Přejít k hlavnímu obsahu

Jak využít v kuchyni bulgur | recept

Bulgur recepty. Bulgur u nás stále patří mezi málo známou potravinu. A to i přes svůj vysoký obsah minerálů a vitamínů, příjemnou oříškovou chuť a lehkou stravitelnost. Oceníte na něm také jeho rychlou a nenáročnou přípravu. Nabízíme pár výborných receptů s bulgurem do začátku.

Co je potřeba

bulgur

1

Bulgur je předvařená celozrnná (tvrdá) pšenice nalámaná na kousky. Pšeničné zrno se uvaří, usuší a poté rozdrtí na malé kousky. Díky namočení při vaření se v jeho nitru přemění škroby na jednoduché cukry a dojde rovněž k vytvoření enzymů. Obilí je potom výživově hodnotnější a lépe stravitelné.

2

Výživové hodnoty bulguru také stojí za povšimnutí. Obsahuje velké množství bílkovin, vlákninu a významné množství vitamínu (A) a minerálů (železo, hořčík a fosfor). Tuku v něm naopak najdete jen minimálně. Pravidelná konzumace bulguru podporuje zdraví střev, oběhového systému a nervové soustavy.

3

Bulgur se málokdy konzumuje samostatně, spíše ho najdeme jako součást salátů, nádivek či polévek. Oblíbený exotický salát tabouleh je také z bulguru. Příprava bulguru před konzumací je velmi jednoduchá. Stačí ho na hodinu namočit ve studené vodě (poměr 1 díl bulguru na tři díly vody). Je možná také rychlejší úprava vaření (cca 15 minut), ale při té dojde ke zničení některých biologicky aktivních látek.

4

Polévka s bulgurem | recept

2 cibule
2 lžíce oleje
2 mrkve
2 hrsti bulguru
500 ml vody nebo bujónu
½ lžičky mleté papriky
2 stroužky česneku
1 špetka soli

Cibuli oloupeme a nakrájíme na kostičky. Osmahneme na rozpáleném oleji. Jakmile zrůžoví, přihodíme oškrábanou a nahrubo nastrouhanou mrkev a smažíme, dokud mrkev neoschne. Pak přidáme mletou papriku a prolisovaný česnek a rychle osmahneme. Zalijeme vodou nebo vývarem, přihodíme bulgur a zbylé koření a necháme asi 15 minut vařit. Když je bulgur měkký, je polévka hotová. Na závěr můžeme polévku s bulgurem dochutit a dozdobit čerstvými bylinkami.

5

Knedlíky z bulguru | recept

150 gramů bulguru
2 lžíce celozrnné mouky
2 větší brambory (předem uvařené)
400 ml polotučného mléka
1 lžíce másla
1 vejce
špetka soli
1 lžíce pokrájené zelené petrželky

Bulgur nasypeme do hrnce, zalijeme mlékem, osolíme a vaříme na mírném ohni asi 10 minut. Poté vmícháme máslo, odstavíme z plamene a ještě 5 minut ponecháme pod pokličkou dojít. Pak pokličku odkryjeme a necháme směs vychladnout. Poté do ní přimícháme žloutek, uvařené brambory (jemně nastrouhané), petrželku, mouku a vše důkladně spojíme. Pak opatrně vmícháme do těsta tuhý sníh z bílku a vytvarujeme z těsta malé knedlíčky (asi jako ping-pongový míček). Knedlíčky uvaříme v osolené vodě (když vyplavou, jsou hotové) a ihned servírujeme k masu.

6

Bulguroto (rizoto z bulguru) | recept

1 hrnek bulguru
200 gramů pórku
100 gramů hub
300 gramů drůbežího masa
2 rajčata
1 cibule
1 lžíce oleje
špetka soli a pepře

Cibuli nakrájíme na kostičky,pórek na tenká kolečka a osmahneme na lžíci oleje, přidáme spařená rajčata nakrájená na malé kousky a společně chvíli dusíme. Přihodíme kousky drůbežího masa a očištěné nadrobno nakrájené houby. Podlijeme trochou vody nebo vývaru, dochutíme kořením a necháme čtvrt hodinky dusit. Mezitím zalijeme bulgur v jiném hrnci třemi hrnky vody. Po 15 minutách ho přidáme k základu bulgurota, dobře promícháme a necháme ještě 5 minut odstát. Podle potřeby dochutíme a ihned servírujeme, ,pórek na tenká kolečka

Autor: notburga
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak udělat vepřové krupeto | recept
Jak udělat vepřové krupeto | recept. Přináším vám recept na výtečný pokrm z ječných krup. Kroupy v šouletu, kroupy v jelitech, kroupy v polévce z uzen…