Jak na dýni v kuchyni | recepty

Recepty z dýně - dýně hokaido recepty. Dýně je na našich talířích velmi opomíjenou zeleninou. A je to škoda, protože její příprava je nenáročná a dužina dýně s vysokým obsahem zdraví prospěšných látek zasytí i náročnějšího jedlíka. Nabízím vám několik vyzkoušených receptů z dýně na chutná a zdravá dýňová jídla. Co takhle dýňový koláč, dýňovou polévku, dýňové rizoto nebo recept na dýňovou buchtu?

4.4
Průměr: 4.4 (5x)
Váš hlas: Není
Lehké
1 - 1000 Kč
30 minut a více

Co je potřeba

dýně
tyto recepty z dýně

1

Dýně v kuchyni - recepty z dýně

Dýni na talíři ocení milovníci rychlých a zdravých receptů, ale také sportovci, dietáři, děti nebo těhotné ženy. Nasládlá dužina dýně je totiž velmi snadno stravitelná. Obsahuje téměř 90% vody a z potřebných živin tu najdete například: vápník, hořčík, železo, draslík, zinek, nenasycené mastné kyseliny a betakarotén. Pomáhá mimo jiné posilovat imunitní systém a prospívá zdraví srdce a cév.

Kromě dužiny se v kuchyni používá i dýňový olej a oloupaná semínka.

2

Pečená dýně | recept
Nejjednodušším dýňovým receptem je určitě pečená dýně. Potřebujete:
500 g dýně
2 stroužky česneku
4 lžíce sojové omáčky
½ lžičky papriky (sladké nebo pálivé)
1 špetka soli
8 lžic olivového oleje
Dýni rozkrájíme na měsíčky a vydlabeme semínka. Položíme do pekáčku vyloženého pečícím papírem. Připravíme si marinádu smícháním prolisovaného česneku a ostatních surovin. Dýni důkladně potřeme a dáme péct do středně vyhřáté trouby. Trvá to asi půl hodiny a během této doby ještě několikrát důkladně pomažeme marinádou. Dýně musí být měkká, snadno vykrojitelná lžičkou. Používáme jako přílohu k masu, nebo jíme s bílým pečivem.

Jak na dýni v kuchyni | recepty

3

Dýňová polévka | recept
Velmi jednoduchá varianta dýňové polévky, která určitě stojí za vyzkoušení. Potřebujeme:
800 g dýně
4 lžíce olivového oleje
1 cibuli
1 l zeleninového vývaru (výborný je třeba z brokolice)
1 lžička kari koření
1 špetka soli
Cibuli oloupeme a nakrájíme na menší kousky. Dýni omyjeme, oloupeme a pokrájíme na kostky velikosti sousta. Na rozpáleném oleji zesklovatíme cibulku. Pak přidáme nakrájenou dýni, několikrát okulíme a ihned přilijeme teplý vývar. Necháme 20 minut vařit. Když je dýně měkká, dochutíme kari kořením a solí a dohladka rozmixujeme. Na talíři můžeme dýňovou polévku dozdobit zakysanou smetanou a čerstvými bylinkami.

Jak na dýni v kuchyni | recepty

4

Dýňové rizoto | recept
Dýňové rizoto - rychlovka inspirovaná středomořím. Místo parmazánu můžete použít i eidam, ale není to ono.
400 g rýže
100 g dýňové dužiny
80 g másla
100 g parmazánu
1 cibule
500 ml masového vývaru
špetka soli a pepře
zelená petrželka

Cibuli nakrájejte nadrobno. V hrnci rozehřejte polovinu másla a cibuli na něm usmažte dozlatova. Mezitím nakrájejte dýni na tenké nudličky a přidejte k cibuli. Krátce opečte. Poté přilijte vývar a osolte a opepřete. Přisype rýži. Vařte 10-14 minut na mírném ohni. Když je rýže měkká, přidejte zbytek másla, nastrouhaný parmazán a najemno nasekanou petrželku. Nechte pod pokličkou několik minut odstát, aby se chutě dobře promíchaly a dýňové rizoto podávejte.

5

Dýňová buchta | recept
Dýňová buchta? Jednoduchý a vděčný zákusek. Trochu připomíná sladká jídla z mrkve, ale má výraznější aroma.

350 g hladké mouky
600 g dýně
160 g cukru
2 vejce
60 g másla
180 g rozinek
1 balíček vanilkového cukru
½ balíčku prášku do pečiva
Dýni oloupejte a nakrájejte na kostky o velikosti 1 cm. Vložte do pekáčku vytřeného máslem a pečte ve středně rozpálené troubě asi 15 minut. Rozinky zalijte horkou vodou.
Mezitím vymíchejte vejce s cukrem do pěny a přidejte rozehřáté máslo a opět důkladně vymíchejte. Upečenou dýni vhoďte spolu se scezenými rozinkami do mixéru a rozmixujte dohladka. Vlijte k vaječné směsi, přisypte mouku smíchanou s práškem do pečiva a opravdu důkladně promíchejte.
Těsto vlijte do pekáčku vyloženého pečícím papírem a pečte v troubě rozpálené na 180°C 20-30 minut. Hotový dýňový koláč je na povrchu lesklý.

Jak na dýni v kuchyni | recepty

6

Sladké dýňové zelí | recept
Dýňové zelí, to je výborná příloha k jakémukoliv masu. Určitě vyzkoušejte třeba do klasického vepřo-knedlo-zela.
800 g dýně
1 cibule
4 lžíce olivového oleje
2 lžíce cukru
Špetka soli a pepře
1 lžíce octa
2 lžíce hladké mouky
Dýni očistěte, vydlabejte semena a nastrouhejte na hrubém struhadle. Na oleji zpěňte cibulku. Poté přisypte dýni a na středním plameni duste asi 5 minut. Přisypte cukr a ochuťte octem, solí a pepřem. Zahustěte hladkou moukou a nechte pod pokličkou na mírném plameni dojít dalších 5 minut. Ihned podávejte.

Tipy

Pokud vám zbude trochu dýně, můžete ji bez obav sníst i syrovou. Výborná je např. nastrouhaná najemno na pečivu s máslem.

Máte další nápady a recepty z dýně? Pošlete je nám!

Komentáře

Přidat komentář

Obsah tohoto pole je skrytý a nebude veřejně zobrazen.
 
 Jak poznat u feny falešnou březost
 Jak pěstovat levandule
 Jak se zbavit tvrdé vody

Emailový zpravodaj