Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poznat ořechy | jejich pozitivní účinky na naše zdraví

Jak poznat ořechy | jejich pozitivní účinky na naše zdraví. Ořechy jsou součástí lidské stravy od nepaměti. Obsahují mnoho zdraví prospěšných látek a jejich konzumace je prevencí mnohých chorob. Ořechy jsou oblíbené mezi sportovci a vyznavači zdravé výživy, slouží jako rychlý zdroj energie. Na našem trhu je k dostání mnoho druhů ořechů, jež v minulosti bylo možné koupit jen v zahraničí. Ořechy se používají v teplé i studené kuchyni, při přípravě salátů, pomazánek, nádivek. Vzhledem k vysokému obsahu tuků jsou náchylné ke žluknutí, uchováváme je proto v chladu. Vyloupané ořechy lze mrazit nebo nasucho sterilovat ve sklenicích. Chutnají pak jako čerstvé.

1

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy jsou plody ořešáku královského, stromu, jehož původním domovem je jižní Evropa - Balkán. Stromy se běžně pěstují v zahradách v oblastech s mírnými zimami. Jádro ořechu má příjemnou chuť, slupka je lehce nahořklá. Ořechy obsahují nenasycené mastné kyseliny s příznivým vlivem na lidský organismus. Dále obsahují železo, zinek, selen, vitaminy skupiny B a vitamin E. Mají protizánětlivé účinky, snižují cholesterol a krevní tlak. Vlašské ořechy obsahují hodně tuku, lisuje se z nich výborný olej, který se pro svoji vynikající chuť používá ve studené kuchyni. Vzhledem k vysokému obsahu tuku v jádrech jsou náchylné ke žluknutí. Uchovávají se v suchu. Ořechy se v kuchyni používají při pečení moučníků a cukroví, do slaných nádivek a různých snídaňových cereálních směsí. Skvěle chutnají v kombinaci se sýry. Tip: Zkuste vyloupaná jádra ořechů zalít ve sklenici medem a po 6 týdnech ochutnat, je to výborná chuťovka.

2

Lískové ořechy

Líska obecná je keř rozšířený téměř v celé Evropě. Plody lísky ─ lískové oříšky byly nalezeny i ve vykopávkách v Pompejích, což svědčí o jejich oblibě už v této době. Jádro lískového oříšku je nažloutlé s hnědou slupkou. Chuť má jemnou, olejnatou. Lískové oříšky jsou významným zdrojem beta sisterolu, který snižuje LDL cholesterol. Z dalších zdraví prospěšných látek obsahují vápník, zinek, hořčík a jsou bohaté na vitamin E. Používají se v teplé i studené kuchyni a k lisování oleje. Tip: Zkuste strouhanými lískovými oříšky smíchanými s medem potřít palačinky.

3

Kokos

Kokosový ořech je plod palmy rostoucí v tropických oblastech. Dužina je bohatá na olej, bílkoviny, sacharidy i vitamin B. Z čerstvě nastrouhané dužiny se vymačkáním získá hustá mastná tekutina ─ mléko, které se používá v orientální kuchyni. Čirá tekutina, jíž je v ořechu tím více, čím je mladší, je kokosová voda. Vychlazená je velmi osvěžující. Kokosová voda se často zaměňuje s pojmem kokosové mléko. Z kokosu se vyrábějí pokrmové tuky, potravinářské oleje, kokosová moučka a kosmetika. Tip: Zkuste strouhaným kokosem vysypat formu při pečení moučníku, bude mít hezkou zlatou barvu a jemnou kokosovou příchuť.

4

Pekanové ořechy

Plody stromu ořechovce pekanového. Ořech je chuťově podobný vlašskému ořechu, ale bez hořké příchuti, jeho slupka totiž neobsahuje hořčiny. Pekanové ořechy jsou tvarem i barvou podobné žaludu, jádra jsou podobná jádrům vlašského ořechu, jsou ale protáhlejší. Pekany obsahují až 10 % vlákniny a 10 % bílkovin, velké množství provitaminu A, vit. skupiny B, draslík, fosfor, vápník a železo. Údajně chrání před vznikem žlučových kamenů a pomáhají potlačovat Parkinsonovu a Alzeimerovu chorobu. Ořechy mají jemnou máslovou chuť a proto se využívají především v cukrařině. Tip: Zkuste ořechový pekanový dort, je lepší než z vlašských ořechů.

5

Makadamiový ořech

Makadámie je stálezelený strom původem z Austrálie. Makadamiové ořechy mají velmi tvrdou slupku, v prodeji jsou již naříznuté s přiloženým kovovým otvírákem. Jádro je kulaté s máslovou chutí. Ořechy obsahují až 80 % tuků, selen, zinek a nenasycené mastné kyseliny. Snižují hladinu cholesterolu a triglyceridů, příznivé jsou i účinky na krevní tlak. Makadamiové oříšky se používají při výrobě luxusních čokolád a zmrzlin. Jsou to nejdražší ořechy na trhu. Tip: Vzhledem k jejich ceně a výborné chuti je doporučuji konzumovat samotné jako delikatesu.

