Co je potřeba

být pozorný

1

Vodoznak
České bankovky chrání celkem osm ochranných znaků. Prvním z nich je tzv. vodoznak. Jedná se o podobiznu osobnosti vyobrazené na konkrétní bankovce. Nachází se na nepotištěném okraji bankovky pod vyznačením její nominální hodnoty. U dvou tisícikoruny portrét osobnosti doplňuje také určení hodnoty bankovky, tedy 2 000. Vodoznak je viditelný proti světlu a to z obou stran bankovky. Portrét osobnosti se zobrazuje v odstínech šedi.

2

Ochranná vlákna
Ochranná vlákna jsou zapuštěna přímo do papíru, ze kterého se české papírové peníze tisknou. Vlákna mohou být zprvu hůře viditelná, ale zaměříte-li svou pozornost například na nepotištěný prostor pod označením hodnoty dané bankovky, uvidíte nenápadná, zhruba půlcentimetrová oranžová až načervenalá vlákna.

3

Ochranný okénkový proužek
Dalším typickým znakem českých papírových peněz je ochranný proužek, který je veden po kratší, svislé straně bankovky. Pětimilimetrový metalický proužek je po celé délce bankovky pravidelně přerušován rovněž pětimilimetrovými mezerami. Ochranný okénkový proužek je zapuštěn do papíru a je viditelný z lícní strany bankovky. Podíváte-li se ale na bankovku proti světlu, proužek je tmavý a souvislý, takto je vidět z obou stran. V detailu je na vystupující části proužku zdola nahoru vyznačena hodnota dané bankovky. U bankovek s vyšší nominální hodnotou se ochranný proužek nachází za středem bankovky.

4

Soutisková značka
Soutisková značka je součástí všech českých bankovek. Jedná se o ochranný znak technologie plošného tisku, který pouze při pohledu proti světlu tvoří zkratku našeho státu, tedy ČR. Soutisková značka je při pohledu z lícní strany bankovky vyznačena vpravo od uvedení nominální hodnoty. U stokoruny a padesátikoruny se značka objevuje v pravém horním rohu bankovky z lícní strany. Při běžném pohledu na soutiskovou značku (nikoli proti zdroji světla) je znak viditelný pouze částečně.

5

Skrytý obrazec
Skrytý obrazec najdete rovněž na líci každé české bankovky a je vždy vyobrazen bezprostředně blízko u ramene portrétu známé české osobnosti, která danou bankovku prezentuje. Obrazec je viditelný opět pouze proti světlu a označuje nominální hodnotu daného platidla. Držíte-li bankovku proti zdroji světla v horizontální poloze, má obrazec barvu tmavou, pokud naopak, má barvu světlou.

6

Opticky proměnlivá barva
Kromě stokoruny a dvousetkoruny jsou české papírové peníze chráněny také zlatavou značkou, která proměnlivě reaguje na světlo. Tato značka se liší v závislosti na tom, jaké hodnoty je konkrétní bankovka a nalézt ji můžete opět pouze na lícní straně bankovky.

7

Iridiscentní pruh
Iridiscentní pruh chrání rovněž pouze pětisetkorunové, tisícikorunové, dvou tisícikorunové a pěti tisícikorunové české bankovky. Jedná se o pruh široký asi dva centimetry vytištěný na levé části bankovky z její lícní strany. Tento pruh bankovku zdobí po celé její šíři. Při pohybu bankovou na světle pruh efektně zvýrazňuje hodnotu té které bankovky, zároveň přitom mírně mění barvu.

8

Mikrotext
Mikrotext chrání česká papírová platidla všech hodnot a naleznete ho po detailním zkoumání jak na lícní tak také na rubové straně bankovky. Mikrotext z obsahového hlediska definuje nominální hodnotu té které bankovky a z lícní strany je k vidění napravo v místě pod označením hodnoty. Z rubové strany mikrotext najdete u státního znaku. Mikrotext představuje nenápadný ochranný znak, jde o skutečně miniaturní písmo.

Tipy

Odborníci pro odhalení padělků používají speciální UV lampy, které jsou k dostání také na internetu.

Máte-li pocit, že držíte padělanou bankovku, neváhejte a vše nahlaste policii ČR.

Varování

Pokud si nejste čímkoli jistí, požádejte osobu, která vám bankovku dala, o výměnu. Ze zákona na to máte právo.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.666665
Average: 4.7 (3 votes)