Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zaplatit poplatek ze psa

10. Říjen 2011

Pes je nejlepší přítel člověka. A na člověku je, aby za svého čtyřnohého miláčka platil. Poplatek ze psa patří mezi tzv. "místní poplatky" (stejně jako poplatek za povolení k vjezdu nebo poplatek za rekreační pobyt). Záleží jen obci, jestli poplatek ze psa bude vybírat. A obec by samozřejmě byla sama proti sobě, kdyby tak neudělala.

1

Obecně závazná vyhláška

Pokud máte platit poplatek ze psa, musí nejprve zastupitelstvo vydat obecně závaznou vyhlášku, kterou se místní poplatek ze psů zavádí. Jestli takovou vyhlášku vaše město má, zjistíte snadno na městském úřadu (magistrátu), případně na internetu (ideálně na stránkách města).

2

Kdo platí poplatek ze psa

Poplatek ze psa platí držitel psa. Zákonodárce úmyslně použil termín "držitel" a ne "vlastník". Pod pojmem držitel si totiž musíte představit toho, kdo má psa skutečně u sebe. Naopak vlastníkem může být úplně někdo jiný. Kdyby totiž poplatek ze psa platil vlastník, lidé by na úřadech tvrdili, že pes patří babičce a že oni se jí o psa pouze starají. Proč? Protože důchodce platí ze zákona nižší poplatek.

3

Stáří psa

Poplatek musíte zaplatit za psa staršího 3 měsíců. Štěně si zpravidla donesete domů, když jsou mu dva měsíce, takže návštěvu úřadu určitě neodkládejte kdovíkolik týdnů nebo dokonce měsíců.

4

Nejvyšší možný poplatek

Nejvyšší možná sazba za psa je upravena přímo zákonem:
- poplatek za jednoho psa: až 1500 Kč / kalendářní rok
- poplatek za druhého (a každého dalšího psa): až 2250 Kč / kalendářní rok
- poplatek za jednoho psa, jehož držitelem je důchodce: až 200 Kč / kalendářní rok
- poplatek za druhého (a každého dalšího psa), jehož držitelem je důchodce: až 300 Kč/ kalendářní rok

Pokud tedy máte zároveň dva psy, za druhého můžete zaplatit až o 50% navíc.

5

Konečný poplatek

Zákon o místních poplatcích tedy stanoví nejvyšší možnou sazbu poplatku. Jak ale zjistíte tu, kterou vybírá právě vaše město? Je konkretizována obecně závaznou vyhláškou města. V České republice tak najdete města, kde se za psa platí skutečně 1500 Kč, ale taky ta města, kde poplatek ze psa činí pár stovek. Případně obec nemusí poplatek zavést vůbec.

6

Psa si koupíte v průběhu roku

Málokdo má doma tříměsíčního psa přesně od prvního ledna, takové případy budou spíše výjimkou. V případě držení psa po dobu kratší než jeden rok se proto platí poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu i započatých kalendářních měsíců.

Co to znamená? Pokud se váš pes narodil 20. srpna 2011, starší tří měsíců bude 21. listopadu. Poplatek proto musíte zaplatit za listopad a prosinec. Vaše město například stanovilo, že sazba činí 1500 Kč. Částku 1500 proto vydělíte dvanácti (počet kalendářních měsíců v roce) a výsledek vynásobíte dvěma (listopad, prosinec). Výsledek je v tomto modelovém případě 250 Kč.

7

Kde zaplatit poplatek

Poplatek ze psů platí držitel obci příslušné podle místa trvalého pobytu nebo sídla.

8

Osvobození

Skutečně platí poplatek ze psa každý? Ne, neplatí. Jak zákon (ten platí pro celou republiku), tak vyhláška (ty už se v jednotlivých obcích liší) některé držitele psů osvobozují od povinnosti platit poplatek ze psa.

Osvobození podle ZÁKONA:

Od poplatku ze psů je osvobozen držitel psa, kterým je osoba nevidomá, bezmocná a osoba s těžkým zdravotním postižením, které byl přiznán III. stupeň mimořádných výhod podle zvláštního právního předpisu, osoba provádějící výcvik psů určených k doprovodu těchto osob, osoba provozující útulek zřízený obcí pro ztracené nebo opuštěné psy nebo osoba, které stanoví povinnost držení a používání psa zvláštní právní předpis.

Nejčastější osvobození podle VYHLÁŠEK:

Článek má informativní charakter.

Klíčová slova: zákon pes vyhláška poplatek
Autor: Zuzana B.
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak žádat náhradu škody po státu
Jak naučit psa čůrat venku | rady
Obrázek není k dispozici
Jak žádat odklad exekuce
Obrázek není k dispozici
Jak uznat dluh - vzor
Obrázek není k dispozici
Jak převést přívěsný vozík za auto