ale zlý pán. Kečup jako dochucovácí přípravek nebo pochutina nebyl v minulosti moc znám. A když, prodával se jako originální specialita v lahůdkářství. Ve druhé polovině 20. století už byl k mání i kečup české provenience. Moc se nepoužíval. Ale v každé restauraci, kde se podával tatarský biftek, nemohl kečup chybět v dochucovací sadě, kterou číšník automaticky dával na stůl, aby si host podle chuti tatarák namíchal. Asi od 80. let se kečup trvale zahnízdil v každé domácnosti. A asi od té doby si kečup lidé připravují i doma. V posledních 20. letech se bohužel kečup stal "vše napravujícím" zaklínadlem nedbalých kuchařů – ať je na pánvi cokoliv, zalité kečupem se změní ve "specialitu".

2

Proč doma dělat kečup? Když si doma připravíme vlastní kečup, máme jistotu, že neobsahuje žádná zahušťovadla, emulgátory, zvýrazňovače chuti, barviva a konzervanty, kterým souhrnně říkáme „ečka“ (podle potravinářské klasifikace – E+číslo). Domácí kečup si dochutíme přesně podle svých požadavků. Doma připraveného kečupu mohou i děti sníst, co jejich hrdlo ráčí (a ještě nás bude těšit, když si kečupu budou přidávat). A v neposlední řadě – přijdeme-li zadarmo nebo velmi lacino k základním surovinám, udělat rajčatový kečup doma má i finanční efekt.

3

Na výrobu kečupu potřebujeme zralá (i přezrálá) rajčata, cibuli, kyselá jablka, případně i zeleninovou papriku. Rajčata by však měla být v převažujícím poměru – dvě váhové jednotky rajčat na jednu váhovou jednotku ostatní zeleniny a jablek. Jednak pro zachování charakteru, jednak i proto, že rajčata jsou nejvíc vodnatá.

4

Chuť rajčatovému protlaku dodává základní koření: bobkový list, nové koření a sušený tymián (čerstvého je jednak škoda, jednak je příliš agresívní). Chuť rajčatového kečupu dotváří sůl, cukr a ocet, které kečup zároveň konzervují. Při přípravě speciálních rajčatových kečupů dále můžeme v menším množství použít pálivou papriku („ostrý“ kečup), karí koření, česnek. Přes všechny přesné recepty, jak dělat rajčatový kečup, je konečný výsledek vždy nutno doladit několikerým ochutnáním a přidáním přísad. Rajčatový kečup musí mít plnou a vyváženou chuť, nesmí být mdlý.

5

Rajčata omyjeme, rozkrájíme na kousky a dáme do velkého hrnce. Cibuli oloupeme, omyjeme a nakrájíme na měsíčky (to stačí, rozvaří se). Jablka (mohou být i padaná a ne zcela zralá) vykrájíme, a omyjeme, nakrájíme na kousky (klidně i s jadřinci). Papriky zbavíme jader a stopek, opláchneme a nakrájíme.

6

Rajčata podlijeme vodou, přivedeme k varu a přidáme ostatní zeleninu. Nemusí to být najednou (třeba by se ani nevešla), ale jak se rajčata „svářejí“, přibývá místa v hrnci. Přidáme bobkový list (na kilo rajčat alespoň jeden velký), nové koření a tymián (alespoň tři kuličky a jednu velkou špetku na kilo rajčat). Stáhneme plamen a pomalu dokonale rozváříme pod pokličkou.

7

Rozvařenou směs propasírujeme přes síto. Tím odstraníme všechny pevné částice. Pasírování je trochu fyzicky náročné, protože chceme přes síto rozetřít i trochu tužší papriku a cibuli. Ale píle se vyplatí. Jakékoliv zlepšováky – například rozmixovat – se odrazí na výsledku. Je to vyzkoušeno. A když už něčemu věnujeme čas, energii a suroviny, tak vyrábět produkty jiné než 1. jakosti?

8

Připravíme si čistý široký kastrol (nebo důkladně vymyjeme ten od rozvařené zeleniny). Nalijeme do něj propasírovanou hmotu a posoudíme, jestli je dost hustá. Je-li řídká, pomalým varem je odpaříme. Pak začne dochucování. Dochucujeme až nakonec, protože po přidání cukru bude kečup náchylný k připálení. Na jeden litr propasírované hmoty dáme asi rovnou polévkovou lžíci soli, čtyři lžíce cukru a půl deci octa. Důkladně promícháme, necháme přejít varem (pozor, horce stříká) a budeme „dolaďovat“. Jestliže je kečup „nijaký“, obvykle chybí sůl. Sladkost a kyselost vyvažujeme podle svého jazyka. Počítejme s tím, že se z horkého kečupu odpařuje ocet, takže se nám při ochutnávání zdá kyselejší, než po rozležení bude.

