Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat espresso kávovar

30. Srpen 2014

Připravit si domácí espresso není v dnešní době nic neobvyklého. Na trhu je rozsáhlá nabídka různých poloprofesionálních i profesionálních kávovarů, pomocí kterých si připravíte lahodnou kávu v pohodlí domova. Jak si vybrat správný espresso kávovar a na co si při jeho nákupu dávat pozor, vám poradí následující řádky.

1
Základní typy kávovarů Espresso kávovary můžeme rozdělit na tři základní typy: - Plnoautomatické - Poloautomatické - Poloautomatické plněné kapslemi
2
Základní požadavky Espresso kávovar vybírejte především podle toho, jaké požadavky na něj budete mít. Chcete-li mít čerstvou kávu, pak musíte zvolit plnoautomatický espresso kávovar. Spokojíte-li se s kávou, která není připravena z čerstvě pomleté zrnkové kávy, pak vám stačí poloautomatický espresso kávovar. Chcete-li mít espresso kávovar, který bude za levnější pořizovací cenu a bude schopen vám připravit espresso a také latté, pak uvažujte o poloautomatickém espressu plněném kapslemi. Musíte si uvědomit, zda-li chcete, aby váš pressovač připravoval jiné druhy kávy než je espresso. Pokud chcete, aby připravoval latté, cappuccino, musíte hlídat, aby měl espresso kávovar zásobník na mléko, případně by měl mít alespoň tlakovou trysku pro našlehání mléka.
3
Plnoautomatické epresso kávovary Plnoautomatické espresso kávovary jsou uzpůsobeny tak, že příprava kávy probíhá pně automaticky. V praxi to znamená, že si z tohoto druhu kávovaru vychutnáte kávu připravenou z čerstvě pomletých kávových zrn. Plnoautomatický espresso kávovar je vybaven mlýnkem kávy, který je základem. Dále může být vybaven zásobníkem na mléko, případně tlakovou tryskou pro našlehání mléka. Další součástí plnoautomatického espresso kávovaru může být tryska na horkou vodu sloužící pro přípravu čaje. Plnoautomatické kávovary mají obrovskou výhodu především proto, že příprava kávy probíhá automaticky navolením programu. Stačí stisk tlačítka a stroj obstará vše za vás. Při jeho výběru důkladně dbejte na kvalitu materiálů, ze kterých je přístroj vyroben. Pozorně hlídejte, zda-li je kapacita na vodu, kávu a mléko dostačující. Vzhledem k faktu, že plnoautomatický espresso kávovar mele zrna kávy, může dojít k zanášení přívodních hadiček. Kvalitní plnoautomatické espresso kávovary vás na tento fakt sami upozorní, obsahují speciální čistící program, jehož navolením se stroj sám důkladně pročistí. Mechanický zásah by mohl kávovar poškodit.
4
Poloautomatické espresso kávovary Poloautomatické espresso kávovary jsou cenově dostupnější než kávovary plnoautomatické. Ušetříte na pořizovacích nákladech, připravte se však, že chuť vaší kávy nebude stoprocentní. Pomletá káva, která se pomocí poloautomatických – tzv. pákových espresso kávovarů připravuje, není čerstvá. Ani vakuové balení nezabrání tomu, aby aroma čerstvě pomleté kávy nevyprchalo. Poloautomatické kávovary mohou být rovněž vybaveny zásobníkem na mléko, tryskou pro našlehání mléka nebo tryskou na horkou vodu pro přípravu čaje. Údržba poloautomatických espresso kávovarů je méně náročná. Požitku z vychutnání pravého italského epressa se budete pouze přibližovat. Stoprocentní chuti čerstvé kávy můžete docílit tím, že ke svému pákovému espressu přikoupíte vlastní mlýnek na kávu, pomocí kterého si čerstvě pomletou kávu připravíte sami.
5
Poloautomatické espresso kávovary plněné kapslemi Hitem poslední doby se staly poloautomatické espresso kávovary, které jsou, co se týče pořizovací ceny, nejdostupnější. Proces přípravy kávy je v podstatě stejný jako v u klasických poloautomatických kávovarů, jen zásobník neplníte mletou kávou, ale speciálními kapslemi. Kávovar není vybaven zásobníkem na mléko, ani tryskou pro našlehání mléka nebo tryskou pro horkou vodu na přípravu čaje (tuto trysku mohou některé typy mít). Chcete-li si připravit latté nebo cappuccino, vše vám poloautomat připraví ze speciálních kapslí. Latté nebo cappuccino vám stroj připraví ze sušeného mléka. Pořizovací cena stroje je sice nejnižší, ale příprava kávy pomocí kapslí je jednoznačně nejdražší. V přepočtu vás vyjde jedna káva z tohoto stroje na cca 10 – 12 Kč. Požitek z chuti pravé a čerstvé italské kávy se jistě nedostaví, kapsle nemůžete nahradit čerstvě pomletou kávou.
6
Tlak Novinkou na trhu je, že každý druh kávy potřebuje jiný tlak pro jeho přípravu. Zřejmě se jedná o dobrý marketingový tah. Ideální tlak by měl být 15 bar, tlak 9 bar a méně je nežádoucí, maximum by mělo být 19 bar.
7
Teplota Ideální teplota, při které se připravuje espresso, je 88 – 90 °C.
8
Cena Espresso kávovar můžete pořídit již od dvou tisíc korun (plnění kapslemi) až do řádek statisíců (profesionální espresso kávovary). Kvalitní plnoautomatické espresso kávovary se dají pořídit již od třinácti tisíc korun výše.
Autor: chiquita
Hodnocení
Honza239 (neověřeno) | Pá, 09/13/2019 - 16:43

Musím jednoznačně souhlasit s Vaším článkem, ještě bych například doplnil to, že je docela dobrý nápad koupit kávovar z bazaru, třeba z https://www.biginzerce.cz/ , a tím ušetřit nemalé peníze :-)

Pavel Kocourek (neověřeno) | Út, 06/14/2011 - 11:46

Dobrý den,
Ohledně tlaku mám opravu.. Tlak je nejdůležitější na přípravě espressa a musí být 9 barů. Profesionální mašiny pracují pouze s tlakem 9 barů a další je teplota vody a namletí kávy. Novinka na celosvětovém trhu např: Mypressi Twist je cenově velmi dostupný zařízení a splňuje všechny podmínky na přípravu vynikajícího espressa atd.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak si doma uvařit "presso" | recept. Chcete si doma vychutnat silnou kávu s lahodnou krémovou pěnou, ale nevlastníte přístroj na výrobu pressa? Přiná…
Obrázek není k dispozici
Vrtací kladiva jsou nezbytným vybavením každého kutila, každé stavební nebo elektrikářské firmy, ale také těch, kteří si rádi provádějí rekonstrukce p…
Obrázek není k dispozici
Každá rodina již dnes vlastní mnoho technických zařízení, která usnadňují život. Od neodmyslitelných ledniček, praček, myček, sušiček, sporáků, mikrov…
Obrázek není k dispozici
Pořízení bazénového vysavače výrazně přispěje k čistotě, průzračnosti a celkovému zlepšení kvality bazénové vody. Bazénový vysavač vyčistí nečistoty z…