Přejít k hlavnímu obsahu

Jak fotit ohňostroj

29. Prosinec 2016

Ať už máte kompakt nebo digitální zrcadlovku, vyfotit si novoroční ohňostroj lze prakticky velice jednoduše. Stačí dodržet pár zásad. Při focení ohňostroje je téměř nutností stativ. Budeme se rovněž potýkat s nedostatkem času a nedostatkem světla. Přípravě na focení ohňostroje proto věnujeme dostatečný prostor.

Co je potřeba

Fotoaparát, který umožňuje manuální nastavení

Stativ

Černou čtvrtku papíru, klobouk

1

Nejprve si najdeme vhodné stanoviště, ze kterého focení uskutečníme. Pamatujme na to, že focení na stativ uprostřed davu lidí nemusí skončit dobře. Nedostatek prostoru, shození stativu nebo potřísnění drahého fotoaparátu šampaňským – to jsou rizika, se kterými předem počítáme.

2

Fotoaparát si připravíme s dostatečnou časovou rezervou před zahájením ohňostroje. Největší chybou je, pokud nejste připraveni a ty nejzajímavější okamžiky ohňostroje, které jsou velice krátké, nestihnete zachytit.

3

Nastavíme si fotoaparát. Zaostříme jej na nekonečno, nastavíme nízkou citlivost a dlouhou dobu závěrky. Některé fotoaparáty disponují funkcí „ohňostroj“, ostření na nekonečno bývá naznačeno ležatou osmičkou. Citlivost ISO nastavíme na co nejnižší, pokud možno 100 ISO nebo 50 ISO. Tím zamezíme zrnitosti fotografie. Blesk vypneme. Používáte-li výměnné objektivy, využijte objektiv s co nejnižší ohniskovou vzdáleností, ideálně 28–35 mm, samozřejmě v rámci možností vašeho příslušenství.

4

Exponujeme podle situace. Obvykle od jedné vteřiny až po minutu či dvě tři sekundy. Záleží samozřejmě na charakteristice ohňostroje. Podle mých zkušeností obvykle čas prodlužujeme v průběhu celého focení. Hlavní je, abychom zachytili na snímek celý ohňostroj, později pak na počítači můžeme provést ořez snímku.

Výměny objektivů a nastavování fotoaparátu ve tmě je problém, se kterým si poradíme snadno. Prostě si vše potřebné připravíme předem. Intervaly mezi jednotlivými raketami kryjeme před objektivem černou čtvrtkou, aby nedošlo k přeexponování snímku. Řada fotografů vyráží fotit ve dvou. Řekněte svému známému, aby šel s vámi a mohl zabraňovat tomu, aby někdo nezakopl o nohu vašeho stativu.

Počítejte také s případným chvěním stativu. To může být způsobené manipulací s fotoaparátem – zejména při mačkání spouště.

Autor: chorche
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak fotit akty | rady
Jak zvládnout ohňostroj | rady
Obrázek není k dispozici
Jak upravit fotografie
Jak vybrat stativ pro fotoaparát | rady