Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat kuchyňský nůž

20. Únor 2014

Baví Vás vaření a chcete si dopřát kvalitní vybavení? Nebo prostě vaříte často a chcete si práci v kuchyni ulehčit? Ať tak nebo onak, základem by měl být kvalitní nůž. Krájení všemožných surovin je v kuchyni nezbytné a právě dobrý nůž může tuto práci hodně usnadnit. A navíc s kvalitním nožem je menší šance, že se pořežete, než s levným výrobkem, na který musíte víc tlačit a čepel pak snadno skončí jinde, než kde jste si představovali.

Co je potřeba

• Nešetřit – kvalitní nůž za pár korun prostě neseženete
• Promyslet na co jej nejvíc potřebujete
• Správně skladovat i brousit

1
Typ nožeZe všeho nejdřív si musíte promyslet, jaký nůž chcete. Jestli na pečivo, na zeleninu, na vykosťování nebo na běžné krájení masa a dalších přísad do jídla. Například na krájení ovoce se hodí keramické nože, které nejlépe zachovají důležité vitamíny a ovoce nerozmačkají. Na pečivo jsou zase lepší vroubkované usnadňující krájení a k vykosťování se nejvíc hodí nože s tenkou čepelí. A klasický kuchyňský nůž se nejvíc hodí třeba na porcování masa nebo krájení zeleniny.
2
UloženíO kvalitní nůž je potřeba dobře pečovat. Například mytí v myčce není zrovna ideální. Lepší je opláchnout ho pod vodou a osušit. Důležité je také uložení. Nože by neměly být pohromadě s dalším nádobím a neměly by ležet ani jeden na druhém. Ideální jsou různé magnetické nebo dřevěné boxy (hodit se může Blok Woody pro 13 nožů a nůžky/ocílku od Tescomy).
3
RukojeťSprávná rukojeť má být taková, aby se vám dobře držela a zabránila tomu, že vám sjede ruka a pořežete se. Zároveň v ní musí čepel pevně sedět a nůž i s rukojetí by neměl být příliš lehký. U těžšího nože totiž nemusíte při krájení na čepel tolik tlačit a zmenšuje se riziko poranění.
4
Délka čepeleOpět záleží hlavně na tom, na co nůž potřebujete. Zatímco nože na ovoce či zeleninu bývají kratší, u běžných kuchyňských nožů používaných například na krájení masa je vhodná délka 14 – 20 centimetrů.
5
OstříKvalitní nůž bez kvalitního ostří prostě nepořídíte. Nejlepší volbou je nůž s čepelí z kvalitní oceli. Zároveň je ale důležité se o ostří dobře starat. To znamená nůž správně brousit (dobrý tipem jsou třeba nože Tescomy ze série Home Profi nebo nože AZZA, ve které najdete i kvalitní ocílku k jejich ostření).
Zlínská značka Tescoma se za 20 let své existence stala symbolem české kvality. Kuchyňské výrobky nejen prodává, ale také sama vyvíjí a testuje. Na zboží navíc nabízí nadstandardní záruku 3 až 10 let. I díky tomu se stala jedničkou v České republice i na Slovensku.

Rady, jak správně vybrat dobrý kuchyňský nůž, jsme pro vás připravili se společností Tescoma, která už 20 let vyrábí a prodává kvalitní kuchyňské nádobí a pomůcky.

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto 1: ilustrační, SPX1MSD, ID: 10349301, Pixmac.cz

Hodnocení
Vera (neověřeno) | St, 07/24/2019 - 13:32

Také mám ze Zgastra sadu nožů i s ocílkou a jsem spokojená. Při vaření používám už jen je.

Lili (neověřeno) | Čt, 06/20/2019 - 15:07

Já mám doma sadu kvalitních nožů ze Zgastra. Součástí sady byla ocílka na broušení nožů. Takže u nás je broušení jednoduše vyřešeno.

Lenice (neověřeno) | Čt, 05/30/2019 - 19:39

Tak to jsme na tom stejně, nechala jsem si na doporučení kamarádky nabrousit nože od ostre posty a líbí se mi ta jejich služba, že ti pošlou speciální obálku a ty do toho dáš ty nože a pošleš jim to zpět a oni je nabrousí a pošlou domů. Byla jsem překvapená jak jsou nože ostré a jak dlouho vydrží i nabroušené. Stačí mi je brousit maximálně dvakrát do roka.

Lenka28 (neověřeno) | Ne, 04/28/2019 - 16:14

Já si nechávám brousit nože od profesionálů z ostre posty! Mohu jen doporučit!

Další zajímavé články

Sbíhají se vám sliny na silný hovězí vývar, dušené krutí maso nebo třeba na hrnec plný sezónní zeleniny? Zahoďte předsudky a obavy a sáhněte po modern…
Jak vybrat záclonu | rady a tipy. I přesto, že internet nabízí širokou škálu záclon a dalších bytových doplňků, často bývá lepší vidět záclonu na vlas…
Jak utřít česnek | rady a tipy. Všichni víme, že česnek je pro naše zdraví velice důležitý, i když některým strávníkům vadí jeho aromatická vůně. Něko…
Jak správně vybrat mixér | rady a tipy. Pokud jste se rozhodli pro koupi mixéru, ale nejste si jisti, jaký typ vybrat, není divu. Kamenné i internetov…