Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poznat ořechy | jejich pozitivní účinky na naše zdraví

Jak poznat ořechy | jejich pozitivní účinky na naše zdraví. Ořechy jsou součástí lidské stravy od nepaměti. Obsahují mnoho zdraví prospěšných látek a jejich konzumace je prevencí mnohých chorob. Ořechy jsou oblíbené mezi sportovci a vyznavači zdravé výživy, slouží jako rychlý zdroj energie. Na našem trhu je k dostání mnoho druhů ořechů, jež v minulosti bylo možné koupit jen v zahraničí. Ořechy se používají v teplé i studené kuchyni, při přípravě salátů, pomazánek, nádivek. Vzhledem k vysokému obsahu tuků jsou náchylné ke žluknutí, uchováváme je proto v chladu. Vyloupané ořechy lze mrazit nebo nasucho sterilovat ve sklenicích. Chutnají pak jako čerstvé.

1

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy jsou plody ořešáku královského, stromu, jehož původním domovem je jižní Evropa - Balkán. Stromy se běžně pěstují v zahradách v oblastech s mírnými zimami. Jádro ořechu má příjemnou chuť, slupka je lehce nahořklá. Ořechy obsahují nenasycené mastné kyseliny s příznivým vlivem na lidský organismus. Dále obsahují železo, zinek, selen, vitaminy skupiny B a vitamin E. Mají protizánětlivé účinky, snižují cholesterol a krevní tlak. Vlašské ořechy obsahují hodně tuku, lisuje se z nich výborný olej, který se pro svoji vynikající chuť používá ve studené kuchyni. Vzhledem k vysokému obsahu tuku v jádrech jsou náchylné ke žluknutí. Uchovávají se v suchu. Ořechy se v kuchyni používají při pečení moučníků a cukroví, do slaných nádivek a různých snídaňových cereálních směsí. Skvěle chutnají v kombinaci se sýry. Tip: Zkuste vyloupaná jádra ořechů zalít ve sklenici medem a po 6 týdnech ochutnat, je to výborná chuťovka.

2

Lískové ořechy

Líska obecná je keř rozšířený téměř v celé Evropě. Plody lísky ─ lískové oříšky byly nalezeny i ve vykopávkách v Pompejích, což svědčí o jejich oblibě už v této době. Jádro lískového oříšku je nažloutlé s hnědou slupkou. Chuť má jemnou, olejnatou. Lískové oříšky jsou významným zdrojem beta sisterolu, který snižuje LDL cholesterol. Z dalších zdraví prospěšných látek obsahují vápník, zinek, hořčík a jsou bohaté na vitamin E. Používají se v teplé i studené kuchyni a k lisování oleje. Tip: Zkuste strouhanými lískovými oříšky smíchanými s medem potřít palačinky.

3

Kokos

Kokosový ořech je plod palmy rostoucí v tropických oblastech. Dužina je bohatá na olej, bílkoviny, sacharidy i vitamin B. Z čerstvě nastrouhané dužiny se vymačkáním získá hustá mastná tekutina ─ mléko, které se používá v orientální kuchyni. Čirá tekutina, jíž je v ořechu tím více, čím je mladší, je kokosová voda. Vychlazená je velmi osvěžující. Kokosová voda se často zaměňuje s pojmem kokosové mléko. Z kokosu se vyrábějí pokrmové tuky, potravinářské oleje, kokosová moučka a kosmetika. Tip: Zkuste strouhaným kokosem vysypat formu při pečení moučníku, bude mít hezkou zlatou barvu a jemnou kokosovou příchuť.

4

Pekanové ořechy

Plody stromu ořechovce pekanového. Ořech je chuťově podobný vlašskému ořechu, ale bez hořké příchuti, jeho slupka totiž neobsahuje hořčiny. Pekanové ořechy jsou tvarem i barvou podobné žaludu, jádra jsou podobná jádrům vlašského ořechu, jsou ale protáhlejší. Pekany obsahují až 10 % vlákniny a 10 % bílkovin, velké množství provitaminu A, vit. skupiny B, draslík, fosfor, vápník a železo. Údajně chrání před vznikem žlučových kamenů a pomáhají potlačovat Parkinsonovu a Alzeimerovu chorobu. Ořechy mají jemnou máslovou chuť a proto se využívají především v cukrařině. Tip: Zkuste ořechový pekanový dort, je lepší než z vlašských ořechů.

5

Makadamiový ořech

Makadámie je stálezelený strom původem z Austrálie. Makadamiové ořechy mají velmi tvrdou slupku, v prodeji jsou již naříznuté s přiloženým kovovým otvírákem. Jádro je kulaté s máslovou chutí. Ořechy obsahují až 80 % tuků, selen, zinek a nenasycené mastné kyseliny. Snižují hladinu cholesterolu a triglyceridů, příznivé jsou i účinky na krevní tlak. Makadamiové oříšky se používají při výrobě luxusních čokolád a zmrzlin. Jsou to nejdražší ořechy na trhu. Tip: Vzhledem k jejich ceně a výborné chuti je doporučuji konzumovat samotné jako delikatesu.

