Jak vybírat a pěstovat cibuloviny

Nejzákladnějším kritériem pro rozdělování cibulovin je jejich termín kvetení. Rozdělujeme je na kvetoucí na jaře a kvetoucí v létě. Jen nákup zdravých a životaschopných cibulí a správná výsadba zajistí v pozdějších letech bohaté a nepřetržité kvetení. Dnes se podíváme, jak cibuloviny vybírat, nakupovat a vysazovat na záhonu, do nádob, případně do trávníků.

4.166665
Průměr: 4.2 (6x)
Váš hlas: Není

Co je potřeba

cibuloviny, nádoby na cibuloviny,
výsadbové platové košíky,
substrát pro výsadbu cibulovin nebo kbelík prosátého kompostu a kbelík písku,
rýč,
lopatka,
konev

Jak vybírat a pěstovat cibuloviny

1

Cibulnaté květiny nadchnou rozmanitostí barev a tvarů. Tulipány mají rafinované tónování květů a výrazný tvar okvětí je někdy navíc zkrášlen roztřepeným nebo stříhaným okrajem okvětních lístků. Cibuloviny obohacují léto a dávají vyznít podzimu. Mají moc proměnit každou zahradu v krásný ostrov plný vůní.

Jak vybírat a pěstovat cibuloviny

2

Řada drobných cibulnatých a hlíznatých rostlin například sněženky, ladoňky, některé druhy šafránu a ladoničky se nejlépe rozšiřují z určitého chráněného výchozího bodu. Což je obvykle část mezi trávníkem a keřovou skupinou. Hlízky podzimních šafránů dávejte do země od poloviny srpna, ostatní druhy do konce října.

Jak vybírat a pěstovat cibuloviny

3

Na rozdíl od tulipánů narcisy nespotřebovávají cibuli a mají rády vlhčí půdu, i když přemokření nesnášejí. Všechny narcisy jsou jedovaté. Nechutnají tudíž ani hrabošům ani hryzcům. Sortiment narcisů je tak široký, že snad každý si může splnit své přání. Jen je potřeba nezapomenout, vysadit je včas- tj. nejlépe do konce září. Narcisy můžete sázet po tulipánech ale ne naopak. Tulipány nesmíte nikdy sázet po narcisech. Cibuli vysazujte do hloubky 2,5 x větší než je výška cibule. To znamená, že nad špičkou cibule musí být výška půdy 1,5 x vyšší, než je výška cibule. Narcisy přesazujte za 3 až 4 roky. Vybírat můžete z nejrůznějších hybridů. Od jednobarevných až po dvoubarevné, od skalkových po vysoké, jemně vonící, s odlišnými barvami pakorunek, po velmi křehce vypadající květy.

4

Mezi neopomenutelné cibuloviny patří také hyacinty. Ty se stejně jako tulipány na začátku léta vyjímají z půdy a vysazují se zpátky opět na podzim. Vůně jejich květů bývá tak silná, že z ní může rozbolet hlava. Hyacinty jsou také šlechtěny v různých barvách a dokonce i s plnými květy. Díky velkým vonným hroznům půvabných květů patří v našich zahradách k velmi hojným cibulovinám.

Jak vybírat a pěstovat cibuloviny

5

Za symbol čistoty jsou již dlouho považovány lilie. Mají úchvatné tvarové bohatství květů. Mají nádherné květy v ohnivých i jemných barvách s omamnou vůní. Lilie jsou vápnomilné a jejich cibule nesnášejí zamokřenou půdu. Lilie stejně jako ostatní cibulnaté rostliny vytvoří každým rokem novou cibuli. Ta vyroste některým rostlinám uvnitř cibule staré. V době květu lilie na záhoně dominují a poutají k sobě obdivné pohledy.

Jak vybírat a pěstovat cibuloviny

6

Velkou barevnou pestrost na záhonech si můžeme dopřát výsadbou tulipánů. Ty se cítí ale velmi dobře i v nádobách, tam vysazujeme třeba nízké plané druhy, a nebo botanické tulipány. Rod tulipánů má asi 100 druhů, takže je opravdu z čeho vybírat. Plané druhy jsou po zkřížení schopné vytvářet potomstvo nových barev a vzrůstu, takže řada tulipánových novinek nekončí, ale naopak, může nás v budoucnu překvapit ještě mnohokrát.

Jak vybírat a pěstovat cibuloviny

7

Během celého října můžeme vysazovat cibule tulipánů, krokusů a hyacintů. Vhodná je výsadba do nejrůznějších nádob, především širokých hliněných květináčů. Na dno nádoby nasypeme nejprve drenážní vrstvu písku asi 2 – 3 cm a poté živný substrát, dobře uleželý kompost nebo zahradní zeminu. Nádobu zapustíme do záhonu tak, abychom dodrželi správnou výšku půdy nad vysázenou cibulí. Výhodou sadby do nádob je snadná manipulace s cibulemi a zabránění poškození zásobních orgánů hlodavci, a to hlavně u krokusů.

Tipy

Pokud zatoužíme mít na zahradě modře kvetoucí rostliny, můžeme vysadit z cibulovin například modřence, ladoňky, kalokvěty, ladoničky, kosatečky, iniony.

Varování

Zcela běžné druhy nás mohou zaskočit svými jedovatými účinky, například: tulipány, šafrány, narcisy, hvězdníky, árony, glorióza nebo boubelky,bledule, řebčíky a nebo sněženky. Věděli jste, že semena bledulí roznášejí mravenci? Semeno má totiž na sobě chutné tučné masíčko pro mravence.

Komentáře

Přidat komentář

Obsah tohoto pole je skrytý a nebude veřejně zobrazen.
 
 Jak upéct tvarohového beránka s citronovou polevou | recept
 Jak pěstovat levandule
 Jak ozdobit velikonoční vajíčka polepením provázky

Emailový zpravodaj