Přejít k hlavnímu obsahu

Jak ekologicky zlikvidovat auto

02. Leden 2011

Jak se zbavit nepotřebného auta, které už dosloužilo? Dopřejte trochu přírodě a autovrak nechte ekologicky zlikvidovat. Vytékající kapaliny mohou představovat riziko pro životní prostředí i zdraví člověka. Ekologická likvidace vás těchto problémů jednoduše a rychle zbaví. Jak na to?

1
Vyhledejte si zákony a vyhlášky Ať už chcete, nebo ne, je vždy důležité mít přehled, co je správné a co ne. Nechat vysloužilé auto v lese se rozhodně nikomu nevyplatí, navíc když ekologická likvidace vozidla je obvykle zdarma. Nesprávné nakládání s autovrakem určitě zasáhne vaši peněžku, pokuta vás nemine. Na úvod kde hledat oficiální informace ohledně autovraků? Způsob nakládání s autovraky a postup při trvalém vyřazení vozidla z registru silničních vozidel upravuje zákon č.56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a zákon č.185/2001 Sb., o odpadech v platném znění v § 36 – 37e. Neváhejte začít přečtením si těchto zákonů a vyhlášek. Vyhláška č. 352/2008 o podrobnostech nakládání s autovraky a vyhláška č. 383/2001 o podrobnostech nakládání s odpady vám leccos objasní.
2
Z teorie k praxi. Stav vozidla Vaše vysloužilé vozidlo může být v jakémkoli stavu. Mělo by však obsahovat hlavní kovové části karoserie, motor, převodovku nebo nápravy. Za každou chybějící část si budete muset paradoxně zaplatit. Zpracovatelé autovraků totiž obvykle rozlišují mezi úplným a neúplným autovrakem, popřípadě kompletním a nekompletním vozem. Nekompletním vozidlem předaným k ekologické likvidaci se obvykle rozumí vozidlo, u kterého chybí jedna nebo více následujících součástí: motor a jeho součásti, převodovka a její součásti, náprava nebo části nápravy. Zaplatíte, i když dodáte pouze skelet karoserie. Za každou chybějící část si specilizované společnosti na likvidaci vybírají okolo 500 korun.
3
Jak zvolit likvidátora Nejdříve si prověřte, zda výrobce vozidla neprovádí zpětný odběr ojetin. Stačí si otevřít webové stránky automobilky, popřípadě zavolat prodejci. V případě, že tady nepochodíte, najděte si vhodného likvidátora v okolí vašeho bydliště. Zaměřte se na to, zda společnost má platný certifikát na ekologickou likvidaci vozidla, prověřte si její pověst u známých a na internetu. Důkladná prověrka vám zajistí, že firma například nebude prodávat autodíly vašeho vozidla. Ekologická likvidace totiž spočívá v tom, že kvalifikovaní pracovníci vozidlo rozeberou a suroviny nechají recyklovat. Některé firmy vám nabídnou odvoz zdarma, neváhejte se telefonicky na tuto možnost zeptat. Informace se seznamem likvidátorů hledejte na obecním webu.
4
Jaké doklady si připravit Nachystejte si občanský průkaz či jiný doklad totožnosti a technický průkaz. Nechat ekologicky zlikvidovat autovrak může za vás i někdo jiný, stačí když sepíšete plnou moc. Oprávněnou osobou k jednání je fyzická nebo právnická osoba zapsaná v registru vozidel jako provozovatel nebo vlastník vozidla. Jednat může i osoba zmocněná písemně provozovatelem nebo vlastníkem vozidla. Za právnickou osobu jedná statutární orgán nebo ten, kdo prokáže, že je oprávněn za ni jednat.
5
Firma autovrak převzala, co teď? Vyžádejte si potvrzení o převzetí autovraku a jeho ekologické likvidaci. Likvidátor má ze zákona povinnost vám tento doklad vystavit bezplatně. Doklad o ekologické likvidaci vozidla získáte u zařízení ke sběru nebo zpracovatelského zařízení, které má povolení k nakládání s autovraky (povolení k nakládání s nebezpečnými odpady) a je oprávněno vystavit potvrzení o převzetí autovraku. Informace o provozovatelích zařízení oprávněných vydávat potvrzení o převzetí autovraků můžete získat v databázi Ministerstva životního prostředí, případně na krajském úřadu (v Praze na Magistrátu hlavního města Prahy), který dává souhlas k provozu těchto zařízení nebo na příslušných obecních úřadech obcí s rozšířenou působností, resp. magistrátech provádějících trvalé vyřazení vozidel z provozu. S dokladem pak navštivte úřad a vozidlo nechte vyřadit z registru. Zákonodárci se obávali, že by poplatky odradily od legálního odhlášení vozu, proto ani za tento úkon nezaplatíte ani korunu. Což jistě potěší.
Autor: chorche
Hodnocení
Patrik Kácal (neověřeno) | Út, 02/25/2014 - 12:46

Dobrý den , v dnešní době znamená zlikvidovat zbohatnout , př. auto jste koupily za svoje peníze plno peněz vás to stalo tak proč bychom měli někomu něco dávat zadarmo a platit jen za razítko?Př. Stejně plno vrak. to rozebere stejně jako vy samy a kde jdou ty peníze za železo katalyzátory a jakékoliv díly proč by se díly nesměli prodávat když je ještě někdo využije.Jen nás využívají ,a bohatí lidé s toho mají zisk . Zajímají se tak o přírodu a v Českých lesích mají skládky .A nikdo se nestará .Je to hnus ale je to tak ,tak lidi něco udělejte! Když po nás něco chtějí tak by vám měli dát peníze .Dnes nám nikdo nedá nic zdarma tak proč platit?

NEprihlaseny (neověřeno) | Po, 10/10/2011 - 19:43

Muzu ekologicky zlikvidovat osobni automobil, kdyz je nahlaseny na majitele jen v odhlasce a neni prihlaseny ? diky

Nepřihlášený (neověřeno) | Po, 02/07/2011 - 14:50

co mám udělat když jsi chci ponechat autovrak na rodeocross

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Máte auto a zdá se vám jeho provoz den ode dne dražší? Existuje možnost, jak si na sebe může automobil (při)vydělávat sám. Když má majitel auta zájem…
Obrázek není k dispozici
Je tomu už dávno co lidé, přestali používat zvířata v zemědělství a nahradili jejich sílu technikou. Dnešní zemědělská technika udělala obrovský pokro…