6

Pistáciové oříšky

Plody řečíku pistáciového rostou na stromě v hroznech a při zrání slupka puká. Jádro je zelené obalené červenou slupkou. Pistácie jsou výborným zdrojem vlákniny a patří mezi nejvýživnější ořechy. Obsahují vitamin B6, měď, mangan, draslík a další minerály a vitamíny. Jsou dobrým zdrojem hořčíku a fosforu a mají vysoký podíl antioxidantů. Použití je všestranné, jedí se solené, ve zmrzlinách, moučnících. Jsou dobře stravitelné a mají jemnou chuť. Tip: Drcené nesolené pistácie jsou hezkou ozdobou vánočního cukroví.

7

Mandle

Mandloně jsou botanicky příbuzné meruněk a pravděpodobně pocházejí z Řecka. Existují dva druhy mandlí, mandle hořké, ty se uplatňují ve farmacii a z nich se zřejmě vyvinuly mandle sladké. Hořké mandle kvetou bíle, sladké růžově. Sladké mandle obsahují okolo 50 % tuku, 20 až 25 % bílkovin, vápník, hořčík, železo, draslík a vitaminy B a E. Konzumace mandlí má příznivý účinek na srdce a cévy, snižují hladinu cholesterolu, posilují imunitu a jsou vhodnou prevencí proti osteoporóze a demineralizaci kostí. Mandle se prodávají loupané nebo v hnědé slupce. Slupka je hůře stravitelná, proto je krátce spaříme vroucí vodou a slupku snadno stáhneme. Mandle jsou součástí sladkých i slaných pokrmů, salátů a náplní. V kosmetice se využívá mandlový olej, který má velmi příznivé účinky na pleť.

8

Kešu

Jsou to jedlé nažky stromu ledvinovníku západního rostoucího v tropech. Domorodci kešu oříškům říkají sloní vši. Oříšky mají ledvinovitý tvar a nažloutlou barvu. Obsahují mnoho hořčíku, železo, draslík, zinek, nenasycené mastné kyseliny a vitaminy. Konzumace kešu snižuje hladinu cholesterolu v krvi, podporuje díky obsahu hořčíku správnou činnost svalů a nervů, dodává energii. Kešu se prodávají bez skořápek. Vnitřek skořápek obsahuje pryskyřici, která se musí důkladně odstranit před uvedením oříšků na trh. Tato pryskyřice se dále používá v průmyslové výrobě např. při výrobě zubních past. Kešu oříšky mají ze všech ořechů nejnižší obsah kalorií.

9

Para ořechy

Para ořechy jsou plody stromu juvie ztepilé. Tento strom se ještě nepodařilo uměle vyšlechtit a proto většina ořechů na trhu je z divokých stromů z povodí Amazonky. Para ořech je plod průměru asi 16 cm se skořápkou podobnou kokosu. Uvnitř je 20 až 24 semínek s dřevnatou slupkou ve tvaru ledviny, ve které je velké jádro, známé jako para ořech. Ořechy obsahují více než 65 % tuku, proteiny, minerály a vitaminy. Obzvlášť vysoký je obsah vitaminu B1. Konzumace para ořechů pozitivně ovlivňuje činnost štítné žlázy, je prospěšná pro svaly a srdce a údajně zpomaluje růst nádorových buněk. Zajímavostí je, že než strom rozkvete a nese plody, uplynou až dvě desetiletí. Po odkvětu se ořechy vyvíjejí ještě celý rok. Tip: Zkuste jádra obalit hořkou čokoládou.

10

Arašídy

Arašídy nebo také burské oříšky jsou plody podzemnice olejné, keříku vysokého asi 70 cm. Rostou pod zemí a řadí se mezi luštěniny. Rostlina má původ na jihu Ameriky a oříšky jsou obávaný alergen. Obsahují tuk, bílkoviny, vlákninu a řadu minerálů a vitaminů. Podporují trávení, vyprazdňování, normalizují hladinu cukru v krvi, urychlují metabolismus. Pravidelná konzumace je prevencí obezity, cukrovky, kardiovaskulárních nemocí a některých druhů rakoviny. Tip: Udělejte si vlastní arašídové máslo. Umixujte buráky se solí a trochou oleje na hladkou pastu.

11

Pinie

 

Semena typického středomořského jehličnanu borovice pinie. Velké, na dřevě přirostlé, šišky jsou plné semínek (pěkně špiní ruce černým prachem :)). Po rozlousknutí se uvnitř skrývá bílé až nažloutlé jádro s olejnatou, výrazně pryskyřičnou chutí. Jsou považována za lahůdku a využívají se do různých tradičních italských pokrmů. Tip: Připravte si pravé italské pesto. Pinie, olivový olej, mořskou sůl a bazalku umixujte. Vzniklou pastu ve sklenici zalijte olejem a uchovejte v chladu. Vynikající na těstoviny.

Autor: Mirka K.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak upéct domácí flapjack | recept
Domácí flapjack | recept. Flapjack je obdobou müsli tyčinek. Jeho základem jsou ovesné vločky doplněné různými druhy ořechů, sušeného ovoce, kaka…
Teď už vám neuteče žádný recept nebo návod.

Všechny nové recepty, sezónní rady, tipy a návody najdete v pravidelném JakTak zpravodaji ve své e-mailové schránce. ZDARMA.