Přejít k hlavnímu obsahu

Jak prát povlečení

12. Říjen 2021

Nové ložní povlečení by se mělo před prvním použitím vždy vyprat. Zbavíte se tak nečistot, zbytkových barev z výroby i drobných nitek a zejména u alergiků předejdete možným vyrážkám a problémům s dýcháním během spánku. U froté prostěradel také dojde k uvolnění volných vláken a zpevnění smyček v tkanině, což zaručí lepší vzhled a delší životnost. Důležitá je i následná péče o lůžkoviny při praní a žehlení.

Základy péče o povlečení

  • před prvním použitím povlečení alespoň 1x až 2x vyperte na dlouhý program
  • doporučená teplota praní je minimálně 40 °C, pokud to povlečení umožňuje raději 60 °C
  • povlečení perte a sušte vždy naruby se zapnutým zipem či knoflíky
  • sušení v sušičce se nedoporučuje, pokud ji využijete, zvolte delší program s nízkou teplotou
  • krepové povlečení nikdy nežehlete, jinak poškodíte krepovou strukturu
  • ostatní povlečení žehlete z rubové strany na vysoký stupeň
  • povlečení nevyvářejte, nemandlujte a nebělte
  • nepoužívejte aviváž, brání přirozeným vlastnostem přírodního materiálu, snižuje schopnost absorpce i prodyšnost, obalí vlákna a zabrání látce dýchat
  • tmavé a syté barvy perte v přípravku na barevné či tmavé prádlo
  • vždy dodržujte symboly pro praní a žehlení uvedené na povlečení
1

Jak často měnit a prát povlečení

Povlečení i prostěradlo by se mělo měnit minimálně 1x za měsíc, lépe ale za 14 dní. Pokud převlékáte postele, zkuste vždy vysát i matraci. Většinu materiálů je možné prát na vyšší teploty. Při teplotě od 60 °C odstraníte i roztoče, bakterie a viry, což oceníte u alergiků i po nemoci. V létě, kdy se člověk v posteli více potí, se v lůžkovinách množí více nežádoucích mikroorganismů. Některé povlečení, jako je třeba damašek, vyperete i na 95 °C. Zbytek patogenů odstraníte horkou žehličkou.

2

Údržba povlečení

Vysoce kvalitní 100% bavlnu v různé úpravě nic nepřekoná. Má dlouhou životnost, je prodyšná a snadná na údržbu. Kromě klasického bavlněného povlečení narazíte třeba na damaškové povlečení nebo atlas grádl, což jsou jedny z nejpříjemnějších materiálů. Bavlněné flanelové povlečení oceníte hlavně v zimě. Bavlna je přírodní materiál, který lze prát, žehlit a sušit na vyšší teploty. Podobně lze zacházet s bavlněným saténem. Dejte však si pozor, aby nebyl s příměsí umělých vláken.

3

S umělými vlákny opatrně

Do této kategorie můžeme zařadit polyesterová vlákna, zejména mikrovlákno a mikroplyš. Mikroplyšové povlečení zahřeje v zimním období, netvoří žmolky a nemačká se. Stejně jako krepové povlečení má nežehlivou úpravu. Mikroplyš však patří mezi umělá vlákna a musíte ho prát pouze na nízké teploty do 40 °C.

Návod obsahuje komerční sdělení.

Autor: redakce
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

6 tipů, jak se zbavit rzi v domácnosti
Trápí vás rezavé nářadí, nádobí či keramika? Je spoustu způsobů, jak odstranit rez a vrátit předmětům jejich původní vzhled a funkčnost. Těchto š…