Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat notebook

12. Listopad 2009

Který notebook koupit? Kterou značku notebooku zvolit? Podle jakých kritérií notebook vybírat? Jak se vyznat v nepřeberné nabídce notebooků na našem trhu a přitom nezaplatit víc, než je třeba? Pojďme si vybrat nový notebook krok po kroku.

1
Kolik investovat do nákupu notebooku Dřív než začneme uvažovat o značce nebo parametrech našeho nového notebooku, měli bychom si rozmyslet, kolik jsme ochotni za notebook zaplatit. V dnešní době se notebooky prodávají za příznivější ceny, než tomu tak bylo v minulosti. O to těžší je však myslet výhledově. Prostě aby nám notebook tak rychle nezestárl a nekupovali jsme brzy další. Notebook koupíme za sedm tisíc i za patnáctinásobek. Za patnáct tisíc dnes koupíme spolehlivý notebook se vším, co běžný uživatel potřebuje. Notebook si každopádně kupujeme v případě, kdy využijeme jeho mobilitu, jinak výhodněji vyjde počítač stolní.
2
Účel notebooku Na co jej potřebujeme? Na práci, hry, internet? Notebooky na herní zábavu mají vyšší spotřebu, chceme-li na notebooku si především vyřizovat emaily, prohlížet webové stránky, podívat se na nějaký film, otevírat a prohlížet dokumenty, pak volíme nenanáročnou variantu notebooku. Pro pracovní účely volíme notebook výkonnější, spolehlivý a s větší výdrží baterie.
3
Na co se zaměřit - výkon notebooku Od výkonu notebooku se odvíjí také cena. Čím notebook výkonnější, tím dražší. Pryč jsou doby, a není tomu zas tak dávno, kdy jsme kupovali notebook s pamětí 256 MB sdílenou s grafickou kartou. Před třemi lety nás vyšel na 24 tisíc korun. Dnes jej můžeme stále používat, Visty ale na nich nerozjedete a pracuje pomaleji, než jak byste v dnešní době potřebovali. Zaměřte se na tyto parametry: RAM Standardem jsou v současnosti 2GB. Na takovém notebooku můžeme bezproblémově užívat Windows Vista. Měli bychom ale myslet výhledově, 3GB a 4GB nám zaručí, že nejméně rok či dva budeme s notebookem spokojeni a že spustíme na něm vše základní, co budeme potřebovat. Kapacita disku Aktivní stahovači filmů z internetu by měli volit větší kapacitu pevného disku. 160-320 GB bohatě postačí, 500 GB berme už jako nadstandard. Rychlost disku Toto hledisko je důležitější než samotná kapacita. Zatímco GB si můžeme vždy "přikoupit" externím pevným diskem, rychlost disku hraje svou roli u přístupu k datům a limituje propustnost dat. 7200 otáček zatím najdeme u málokterého notebooku. Pokud u některého narazíte, je to plus.
4
Další parametry notebooku Co budeme rozhodně při výběru notebooku sledovat, je počet a rozmístění USB. Ideální počet USB otvorů je tři až čtyři. Podívejte se, jak jsou rozmístěné a zda nejsou příliš u sebe - USB internet a flash disk tak najednou nezapojíte. Důležitým kritériem je váha notebooku. Notebook slouží k přenosu, vezmeme si jej do jiného pokoje, na nějakou chatu i do restaurace do města. Z pětikilového notebooku se tak brzy stane přítěž. Čím lehčí, tím lépe. Za každé deko dolů si ale budeme muset připlatit. U notebooků s velikostí disleje od 14 do 15,6 palců (což je optimum pro soukromé využití a zábavu) se musí počítat s váhou od 1,8 až do 3,5 kg. Možnost wi-fi připojení k internetu, reproduktory, otvor na internetový kabel, DVD mechanika apod. - tyhle věci u dnešních notebooků jsou považovány za standard a nezbytnost.
5
Značka notebooku Mezi kvalitnější notebooky se řadí značky například IBM, Dell, popřípadě HP, mezi méně kvalitní Acer a Asus. Vybírat podle značky se ale tolik nevyplácí. Notebooky jsou spotřební zboží jako každé jiné. Zatímco jeden kus vydrží deset let, ten druhý budete během dvouleté záruční doby opravovat třeba třikrát.

Výhodnější je nakupovat na internetu. I když leták z kamenného obchodu hlásá slevu notebooku z 20 tisíc korun na šestnáct tisíc, na internetu v eshopech jej najdete ještě o další dva tisíce levněji.

Nekupujte zbrkle. Nakupujte tak, že budete notebooky různých značek porovnávat jak podle ceny, tak podle uvedených kritérií.

Autor: chorche
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Datová schránka a přihlášení (vstup) do datové schránky. Datová schránka, založená Ministerstvem vnitra, je nástrojem, který každý den usnadňuje komun…