Přejít k hlavnímu obsahu

Jak porozumět tepové frekvenci | rady

16. Leden 2021

Jak porozumět tepové frekvenci | rady. Tepová frekvence je hodnota, která nám ukazuje počet úderů srdce (tepů) za jednu minutu. V klidovém stádiu to může být kolem 70 tepů. S fyzickou zátěží se tato hodnota zvyšuje. Konečné číslo ovlivňuje mnoho faktorů. Záleží na stavbě těla, výšce, váze, věku, pohlaví a na fyzické kondici každého jedince. Sportovci ji mívají zpravidla nižší. Tepová frekvence má více hodnot a všechny si je můžete lehce spočítat. Pokud vlastníte hodinky, které ji umí změřit, tak je stačí při sportování nastavit na správný režim a vzít si hrudní pás, jež snímá údery srdce.

Co je potřeba

stopky
papír a pero
kalkulačka

1

Jestliže si chcete tepovou frekvenci spočítat, tak si musíte nejprve změřit klidový počet tepů za minutu. Nejlepší je tento úkon provádět ráno. Hodnotu si pečlivě zapište, abyste ji nezapomněli. Tepovou frekvenci při zátěži zjistíte tak, že se budete věnovat nějakému cvičení a ihned po skončení měřte tep 10 vteřin a poté vynásobte šesti, aby vám vyšla hodnota za minutu.

2

Při hubnutí by se vaše tepová frekvence měla pohybovat kolem hodnoty, při níž spalujete tuky. Vzorec pro její výpočet je u žen: (226 – Váš věk) x 0,6 a u mužů: (220 – Váš věk) x 0,6. Pokud si zadáte potřebné údaje do internetových měřičů, tak přesně zjistíte, v jakém rozmezí se máte držet. Při sportování je vhodné si tepovou frekvenci měřit a držet se u vypočítané hodnoty, protože právě tak spalujete nejvíce tuků.

3

Při fyzické aktivitě byste neměli překračovat maximální hodnotu tepové frekvence, kterou si můžete orientačně vypočítat u žen: 226 - věk a u mužů 220-věk. Při sportování se snažte držet tepovou frekvenci na uzdě a nenechávejte ji zasahovat až do této krajní hodnoty.

4

Existuje mnoho možných výpočtů, některé jsou přesnější než jiné. Hodnoty vám může spočítat i lékař, což je zřejmě nejspolehlivější.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak posílit pánevní dno | rady
Jak si poradit s migrénou | rady
Jak zužitkovat zbytky jídla v kuchyni
Jak správně skladovat pečivo