Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na broušení nožů - jak nabrousit nůž svépomocí

Broušení nožů zvládne každý. Chce to ale trochu cviku a dodržovat při broušení nožů pár pravidel. Dobře nabroušený nůž nás chrání před úrazy. Řežeme s ním totiž menší silou, a tak je méně pravděpodobné, že nám sjede. Jak si nabrousit nůž svépomocí?

Co je potřeba

dva brousky s jinou hrubostí (popř. oboustranný brousek)

kožený opasek

materiál na zvlhčení brousku (olej, petrolej, tekuté mýdlo)

1

Nákup brousku na broušení nožů

K broušení nožů budeme potřebovat brousek. Ten obyčejný nás vyjde zhruba na 140 korun. Doporučuji zakoupit syntetický brousek na broušení nožů. Přírodní brousek má tu špatnou vlastnost, že narozdíl od továrního výrobku obsahuje zrna různých velikostí, a tak se broušení nožů může stát poměrně náročnou prací. Budeme potřebovat dva různé brousky s rozdílnou velikostí brusných zrn. Dnes běžně zakoupíme brousek, který na každé straně disponuje rozdílnou velikostí zrn, což nám bude bohatě postačovat.

2

Zvlhčení brousku

Před samotným broušením nožů brusný kámen zvlhčíme. Nejlépe tekutým mýdlem nebo nám postačí petrolej či běžný kuchyňský olej.

3

Tvorba ostří

Využijeme nejprve brousek s hrubšími zrny. Brousek s jemnými zrny použijeme později k naostření konečného břitu. Při broušení nožů dodržujeme z obou stran úhel 12 až 15 stupňů. Táhneme proti ostří celou délkou čepele - jako bychom chtěli seříznout tenkou vrstvu brousku. Vždy stejný počet tahů na obou stranách nože.

4

Jemné broušení

Druhou fází je jemné broušení. V této chvíli totiž nahrubo broušený nůž má nepravidelné ostří (zoubky), které je třeba vymodelovat rovnoměrně. Pod stejným úhlem, ovšem pod nižším tlakem, provádíme spíše krouživé pohyby (nebo po směru) na brousku s jemnými zrny.

5

Odstraníme jehlu

Vznikla nám tzv. jehla - tenký kousek, který vznikl rovnoměrným ubíráním materiálu. Břit je na konci velice tenký, hrozí, že se začne ohýbat. V této fázi musíme jehlu odstranit tak, abychom nůž neztupili. K odstranění jehly nám postačí zvýšit úhel broušení.

6

Dokončíme na opasku

V poslední fázi využijeme obyčejný kožený opasek. Na obtahovacím opasku táhneme nůž po směru ostří, aby byl co největší kus břitu v kontaktu s opaskem. Zbavíme se těch nejjemnějších zoubků.

Jestliže nabrousíte nůž jen nahrubo, bude mít špatné vlastnosti.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak čistit ekokůži
Jak čistit krbový komín | rady
Obrázek není k dispozici
Jak opravit protékající záchod
Jak vybrat nůž do kuchyně