Přejít k hlavnímu obsahu

Jak využít ředkvičky v kuchyni i pro zdraví

Ředkvičky jsou plody ředkve seté, jež patří mezi nejranější a nejoblíbenější druhy jarní zeleniny. Snadno je vypěstujete ve skleníku i na záhonu, případně zakoupíte v obchodě. Ředkvičky se hodí k přípravě mnoha pokrmů a navíc působí blahodárně na naše zdraví. S tipy, jak využít ředkvičky v kuchyni i pro zdraví, Vás seznámíme v následujícím článku.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Ředkvičky se pěstují v mnoha variantách – mohou se lišit tvarem, velikostí, chutí i barvou (od bílé po fialovou, ředkev pak existuje i v černé variantě). Rozdílná může být také doba setí a sklizně – malé ředkvičky se většinou vysévají a sklízejí na jaře, větší bílá či černá ředkev je pak určena k podzimní sklizni – je vhodná i ke skladování.

2

Využití pro zdraví

Ředkvičky obsahují řadu vitamínů (např. vitamíny skupiny B, vitamín C, vitamín K, atd.), minerálů (draslík, vápník, fosfor, zinek, selen, měď a další) a mnoho jiných zdraví prospěšných látek. Ředkvičky jsou vhodné i při hubnutí, neboť mají nízkou kalorickou hodnotu.

Ředkvičky mají mimo jiné následující léčivé účinky:

  • Mají antibakteriální, antimykotické a protinádorové účinky.
  • Podporují imunitní systém.
  • Zlepšují trávení a působí proti střevním potížím.
  • Příznivě ovlivňují činnost mozku.
  • Pomáhají při kašli a nachlazení.
  • Čistí ledviny, játra a žlučník.

Ředkvičky lze pro zlepšení zdraví konzumovat, případně si z nich připravit sirup proti kašli a zahlenění nebo šťávu.

Ředkvičkový sirup vyrobíme následujícím způsobem: Omyté ředkvičky nakrájíme na kousky, vložíme je do čisté sklenice a zasypeme třtinovým cukrem (případně zalijeme kvalitním medem). Vzniklou šťávu po několika hodinách slijeme a užíváme 1 lžičku 2-3x denně.

3

Využití v kuchyni

Ředkvičky se používají především ve studené kuchyni k přípravě obložených chlebů, zeleninových a jiných salátů či pomazánek. Ředkvičky se skvěle kombinují s tvarohem, natvrdo uvařenými vejci, V salátu vhodně doplní listovou zeleninu, rajčata, jarní cibulky a další druhy zeleniny, ale i jarní bylinky (např. pampeliškové listy, medvědí česnek, apod.). Velmi chutnou kombinaci tvoří ředkvičky s čerstvou pažitkou či petrželkou.

Jednoduchý dip pak připravíte z nastrouhaných ředkviček, zakysané smetany a trochy kvalitní majonézy. Vše dochutíme solí, pepřem a bylinkami.

4

Využití ředkviček v teplé kuchyni

Méně známé je pak využití ředkviček v teplé kuchyni. Ředkvičky tepelnou úpravou ztratí pověstnou palčivost a získají jemnější nasládlou chuť. Z ředkviček se dá připravit polévka, omáčka, vaječná omeleta, ředkvičkový „mozeček“, placičky či karbanátky.

Ředkvičky je možné dusit, grilovat, zapékat i smažit.

Vyzkoušet můžete i ředkvičkové chipsy, které připravíme následujícím způsobem:

  • Omyté ředkvičky nakrájíme na tenká kolečka, rozmístíme je na plech vyložený pečicím papírem, posypeme je solí a kořením a pokapeme rostlinným olejem. Chipsy poté upečeme v troubě dozlatova.
5

Zavařování ředkviček a domácí kvašená zelenina

V neposlední řadě lze ředkvičky také zavařovat nakyselo nebo použít k přípravě domácí kvašené zeleniny.

Spoustu receptů z ředkviček naleznete pod článkem.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat a využít ačokču
Jak pěstovat a využít ačokču | návod na pěstování a využití ačočky. Ačokča (latinsky Cyclanthera pedata) se u nás dnes již stává poměrně známou a…
Jak pěstovat a využít řeřichu setou
Řeřicha setá (někdy je také nazývána řeřichou zahradní) patří mezi velmi oblíbené bylinky, které si snadno vypěstujete doma kdykoliv během roku. Řeřic…