Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poznat maďarský Debrecen

Jak poznat maďarské město Debrecen (Debrecín). Při vyslovení názvu druhého největšího maďarského města se někomu začnou „dělat chutě“ na slavné párky či pečínky. Jiný si vybaví přídomek „kalvínský Řím“. A další si vzpomene na příjemné chvíle v termálních lázních. To vše stále platí. Maďarský Debrecen je zajímavý z mnoha pohledů, a tak stojí za návštěvu. Přinášíme pár tipů a zkušeností z „gastronomicko-kalvínsko-lázeňského“ Debrecínu.

Co je potřeba

Osobní doklady, forinty
Běžné turistické vybavení a náležitosti při cestování do země EU
Předem nastudovat základní info o městě

1
Debrecen, česky Debrecín, je město, které turisty přitahuje zejména svou historií, jež je zaznamenána od 13. století. Debrecen vždy hrál významnou roli v uherské historii. Od poloviny 16. století se ve městě rychle rozšířilo kalvínské („protestantské“) náboženství a Debrecen později dostal dodnes platný přídomek „kalvínský Řím“. Pro turisty jsou atraktivní rovněž zdejší termální lázně - v okolí města se nacházejí geotermální prameny.
2
Obchodnímu a dnes i turistickému ruchu prospívá geografická poloha Debrecenu – město leží na okraji maďarské puszty (evropský unikát), nedaleko hortobáďské csárdy (kraj kočovných pastevců a místo výskytu jedinečné fauny a flory), poblíž hranic s Rumunskem, ale i s Ukrajinou a Slovenskem. Pro milovníky dobrého jídla je Debrecen městem výtečných uzenářských produktů a dobrého vína (blízkost tokajské oblasti zvyšuje dostupnost – na každém rohu, kvalitu – vynikající, cenu – neuvěřitelná).
3
Do Debrecenu se nejsnadněji dostaneme autem, a to buď nejkratší cestou po dálnicích (Brno, Bratislava, Budapešť, Debrecen), a nebo kratší a déle trvající trasou (Brno, Trenčín, Zvolen, Rimavská Soboty, Miskolc, Debrecen). Vlakem od Prahy přímo (nebo od Olomouce s přestupem v Břeclavi) do Bratislavy a Vacu, kde se přesedá na vlaky přijíždějící na Budapešt-Nyugati, odkud odjíždějí vlaky do Debrecenu. Ostraváci mohou zvolit cestu přes Košice. Linkovým autobusem by byla cesta do Debrecenu zdlouhavá, ale je rovněž možná (cez Bratislavu, Budapešť). Debrecen má sice menší letiště, ale provoz se k turistickým účelům moc nevyužívá (z ČR vůbec).
4
Debrecen má něco přes 200 tisíc obyvatel. Leží v naprosté rovině (okraj puszty) a neprotéká jím žádná řeka. Zato tam pořádně protahuje – právě vlivem puszty. Turisté mohou používat městskou dopravu (je třeba koupit si lístek), a nebo chodit pěšky – střed města není velký. Ve městě se počítá s cyklisty (naoplátku cyklista musí počítat s tramvajemi).
5
Tramvaj má první stanici (i konečnou) u nádraží. Je možno udělat si malý okružní výlet pro první orientaci. Tramvaj jede po hlavní třídě, kolem Velkého kostela, dál veze k rekreační zóně (zoo, zábavní park, lázeňská oblast s akvaparkem) a pak se vrátí nazpět k nádraží. A to vše na jednu jízdenku. V Debrecenu dále jezdí trolejbusy a městské autobusy, na MHD je spolehnutí, jezdí přesně.
6
V Maďarsku, tedy i v Debrecenu, jsou jako měna používány forinty (HUF). Kurs je přibližně 100 : 8,9, tedy za nákup 10 000 forintů zaplatíme 890 korun. Na každou platbu v Maďarsku obdržíme účtenku z pokladny. A i když ji předem odmítneme, nemůžeme nevidět, že prodejce částku přesto markuje do kasy (i v hospůdkách nejnižší cenové skupiny, a i když tam kromě nás nikdo další není). Ceny zboží a služeb jsou skoro stejné jako u nás. I nákupní centra vypadají jako i jinde v EU.
7
V Debrecenu je mnoho restaurací, ale stravovat se jenom v nich, to by vyšlo dost draho (ostatně jako i u nás). Na menší jídla je možno zajít do různých pekařství nebo řeznictví. Někomu možná trochu vadí, že i v debrecenské pekárně najde pizzu a „prefabrikované“ plundry, bystré oko však objeví vždy něco neznámého – a to jsou místní výrobky. Bývají levnější a neskonale lepší chuti, než ty „globalizované“ .
8
Pro získání přehledu o všech turistických zajímavostech a možnostech je dobré nejprve zajít do informačního centra. Je možno dobře se domluvit německy, anglicky nebo směsí obou jazyků. Maďarštině bez průpravy a znalosti nelze porozumět, kromě (snad) finštiny se žádnému jinému jazyku nepodobá. U lidí kolem padesátky se někdy dá pochodit s ruštinou. Pozůstatky socialismu se rovněž neomylně poznají v panelové zástavbě, která byla stejně necitlivá jako u nás.
9
Nejvýznamnější památku Nagytemplom (Velký kostel) na Kossuth tér nelze přehlédnout. Věž je pro návštěvníky přístupná. Je na ní největší maďarský zvon Rákóczi. Nápadný je ale také starý reformovaný kostel, kterému se podle je vzhledu také říká „zkrácený“ kostel. Věž byla skutečně dodatečně snížena.
10
Nejdůležitější místa Debrecenu:- Velký kalvínský kostel - postaven v klasicistním slohu s barokními prvky - Deri muzeum - Muzeum sídlí v neobarokní budově dokončené 1930 . - Muzeum reformovaného sboru - muzeum dokumetujúce vývoj kritických protestantské školy Uherska, založené v roce 1538 . - Starý reformnovaný kostel - nazývaný také Zkrácený kostel kvůli později seříznuté bílé věži. - Csokonaiovo divadlo - pojmenované po významném debrecínské rodákovi básníkovi Mihályi Csokonaiom v romantizujícím slohu v letech 1861 - 1865 . - Župní dům - secesní budova z let 1911 -1912 . - Kostel sv. Anny - postaven v barokním slohu v letech 1721 - 1746 . - Piac utca - hlavní promenádní třída s většinou památek, obchody a kavárnami . - Velký les - rekreační zóna na sever od centra s botanických a zoologických zahrad, univerzitním areálem, lázeňskými centry. - Galerie Modem - třípodlažní galerie moderního umění z roku 2006. - Aquaticum - lázeňský komplex ve Velkém lese s léčivou vodou o teplotě 63 Celsia. - Středomořský lázeňský park - moderní akvapark ve Velkém lese . - Phoenix Aréna - multifunkční sportovní hala z roku 2002 při výpadovce na Košice, druhá největší v zemi.
11
Z "kalvínského Říma" si můžeme přivézt typický obleček. Viz fotografie, na níž je oděv vyobrazen.

