Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si (ne)změnit příjmení po rozvodu | rady

03. Leden 2020

Jak si (ne)změnit příjmení po rozvodu | rady. Změna jména po rozvodu se v našich zeměpisných šířkách týká (stejně jako v případě uzavření sňatku) zejména žen. I když v poslední době se u svateb objevuje i fenomén, kdy muži přijímají jméno od své ženy, zůstává rozvodové dilema, zda se vrátit ke svému dívčímu jménu, zejména na bedrech žen.

1

Kdy si můžete změnit příjmení

Rozhodnutí zda si změnit příjmení, respektive zda se vrátit ke svému jménu po rodičích nemusíte činit hned u rozvodu. Ještě měsíc po rozvedení manželství existuje možnost zajít na matriku a požádat o změnu svého manželského jména na jméno původní (dívčí). Pokud chcete změnit jméno úplně na jiné, rozvod pro Vás neskýtá žádnou výhodu a budete muset postupovat stejně jako v jiných případech, kdy si chcete změnit jméno (například kvůli jeho hanlivosti). V případě druhého rozvodu se můžete vrátit i ke jménu z manželství prvního.

2

Ohled na děti

Častým důvodem, proč si nezměnit po rozvodu jméno, je pro ženy ohled na děti, kdy chtějí mít stejné příjmení jako jejich potomci. Svoji roli zde hraje strach z případného zbytečného vyptávání ve škole, kde by děti museli vysvětlovat, proč se jejich maminka jmenuje jinak apod.

3

Druhá strana nemůže změnu nárokovat

Pokud si žena na jméno zvykne a nehodlá jej měnit, ať už kvůli dětem nebo z jiných důvodů, nemá manžel žádné právní páky tuto změnu nárokovat a bránit ženě používat jeho jméno, které sňatkem přijala.

4

Se změnou příjmení dítěte musí souhlasit oba rodiče

Pokud z nějakého důvodu žena, která si nechala po rozvodu změnit jméno, požaduje tuto změnu i pro dítě, musí s tím souhlasit i muž. I když ji dítě bylo svěřeno do péče a ex-manžel o něj nejeví zájem, musí se změnou jména otec souhlasit. Tato situace nenastává příliš často, a pokud otec nejeví o dítě zájem, neměl by pro něj být případný souhlas problém.

Autor: MN
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak ustát rozchod | rady
Jak získat děti do péče | rady
Jak sehnat právníka k rozvodu | rady