Přejít k hlavnímu obsahu

Jak uvařit staročeskou lepenici | recept

Lepenice | recept. Lepenice je jednoduché jídlo složené převážně z brambor a zelí. Sloužila jako samostatné jídlo, ale také jako výborná příloha k zabijačkovému prejtu. Nevystačíte-li si se základním receptem, můžete do ní přidat kousek uzeniny nebo slaninu.

Co je potřeba

  • 1 kg brambor
  • 500 gramů kysaného zelí
  • 100–120 ml mléka
  • 4 lžíce sádla
  • 3 ks cibule
1

Z brambor je třeba nejdříve udělat bramborovou kaši. Brambory oloupeme, nakrájíme na menší kousky a uvaříme ve vroucí osolené vodě. Jakmile jsou brambory měkké, scedíme je a rozmačkáme na hrubší kaši.

2

Mezitím trochu povaříme kysané zelí – vložíme ho do hrnce a přelijeme studenou vodou tak, aby bylo úplně ponořené. Vaříme na mírném ohni asi 15 minut. Pak ho slijeme a necháme dobře okapat.

3

Cibuli nakrájíme nahrubo a rychle osmažíme na rozpuštěném sádle. Brambory a zelí smícháme dohromady a postupně přiléváme mléko až do požadované konzistence (záleží jen na vás, jak moc hustou chcete lepenici mít). Servírujeme posypané cibulkou opraženou na sádle.

4

Do bramborovo-zelného základu lepenice můžete také cibulku vmíchat rovnou a nechat celý pokrm krátce zapéct v troubě (10–15 minut na 220 °C). Vytvoří se tak lahodná krusta.

Povařením kysaného zelí se vyhneme mnoha trávicím problémům. Nepovařené zelí v sobě zase skrývá spoustu cenných vitamínů, takže pokud ho snesete, vařit ho nemusíte. Kysané zelí můžete pro vylepšení chuti povařit spolu s různým kořením (bobkový list, nové koření, celý pepř apod.).

Nikdy nevařte zelí a brambory dohromady pod vidinou ušetřeného nádobí. Brambory budou jen obtížně měknout.

Autor: notburga
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak uvařit lepenici
Jak uvařit lepenici | recept na šťouchané brambory se zelím. Lepenice aneb šťouchané brambory s kysaným zelím. Pokrm, který ocenily jak generace…
Jak uvařit kulajdu | recept
Jak uvařit kulajdu | recept. Polévka původem z jižních Čech vyniká svou charakteristickou chutí, kterou si můžeme dopřát po celý rok. Kulajda však nej…
Jak na zeleninové placky | recept
Zeleninové placky | recept. Máte rádi bramborák, ale bývá vám po něm těžko? Vyzkoušejte následující recept na zeleninové placky. Základ je podobný jak…