Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zvolit vhodného dodavatele plynu

Ceny plynu i elektřiny nás dokážou dostat do kolen. Za plyn platíme ročně tisíce a někde i desetitisíce korun, podle toho, k čemu všemu plyn využíváme. Správnou volbou dodavatele plynu však můžeme tuto vysokou částku snížit až o několik tisíc. Od doby (2007), kdy u nás proběhla liberalizace dodavatelů plynů, si je však můžeme vybírat. A že je z čeho, na českém trhu naleznete v současné době již více než 30 dodavatelů plynů, mezi nimi např. Eon, Europe Easy Energy a Bicorn s.r.o. Správný výběr proto není zrovna nejjednodušší, přesto se vám pokusím poradit, jak zvolit toho nejlepšího dodavatele plynu, pro obrázek jsem srovnala tři dodavatele plynu u nás.

1
Svého dodavatele plynu vybírejte podle celkové ceny za plyn, kterou vám nabízí. Tato cena se mezi jednotlivými dodavateli liší. Výpočet cen a jejich snadné a rychlé srovnání naleznete na internetu ve speciálních srovnávačích cen plynu online. Po zadání několika málo parametrů, vám tato kalkulačka vypočítá a ukáže ceny i nabídky od jednotlivých dodavatelů. Navštivte např. srovnání cen plynu na www.usetreno.cz.
2
Všímejte si jednotlivých produktových řad, které vám jednotlivé dodavatelské společnosti plynu nabízí. Liší se mezi sebou výrazně svými poskytovanými službami. Některé společnosti takové služby ani neposkytují, a když, tak byste třeba za ně platili.
3
Dalším důležitým prvkem k porovnání cen plynu jsou aktivační poplatky. Některé společnosti za vyřízení a převod nic neúčtují, jiné naopak chtějí poplatek ve výši od několika málo stovek až do výše cca jednoho tisíce. Spočítejte si proto předem, jestli se vám přechod k takové společnosti vůbec oplatí. Aby výhoda nebyla nižší, než aktivační poplatek.
4
Důležitým faktorem, jenž ovlivňuje volbu dodavatele plynu, je doba trvání smlouvy. Smlouva na „neurčito“ s tříměsíční výpovědní lhůtou, může působit příliš závazně. Dodavatelé plynu obvykle nabízí smlouvy na dobu určitou s automatickým prodloužením smlouvy anebo dvouleté smlouvy, které po jejich prodloužení mohou skýtat další výhody.
5
Dříve než podepíšete s někým smlouvu, důkladně si prostudujte obchodní podmínky, abyste se pekelně nespálili.
6
Jaké služby jednotliví dodavatelé plynu nabízí? I podle toho byste měli vybírat svého dodavatele plynu. Mezi výhodné služby náleží například bezplatná internetová komunikace prostřednictvím firemního chatu, online formuláře anebo emailu.
7
Pro představu vám přináším ke srovnání tři společnosti, jež se zabývají dodávkou plynu i elektřiny. Každá z nich však nabízí něco trochu jiného. o Bicorn s. r. o. dodává zákazníkům plyn od roku 2010. Specializuje se na domácnosti a živnostníky, ale nebrání se ani malým firmám anebo velkoodběratelům. Dnes od nich odebírá plyn již několik desítek tisíc klientů. Pro Bicorn je důležitý osobitý přístup a spolehlivost. Svým novým zákazníkům nabízí první měsíc odběru zdarma a od 1. 4. 2012 i technickou asistenční službu, která je k dispozici 24 hodina 7 dní v týdnu. Díky této službě mohou klienti Bicornu ušetřit čas i energii v případě řešení nenadálé havárie, poruchy a podobně. oEon plyn je produktem společnosti E.ON Česká republika s. r. o., která je u nás známá spíše díky dodávání elektřiny. Eon však od roku 2010 také náleží mezi přední české dodavatele plynu, poskytující dodávku plynu v celé České republice. Nemají žádnou specializaci, plyn poskytují jak domácnostem, maloodběratelů, středním odběratelům i velkoodběratelům. Své služby poskytují bez poplatků, převod i aktivace dodávky plynu je zdarma. Svým klientům nabízí různé slevy a zvýhodněné tarify. o Europe Easy Energy a. s. se již od svého založení specializuje na dodávání plynu a elektřiny všem zájemcům na území ČR. Je to jediná česká dodavatelská společnost bez zahraničního kapitálu. Dodávce plynu se věnuje od roku 2011. Své klienty přitahuje možností získat plyn až o 25% výhodněji, než od velkých dodavatelských společností.
8
Jak vidíte, již jen tyto tři společnosti se významně od sebe odlišují, a proto je důležité před podpisem smluv jednotlivé nabídky, ceny a služby porovnat. Ve výběru vám dozajista pomůže internetová kalkulačka a srovnávač, ale také i reference, dostupnost a délka jejich zkušeností.
Autor: Adriana Dosedělová | Zobrazit autorská práva

Foto: Autor: Andrius Petrucenia.
Zdroj obrázku: Pixmac.cz, ID: 58793103

Hodnocení
Matěj (neověřeno) | St, 08/21/2019 - 15:49

Já si vytyčil několik požadavků, kterými jsem se pak při hledání řídil.. na první místě byla cena, pak smlouva  na neurčito a pak nekoplikovaný podmínky. Výběr mi zabral bezmála večery jednoho týdne, ale musím říct, že mi to zato stálo, protože aspoň vím co všechno je tak nějak na trhu a že 3E jsou pro dobrou volbou. Letos je mám 3. rokem a furt jsou pro mě cenou aktuální.

Alena1 (neověřeno) | Pá, 10/23/2015 - 15:44

Také jsem teď hledala nového dodavatele. Až na doporučení jsem si na internetu našla kalkulačko pro srovnání cen. Na webu http://www.srovnaniplynu.cz/ jsem si zdarma vypočítala úsporu a zabralo to. Konečně nemám nedoplatky.

Hoffi (neověřeno) | St, 07/22/2015 - 12:34

Vhodného dodavatele jsem si našel až po několika nepříjemných zkušenostech. Nakonec jsem skončil u Bohemia energy, protože když jsem se začal zajímat o to jak ušetřit, tak jsem zjistil, že Bohemka nabízí dobrý ceny, tak jsem to zkusil. A zkušenost je to zatím pozitivní. Všechno na čem jsem se s nimi domluvili funguje. Takže já můžu jen doporučit.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
V loňském roce získalo licenci na obchod s plynem, s možností dodávat plyn zákazníkům, celkem 122 společností. Aktuálně však plyn dodává jen 38 firem,…
V době, kdy jsou naše peněženky státem drancovány, snažíme se ochránit každou korunku. Největší každoroční můrou bývají platby za elektřinu, teplo a p…
Obrázek není k dispozici
Ve snaze ušetřit co nejvíce peněz za energie změnilo dodavatele jen za prvních pět měsíců roku 2012 na 300 tisíc domácností. Zjistili, že mohou změnou…