9

Když připravujeme „speciality“, neděláme je z celé dávky, ale oddělíme část základní propasírované hmoty, kterou dochutíme zvlášť – chilli, karí, sušeným česnekem. Může se stát, že naše specialita nebude třeba dětem chutnat, tak by bylo škoda, aby práce vyšla nazmar.

10

Kečup naléváme do vypařených sklenic. Když by se nám podařilo nalít jej ještě vřelý, nemusíme jej sterilizovat, stačí dobře uzavřenou sklenici obrátit na víčko a nechat vychladnout (v kečupu je dost cukru, soli a octa, které konzervují). Jestli budeme do sklenic nalévat kečup zchladlý, je třeba sterilizace. Vychladlé sklenice polepíme identifikačními štítky, nezapomeneme označit druh „speciality“.

11

Kečup potřebuje alespoň měsíc rozležet. Počítejme s tím, že jeho struktura bude trochu vločkovitá, respektive že nebude tak lesklý a hladký, jako kečup vyráběný průmyslově.

Kečup je vhodné spotřebovat do roka, ale většinou tak dlouho nevydrží.

Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva

Foto k receptu na rajčatový kečup: ilustrační, Feike Kloostra, ID: 37866, sxc.hu

Hodnocení
poetkavlasta (neověřeno) | So, 07/02/2016 - 17:59

Podobný kečup dělám již celé roky. Je chutný i na chléb s máslem. Recept jsem získala od své sestry:
30 střed.velkých rajčat, 12 jablek, 9 červených paprik, 6 stsřed. velkých cibulí, 2-4 feferonky,10 zrnek celého pepře, a nového koření, 5 hřebíčků, 2 polévk. lžíce hořtice, sůl, cukr a ocet na ochucení.
Zeleninu omyjeme, očistíme, nakrájíme na malé kousky, přidáme koření a za stálého míchání dusíme na mírném ohni 2 hodiny. Uvařenou zeleninu přepasírujeme, znovu ohřejeme, přidáme hořtici, cukr, sůl, ocet. Horký kečup plníme do sklenic a hned uzavřeme. Lepší je ještě chvíli sterilovat (15-20 min. na 80 stupňů. Jistota, že se nezkazí a vydrží i několik roků.
Je to dost pracné, ale potom stojí výsledek za to! Vlasta

Hana Šedivá (neověřeno) | So, 07/02/2016 - 15:45

Také dělám domácí kečup. Mám na to vychytávku. Nakrájená a ochucená rajčata nevařím v hrnci, ale dám do velkého porcelánového pekáče. Šoupnu do trouby, nastavím teplotu na 80 st. C a nechám temperovat několik hodit. Cca 4 -5. Nemíchám a jen nechám ležet. Na první hoďku jen přikryji alobalem. Když už jsou rajčátka potopená ve vl. šťávě, rozmixuji tyčovým mixerem, propasíruji přes jemné plastové síto. Dám do skleniček, zavřu a nechám ještě sterilovat cca 20 min na 80 st. Je to méně pracná varianta. A opravdu se mi osvědčila. Inspirovala jsem se u pečených švestek. Vlastně tímto stylem dělám i jakákoli povidla - jablečná, hrušková, švestková :)

avalsidal (neověřeno) | Ne, 08/02/2015 - 08:52

Já dělám kečupy aspoň dvacet let. Jsou velmi dobré a kdo jej ochutnal, nechce jiný.
Takže moje děti, vnoučata už jiný kečup nejedí, takže jich musím ročně udělat na 300 skleniček.
Recept uvedený vpředu je tak postejný a všem jej doporučuji.

Další zajímavé články

Rajčatový protlak | osvědčený recept. Rajčatový protlak je polotovar, který se v domácnosti vždy hodí. Rajčatový protlak lze konzumovat hned, ale je o…
Řepný kečup | recept. Červená řepa je velice oblíbenou zeleninou. Obsahuje spoustu zdraví prospěšných látek, např. kyselinu listovou, řadu minerálních…
Rumunský guláš | recept. Guláš je jídlo, které má obrovské množství variací. Asi nikdo ho nevaří z přesně odvažovaných a stále stejných přísad. Experi…
Pizza z polenty | recept. Polenta je kaše připravená z kukuřičné mouky nebo krupice rozmíchané ve vodě. Podává se jako samostatný pokrm i jako příloha…