- Květinový karneval v Debrecenu - nejdůležitější z debrecínské karnevalů s mezinárodní účastí trvající druhý srpnový týden s tradicí od 1905.
- Vynikající svačinkou při potulkách Debreceném je například houska s nějakým „hurkem“ – jitrnici či jelitu podobný masný výrobek různě pikantní chuti. A kdo se maďarské kuchyně bojí, může zajít v Debrecenu do nějakého světového řetězce.
- Když si chceme koupit klobásu a přivézt si ji jako suvenýr, nekupujeme drahou čabajku (a už vůbec ne v obchodech s dárkovými předměty). Je za stejnou cenu jako u nás. V kterémkoliv řeznictví koupíme jakoukoliv klobásu, kterou kupují místní. Finta - nesmíme ji hned sníst! Doma ji zavěsíme na suché a větrané místo a konzumujeme za tří až více týdnů. Zážitel slovy nepopsatelný.
- Také papriku kupujeme tam, kde místní: v běžných obchodech nebo na tržnici. Dárkově balená bývá předražená.

Autor: jezzina | Zobrazit autorská práva

Foto: Mapové podklady pro infografiky: mapy.cz, ostatní foto (jez)

Hodnocení
Karel Hlávka (neověřeno) | Čt, 05/16/2019 - 01:40

Právě do Maďarska mám letos v plánu se podívat. Nejvíce mě láká Budapešť, ale Debrecen bych také velmi rád navštívil. No, asi bych to měl pomalu začít plánovat, zařídit si nějaké ubytování atd. Už jsem si i zkoušel googlovat ubytování Maďarsko a koukal jsem, že ty ceny nejsou tak strašné, což je super.

Další zajímavé články

Jak vybrat turistický batoh | rady a tipy. Mezi turistické batohy se často řadí i krosny, ale těm se v tomto článku věnovat nebudeme. Místo toho si po…
Jak vybrat větrák | rady a tipy. Větrák je věc, která Vám při správném výběru poslouží i několik let. Nekupujte ho proto ukvapeně, ale dejte si při ko…
Jak přizpůsobit domácnost alergikovi | rady a tipy. S rapidním nárůstem alergií lidé začali svou pozornost více zaměřovat na to, jaké materiály do int…