6

Pistáciové oříšky

Plody řečíku pistáciového rostou na stromě v hroznech a při zrání slupka puká. Jádro je zelené obalené červenou slupkou. Pistácie jsou výborným zdrojem vlákniny a patří mezi nejvýživnější ořechy. Obsahují vitamin B6, měď, mangan, draslík a další minerály a vitamíny. Jsou dobrým zdrojem hořčíku a fosforu a mají vysoký podíl antioxidantů. Použití je všestranné, jedí se solené, ve zmrzlinách, moučnících. Jsou dobře stravitelné a mají jemnou chuť. Tip: Drcené nesolené pistácie jsou hezkou ozdobou vánočního cukroví.

7

Mandle

Mandloně jsou botanicky příbuzné meruněk a pravděpodobně pocházejí z Řecka. Existují dva druhy mandlí, mandle hořké, ty se uplatňují ve farmacii a z nich se zřejmě vyvinuly mandle sladké. Hořké mandle kvetou bíle, sladké růžově. Sladké mandle obsahují okolo 50 % tuku, 20 až 25 % bílkovin, vápník, hořčík, železo, draslík a vitaminy B a E. Konzumace mandlí má příznivý účinek na srdce a cévy, snižují hladinu cholesterolu, posilují imunitu a jsou vhodnou prevencí proti osteoporóze a demineralizaci kostí. Mandle se prodávají loupané nebo v hnědé slupce. Slupka je hůře stravitelná, proto je krátce spaříme vroucí vodou a slupku snadno stáhneme. Mandle jsou součástí sladkých i slaných pokrmů, salátů a náplní. V kosmetice se využívá mandlový olej, který má velmi příznivé účinky na pleť.

8

Kešu

Jsou to jedlé nažky stromu ledvinovníku západního rostoucího v tropech. Domorodci kešu oříškům říkají sloní vši. Oříšky mají ledvinovitý tvar a nažloutlou barvu. Obsahují mnoho hořčíku, železo, draslík, zinek, nenasycené mastné kyseliny a vitaminy. Konzumace kešu snižuje hladinu cholesterolu v krvi, podporuje díky obsahu hořčíku správnou činnost svalů a nervů, dodává energii. Kešu se prodávají bez skořápek. Vnitřek skořápek obsahuje pryskyřici, která se musí důkladně odstranit před uvedením oříšků na trh. Tato pryskyřice se dále používá v průmyslové výrobě např. při výrobě zubních past. Kešu oříšky mají ze všech ořechů nejnižší obsah kalorií.

9

Para ořechy

Para ořechy jsou plody stromu juvie ztepilé. Tento strom se ještě nepodařilo uměle vyšlechtit a proto většina ořechů na trhu je z divokých stromů z povodí Amazonky. Para ořech je plod průměru asi 16 cm se skořápkou podobnou kokosu. Uvnitř je 20 až 24 semínek s dřevnatou slupkou ve tvaru ledviny, ve které je velké jádro, známé jako para ořech. Ořechy obsahují více než 65 % tuku, proteiny, minerály a vitaminy. Obzvlášť vysoký je obsah vitaminu B1. Konzumace para ořechů pozitivně ovlivňuje činnost štítné žlázy, je prospěšná pro svaly a srdce a údajně zpomaluje růst nádorových buněk. Zajímavostí je, že než strom rozkvete a nese plody, uplynou až dvě desetiletí. Po odkvětu se ořechy vyvíjejí ještě celý rok. Tip: Zkuste jádra obalit hořkou čokoládou.

10

Arašídy

Arašídy nebo také burské oříšky jsou plody podzemnice olejné, keříku vysokého asi 70 cm. Rostou pod zemí a řadí se mezi luštěniny. Rostlina má původ na jihu Ameriky a oříšky jsou obávaný alergen. Obsahují tuk, bílkoviny, vlákninu a řadu minerálů a vitaminů. Podporují trávení, vyprazdňování, normalizují hladinu cukru v krvi, urychlují metabolismus. Pravidelná konzumace je prevencí obezity, cukrovky, kardiovaskulárních nemocí a některých druhů rakoviny. Tip: Udělejte si vlastní arašídové máslo. Umixujte buráky se solí a trochou oleje na hladkou pastu.

11

Pinie

Semena typického středomořského jehličnanu borovice pinie. Velké, na dřevě přirostlé, šišky jsou plné semínek (pěkně špiní ruce černým prachem :)). Po rozlousknutí se uvnitř skrývá bílé až nažloutlé jádro s olejnatou, výrazně pryskyřičnou chutí. Jsou považována za lahůdku a využívají se do různých tradičních italských pokrmů. Tip: Připravte si pravé italské pesto. Pinie, olivový olej, mořskou sůl a bazalku umixujte. Vzniklou pastu ve sklenici zalijte olejem a uchovejte v chladu. Vynikající na těstoviny.

Autor: Mirka K.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak upéct domácí flapjack | recept
Domácí flapjack | recept. Flapjack je obdobou müsli tyčinek. Jeho základem jsou ovesné vločky doplněné různými druhy ořechů, sušeného ovoce, kaka…